איך נראים המרכזים המסחריים של המחר? קבוצת לאטי מציעה לכך פרשנות חדשה ולא פחות חשוב, מיישמת אותה הלכה למעשה בשטח. לא עוד שטחי מסחר מנותקים מהמרחב העירוני, אלא מתחמים שכונתיים שלמים, הכוללים את כל מה שתושבי האזור צריכים במרחק הליכה מהבית: רשתות קמעונאיות, שירותי בריאות, ספורט, פנאי, בילוי וגם מוקדי תעסוקה.
הגישה שמובילה את פעילות הקבוצה בשנים האחרונות נשענת על תפיסת תכנון רחבה שרואה בנדל"ן המסחרי חלק בלתי נפרד מהמרקם המקומי – לא תוספת חיצונית, אלא נדבך קהילתי משמעותי, מקום שמייצר שייכות, שירות ונוחות. גישה זו אינה מסתפקת בתכנון נדל"ני. היא נטועה בלב התפיסה הקהילתית של הקבוצה: לבנות לא רק מרכזים, אלא קהילות חיות ונושמות. הפילוסופיה שעומדת מאחוריה פשוטה אך חדה: "נדל"ן זה לא רק בטון - זה בני אדם".
הסוד: שליטה, גמישות ותמהיל
במסגרת זו, קבוצת לאטי פועלת על פי מודל "360 מעלות", הכולל שרשרת ערך מלאה בתוך הבית: תכנון, קבלנות, שיווק, ניהול וביצוע. השיטה הזו מעניקה לקבוצה שליטה מלאה על כל פרט ופרט, ובסופו של דבר גם חוויית שימוש איכותית יותר לצרכנים. "השילוב בין יזמות, תכנון מוקפד, ביצוע ושוכרים איכותיים מאפשר לנו להעניק מעטפת הוליסטית, לא רק בנייה – אלא חוויית חיים כוללת", אומר יוסי לאטי, מייסד ומנכ"ל הקבוצה.
יוסי לאטי, מייסד ומנכ"ל קבוצת לאטי: "השילוב בין יזמות, תכנון מוקפד, ביצוע ושוכרים איכותיים מאפשר לנו להעניק חוויית חיים כוללת"
לצד המודל המצליח, המרכזים המסחריים של לאטי מבוססים על אסטרטגיית "עוגנים כפולים", שילוב של רשתות קמעונאיות ארציות (כמו שופרסל וסופר-פארם) לצד שירותים קהילתיים חיוניים (קופות חולים, סטודיו פילאטיס ועוד). "מישהו שמגיע לבדיקה רפואית עוצר לקפה. קונה לחם? ייכנס למספרה. זה לא רק שטח, זה אורח חיים", מסביר משה סוסן, מנהל המרכזים המסחריים של הקבוצה, ומוסיף: "בין מאפייה לאימון פילאטיס – המרכז השכונתי מגלם את החיים עצמם".
שמונה מרכזים: כך זה נראה בשטח
איך נראית הגישה החדשה של קבוצת לאטי בשטח? כדי להבין את זה באמת, צריך לצאת למסע קצר בין שמונה מרכזים מסחריים שהקבוצה יוזמת, מתכננת ומפתחת בימים אלה בכל אחד מהם, תרגום שונה לאותו חזון: שילוב של מסחר, קהילה, שירותים ותכנון אורבני שמכבד את הסביבה שבה הוא נטוע.
בין השכונות החדשות של קריית אתא, הקמפוס של אריאל, ציר הבילוי של קריית חיים, שכונת מגורים באילת ותוכנית אב עירונית עתידית – הנה חמש דוגמאות שמציגות כיצד נראה נדל"ן מניב כשהוא נבנה מתוך הקשר מקומי.
"המרכז" אריאל סנטר: מרכז שכונתי
המרכז ממוקם ליד אוניברסיטת אריאל ובסמוך לבית החולים העתידי של השומרון, מיקום בעל פוטנציאל אורבני אדיר. עם תמהיל של רשתות מובילות כמו שופרסל, גולדה, לנדוור, פוקס, ילוו, ג'פניקה וגוד פארם, הוא מושך זרם לקוחות קבוע. תכנון אדריכלי מוקפד כולל מרפסות הפונות לנוף, והופך את המרכז לחוויית בילוי ייחודית ולא רק לתחנת קנייה.
"המרכז" גבעת אלונים, קריית אתא: מרכז שכונתי
המרכז בשטח של 4,000 מ"ר מגלם את תפיסת "המרחב החי" של לאטי. לצד רשתות מסחריות כמו שופרסל, סופר-פארם, פיצה פרגו, גלידריית גולדה ומאפיית שילת, משתלבים בו מרפאות של קופות החולים כללית ומכבי, סטודיו פילאטיס, מסעדות ועוד.
