עידן עמדי מדבר לראשונה מאז שנפצע קשה: "הגעתי לבית החולים שרוף ומפויח"

לקראת יציאתו לתהליך שיקום ביתי, הזמר שנפצע בלחימה בעזה כינס מסיבת עיתונאים שבה סיפר על פציעתו, תוך שביקש להעלות למודעות את קשיי הפצועים: "תהיו טובים ופתוחים אלינו" • על החטופים: "אסור להפקיר אותם פעם נוספת" • כשדיבר על חבריו שנפלו, בכה: "מצטער שלא עמדתי במשימתי כמפקד להשיב אותם הביתה בשלום" • על העתיד: "אשוב לשיר ולשחק, ואם אלוהים ייתן לי כוח – גם להילחם"

עידן עמדי במסיבת עיתונאים לקראת שחרורו מבית החולים // צילום: משה בן שמחון

בפעם הראשונה מאז שנפצע קשה במהלך הלחימה ברצועת עזה, עידן עמדי דיבר הבוקר (חמישי) בבית החולים שיבא בתל השומר לקראת שחרורו לתהליך שיקום ביתי – וסיפר על הקושי שבפציעתו, סיפר בבכי על חבריו שנפלו ולא חשש לקרוא לממשלה לשחרר את החטופים הרבים שמוחזקים כבר 111 ימים בשבי חמאס.

"המעמד הזה לא טבעי לי", אמר בפתח דבריו. "בוקר טוב, אם אפשר להגיד בוקר טוב בימים כאלה. אני רוצה בראשית הדברים לשלוח חיבוק למשפחות השכולות. בתור אחד שמכיר את האובדן מקרוב, אני יודע שאין מילים שינחמו את הלב. חשוב לי שתדעו שבניכם ובנותיכם הם הגיבורים שלי עד סוף ימיי. בשלושת החודשים האחרונים פגשתי אותם בגזרות השונות, יצאנו למבצעים ביחד, וברגעים מסוימים הרשינו לעצמנו לבכות ביחד. הכאב לעולם יישאר. הייתה להם משמעות עצומה, הם המגן של העם הזה ברגע ההיסטורי הזה".

הוא המשיך בדבריו: "ב-8 בינואר הגעתי לבית החולים שרוף ומפויח, מאובן ומעושן, הייתי בלתי ניתן לזיהוי. הצוות הרפואי טיפל בי במקצועיות בשטח. יחידה 669 ביצעו בי פרוצדורה שהצילה את חיי. מסירות הנפש של הצוות הרפואי בתל השומר, אין מילים להודות לכם. קצר הדף מלהכיל את השמות של כולם, אבל חשוב שעם ישראל ידע שהוא זכה בצוותים הרפואיים הטובים ביותר, בתל השומר ובכלל".

גיבור אמיתי. עמדי במסיבת העיתונאים, היום, צילום: יוסי זליגר

עוד אמר הזמר הזמר-שחקן: "אני פוגש את פצועי המלחמה במחלקות השונות, חלקם כאן מאז 7 באוקטובר. גם אני זקוק לשיקום ארוך. לאנשים מסוגנו, שרגילים להיות עצמאיים וחזקים, הדבר הזה הוא אתגר. להבין שאתה פצוע, שאתה חולה, לעכל דברים שייקחו חודשים לחדש, שיש דברים שכנראה לא ישובו להיות כבעבר. מכם, הציבור, אני מבקש שתיתנו להם את המקום להשלים את כאבם, תתמכו ותחבקו אותם. אלו שרצו ראשונים ללא היסוס ומרצון מתוך אהבת העם והארץ, מתוך האש, זקוקים לכם כעת בשעה הקשה שלהם. תדאגו שתהיה להם רשת ביטחון ליפול אליה במידת הצורך".

"במהלך הקרבות איבדנו אחים לנשק, פגשנו רוע טהור מצד אויבינו. יש דברים שלוקח לנפש זמן לעבד ולהכיל. יש לי את האפשרות לעמוד על הבמה ולדבר בשם כל אלה שחוו את המלחמה הזאת, ולבקש מכל הגורמים המקצועיים והאזרחיים – שימו לב אלינו, תהיו טובים פתוחים וקבלו אותם בהבנה".

עמדי סיפר גם על המבצע שבו השתתף כשנפגע באירוע: "המבצע שבו נפצעתי היה חשוב. במשך שבועיים עסקנו יחד עם כוחות נוספים במרכז רצועת עזה. היקף ועומק המנהרות ומה שנמצא שם הוא הוכחה נוספת לאכזריות אויבינו. ב-8 באוקטובר נקבע מועד השמדת המנהרות, ומסיבות שעדיין מתוחקרות – חומר הנפץ ניזוק. המנהרות הושמדו, אבל התאונה הזו הסבה לכוחותינו נזק קשה מנשוא".

על חבריו שנהרגו במהלך המשימה שבה נפצע, אמר: "שניים מתוך ההרוגים היו לוחמים וחברים בצוות שלי, רס"ל גבריאל בלום ורס"מ עקיבא יסינסקי. גברי היה לוחם מקצועי, אדם חד, סקרן וחזק שתמיד פעל בשקט ובמקצועיות. זכיתי להכיר אותו במלחמה וללחום לצדו. הוא היה אדם אהוב. עקיבוש, אנחנו מכירים מגיל 19. ישבנו יחד, לחמנו יחד במבצעים הרבים במלחמות השונות, מ'עופרת יצוקה' דרך 'צוק איתן', וכמובן שגם במלחמה הנוכחית. איך אוכל להיפרד ממך? כבר כמה ימים שאני נאבק בגעגועים אליך שמפלחים לי את הלב. הלוחם הכי ידען, מקצוען, חזק וטוב לב, צלף חד פעמי ששמו הלך לפניו בכל החיל. מעולם לא חשתי שוני בינינו. אמרת לי איפה עשיתי טוב ואיפה פחות. מהרגע שהתעוררתי בטיפול נמרץ, שאלתי אם שרדת. רגע לפני הפיצוץ, התגאית בפניי בתואר שבדיוק סיימת. אני מעריץ אותך ואוהב אותך לעד".

"למשפחות שלהם אני מבקש לומר: אני מצטער שלא עמדתי במשימתי כמפקד להשיב אותם הביתה בשלום. הכאב הזה ילווה אותי עד יומי האחרון".

"שימו לב לפצועים". עמדי במסיבת העיתונאים, צילום: יוסי זליגר

"במהלך השנים האחרונות, פעלתי במטה החטופים והנעדרים. במשך שנים נפגשנו עם גורמים שונים. אמרתי שאם מדינת ישראל לא תפתח אסטרטגיה בנושא הזה – היא תהפוך להיות בעיה של רבים, וכואב לי לגלות שצדקנו. יום יבוא ואדבר על הכל. המסר הכי חשוב שאני רוצה שייצא זה שאסור לנו להפקיר את החטופים פעם נוספת. אני חושב שלא השתמשו בכל מה שאפשר לעשות ואולי לא שינינו את קו המחשבה לגבי זה".

"פגשתי את אגם גולדשטיין-אלמוג (אחת מהחטופות ששוחררו מהשבי, ע"פ). חוסר האמון שיש לה במערכת המדינית והצבאית גרמו לי למחשבות רבות. מדינת ישראל קמה בראש ובראשונה כדי שכל יהודי בעולם יידע שיש מקום אחד על הגלובוס שבו לא רוצחים יהודים, שלא אונסים בו את בנותינו, שבו בני עמנו לא חסרי אונים. כדי להשיב את האמון של העם, עלינו להשיבם הביתה, זו חובתנו המוסרית".