"תכננו מרכז שמשרת באמת את החיים, מהקפה של הבוקר ועד המפגש עם הרופא", אומר סוסן. "עם 150 חניות צמודות וקרבה לפארק, המרכז נותן מענה לתושבי גבעת רם, גבעת טל וגבעת אלונים תוך צמצום הצורך בנסיעות".
"המרכז" אח"י אילת, חיפה: מרכז שכונתי
בציר הבילוי השוקק של קריית חיים מוקם מרכז מסחרי חדש, עם תמהיל מוקפד הכולל בייקרי בוטיק, B-FRESH, חדר כושר, סניף מרקט, משרדים וגם סניף הדגל של מקדונלד'ס העולמית שיתפרש על פני שתי קומות בעיצוב אירופי. "מדובר בהשלמה אורבנית מתבקשת", מבהיר סוסן.
"המרכז" שחמון, אילת: מרכז שכונתי
בלב שכונת שחמון היוקרתית, המונה כ-30,000 תושבים מוקם מרכז מסחרי חדשני בשטח של 3,500 מ"ר. השכונה מאופיינת באוכלוסייה משפחתית צעירה, והמרכז מיועד לענות לצורך הגובר במענה מסחרי איכותי, זמין ונגיש בהתאמה לאיכות החיים הדרומית.
"המרכז", קריית אתא: בלב השכונה
בשטח של כ - 30 דונם, כולל פארק של 7 דונם, מקימה קבוצת לאטי מרכז עירוני חדשני שיכלול מסחר, משרדים ודיור, כחלק משכונה עתידית שתכלול כ-20,000 תושבים. זוהי המחשה חזקה לתפיסת עירוב השימושים - מגורים, עבודה, שירותים ובילוי תחת מעטפת אחת.
מעבר לחמשת המרכזיים, קבוצת לאטי מציגה צמיחה עקבית לאורך מפת מדינת ישראל. כך, הקבוצה משכירה שטחי מסחר גם בצפון קריית אתא ובמזרח נהריה, מוקדים אסטרטגיים באזורים פריפריאליים מתפתחים. במקביל, בבעלותה גם נכס משרדים יוקרתי ברחוב הארבעה בתל אביב, בלב לבו של אזור העסקים המתעורר של גוש דן. הפריסה הגיאוגרפית משקפת שאיפה לאיזון: פעילות ענפה בפריפריה הצפונית והדרומית, אך עם דריסת רגל גם במרכז הארץ.
נדל"ן שמחובר לקהילה ולחיים עצמם
הצמיחה המרשימה של הקבוצה באזורי הפריפריה והמרכז מגיעה על רקע היציבות הגבוהה, גם בעיתות משבר: דו"חות פנימיים של הקבוצה מצביעים על פעילות מלאה ואף מוגברת של המרכזים גם בזמני חירום, שממשיכים לשמש כלב של הקהילה.
כך לדוגמה, במהלך מבצעים צבאיים הפך המרכז בגבעת אלונים למוקד קהילתי פעיל, מאפיות תרמו לחיילים, המרפאות הרחיבו שעות פעילות והקשר עם התושבים התהדק. כשיש קהילה יש תזרים, גם בזמנים מאתגרים.
החזון העתידי של קבוצת לאטי כולל בנוסף הקמת 5,000 יחידות דיור חדשות בתוך חמש שנים, עם שילוב של מרכזים מסחריים כחלק אינטגרלי מהשכונה. לא עוד מרכז שמתווסף לפרויקט – אלא תכנון אינטגרטיבי, שבו כל שכונה כוללת את המרכז שלה, כחלק בלתי נפרד מהמרקם העירוני והחברתי. "המרכזים שלנו הם לא רק רווח הם הלב הפועם של הקהילה", מסכם משה סוסן.
משה סוסן, מנהל המרכזים המסחריים של קבוצת לאטי: "בין מאפייה לאימון פילאטיס – המרכז השכונתי מגלם את החיים עצמם"
ההון האנושי: הקסם שמאחורי הקירות
מאחורי כל מרכז עומדת קבוצה של אנשים, מתכננים, מבצעים, מנהלי קשרי קהילה שכולם חותרים למטרה אחת: להפוך את הנדל"ן למשהו חי, מחובר, ובעל ערך אנושי. קבוצת לאטי מציעה מציאות חדשה בנדל"ן המסחרי: עולם שבו המרכז השכונתי אינו רק מקום לעשות בו קניות, אלא מוקד של שייכות, חיבור ובנייה משותפת של החיים עצמם.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