עוד אמר הזמר: "לפניי שיקום ארוך. נפצעתי באורח קשה, עצם זה שאני עומד מולכם היום זה נס. רסיס שחדר לגרון שלי כמעט פגע בעמוד השדרה שלי. בחרתי לקיים את מסיבת העיתונאים הזו כדי לאפשר לי כמה חודשים של שקט. אני מבין את הסקרנות, עוד אגולל בפניכם את הסיפור המלא, אבל בשלב הזה צריך להתרכז בשיקום. גופי ונפשי אמנם נפגעו, אבל רוחי חזקה מאי פעם. עוד אשוב ליצור, לשיר ולשחק. אם אלוהים ייתן לי כוח, גם אשוב להילחם למען המדינה שלי".

"הרוח שלי חזקה בזכות עם ישראל, שעטף אותי מהרגע הראשון בתפילות ואהב. קיבלתי אלפי הודעות, ביקורים ושיחות. הדבר הזה לא מובן מאליו. ייקח לי זמן לעכל את כמות האהבה שקיבלתי, תודה רבה לכולכם".

"רוחי חזקה מאי פעם". עמדי, היום, צילום: יוסי זליגר

"לפני סיום, אני רוצה להודות למשפחתי ולחבריי. אולי מתישהו אוכל להשיב לכם על החסד. לימדתם אותי פעם נוספת מהי חברות אמת".

"לילדיי, אתם הכוח שלי לקום בכל בוקר ולהתחזק. אבא יעשה הכל כדי להניף אתכם שוב באוויר. לאשתי, האמזונה שלי, אני אוהב אותך. כל מה שאומר רק יקטין את העוצמה הפנימית והאופטימיות שלך. אני מצטער שהדאגתי אותך, ידעת שהתחתנת עם משוגע, יש לי זמן לפצות אותך על הכאב".

"להוריי ולאחי הבכור, מהם ינקתי את כל מה שידעתי. מצטער על פעימות הלב שהחסרתי לכם, אני אוהב אתכם".

"יש לנו משימה כאומה – להישאר מאוחדים, לא להתפרק ולעשות טוב. צריך לדאוג שההקרבה של אלו שהקריבו את חייהם לא הייתה לשווא".

המוזיקאי המשיך: "אני מבין את הזעם של כולנו, גם לי יש המון זעם, עוד לפני 7 באוקטובר. כשנחשפתי למה שקורה בדרום ב-7 באוקטובר, אני חושב שמשהו בי השתנה לנצח. המקום הזה, שבסוף בני העם שלנו חשופים, הזכיר לי דברים ברמה ההיסטורית, מלפני 2,000 שנה. אם לא נדע להשתנות ולהפסיק עם הקשקושים והריבים, אני מפחד שדברים כאלה ייקרו שוב".

"מבין את הזעם". עמדי במסיבת העיתונאים, היום, צילום: יוסי זליגר

על הרגע שפקח את עיניו: "ביקשתי מאשתי שלא להביא את הילדים לבית החולים, אמרנו להם שנפלתי, ויש בזה מן האמת. שאלתי אם עקיבא (עקיבא יסינסקי, אחד מחבריו שנפלו במשימה, ע"פ) בחיים. הוא האחרון שראיתי לפני הפיצוץ, ושיערתי שאם הוא נשאר בחיים הוא במצב קשה. לצערי זה נגמר כמו שזה נגמר. המחשבה הראשונה שלי הייתה שמחבל יזם את אחד הפירים וזה מה שפוצץ את הכל, אבל התחקיר הראשוני אומר אחרת. אני עדיין מחכה להתחזק קצת וללמוד את זה".

על התביעה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג, אמר עמדי: "קצת מצחיק, הסיפור הזה של התביעה. אנחנו מתמודדים עם אויב שלא בוחל בשום דבר. אנחנו צריכים להמשיך להזכיר לכולם שזו מלחמה צודקת ואנו מתמודדים מול אויב שהוא לא רק חמאס. מצאנו אמל"ח בבתים ובבתי ספר, חשוב שהעולם יידע את זה".

האם ל"פאודה" שבה כיכב תהיה עוד משמעות בעיניו? על כך עמדי השיב: "לפי איך שהעונה האחרונה נגמרה, יכול להיות שיהיה פה חיבור ישיר. אשוב לשחק. לדעתי היוצרים עובדים במרץ להתאים את הסדרה למציאות שנקלענו אליה. לגבי המוזיקה, אחזור לנגן. יש לי שברים באצבעות, אבל זה יקרה, אנחנו אופטימיים".

על השיח הציבורי סביב הלחימה, אמר הזמר-שחקן: "למזלנו אין קליטה ברצועה, אבל בכל פעם שיצאנו להתרעננות זה היה מתסכל מאוד. יש קסם במילואים, ביכולת להיות ביחד – לא משנה מה הדעות. בצוות שלי יש קיצוניים משני הצדדים, ובסוף מצאנו את עצמנו על הרצפה ביחד, מפחדים מפצמ"ר שיפגע בנו. אומרים לי שאני פופוליסט, אבל אני באמת מאמין במסר הזה. אנחנו צריכים להפסיק עם השיח המטומטם והשטוח. כמו שהסיסמה מתחילת המלחמה הייתה, אני באמת מאמין שרק ביחד ננצח".

"משהו בי השתנה לנצח". עמדי במסיבת העיתונאים, היום // צילום: יוסי זליגר

כזכור, בתחילת החודש עמדי נפצע קשה בלחימה בעזה, לאחר שגויס בצו שמונה לשירות מילואים בחיל ההנדסה עם תחילת מלחמת "חרבות ברזל". מצבו של הזמר הלוחם הוגדר יציב והוא לא היה בסכנת חיים.

עידן עמדי במילואים (ארכיון), צילום: ללא קרדיט

עמדי, לוחם בהנדסה קרבית, דיבר בעבר רבות על שירותו הקרבי. בחודש נובמבר האחרון הוא העלה סרטון קצר לחשבונותיו בטיקטוק ובאינסטגרם שבו תועד כשהוא סופר לאחור לפני פיצוץ בניין ברצועה. "לזכר כל הקורבנות, אחינו ואחיותינו ואחינו לנשק אלכסיי שמקלוב ודרור אלטון ז"ל, לוחמים בצוותי הסיור, לוחמים וקצינים בימ"מ, השם ואנחנו ניקום דמם. עם ישראל חי וכאן לנצח", כתב.

@idan.amedi

לזכר כל הקורבנות אחינו ואחיותנו שנטבחו ב7.10 ולזכרם של חברינו ואחינו לנשק, אלכסיי שמקלוב ודרור אלטון ז״ל, לוחמים בצוותי הסיור, לוחמים וקצינים בימ״מ, השם ואנחנו ניקום דמם. עם ישראל חי וכאן לנצח.🇮🇱

♬ original sound - Idan Amedi

לאחרונה עודכנו בבשורות הטובות לפיהן עמדי התעורר. אבי ישכרוף, חברו ויוצר "פאודה", כתב אז ב-X (לשעבר טוויטר) את הדברים הבאים: "ביום נורא שכזה, בכל זאת טיפה של אור: עידן התעורר ומגיב ומוגדר בינוני. וחייב לומר שיום אחד כשאהיה גדול גם אני רוצה להיות עידן עמדי".

עידן עמדי בכפר עזה (ארכיון), צילום: אריק סולטן

בפוסט האחרון שפרסם הזמר המצליח טרם פציעתו, הוא קרא שלא לחזור לשיח המפלג שלפני הטבח הנורא, וקשר בין חוסנו של העורף לחוסנם של כוחות הביטחון המחרפים נפשם בהגנה על המולדת. "הלב שלנו עם משפחות הגיבורים שנפלו, אנחנו ממשיכים ומבטיחים שמותם של יקירנו לא יהיה לשווא. לכל אלה שחזרו לאותם הרגלים של 6 באוקטובר - תפסיקו", דרש. "יש קשר בין היכולת שלכם לאחד את השורות למצב הלוחמים בשטח. אמרו מעט, עשו הרבה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר