בשיתוף קבוצת סופרין
מומחים כלכליים טוענים כי ישנם ארבעה תהליכים חברתיים עיקריים בחיינו שהופכים את ענף הלוגיסטיקה לענף הנמצא בשנים האחרונות בצמיחה מתמדת.
מדובר כמובן בכל שינוי בסגנון חיים הכרוך במעבר: צמצום, גירושין, או נישואין, מוות, או מעבר דירה. שינויים אלה מצריכים אותנו לצמצום או התרחבות ומתדלקים את "קרונות" השילוח והאחסנה.
שינויים אלה בסגנון החיים, מייצרים אצלנו את הצורך בשטחי אחסון וקבוצת סופרין הגיעה לפיתוח ענף הלוגיסטיקה ומותג ״טכנופארק״ בדיוק מהמקום הזה, מזיהוי הצורך ומהרצון שלה לדאוג למשתמשי קצה אלה, ליתרון מתאים לעסק שייתן להם ביטחון ותחושה של בית.
"אנחנו יודעים לייצר מרכז לוגיסטי חדיש עבור מגוון רחב של עסקים. מבנה פונקציונלי בין מספר קומות, המתאים לעסקים שונים בתחומי התעשייה הקלה, האחסנה והלוגיסטיקה, בניגוד למרכז הלוגיסטי הישן, שהיה דומה יותר למחסן, בנוי בקומה אחת עם תקרה גבוהה מאוד שהייעוד העיקרי שלו היה אחסנה של כמה שיותר מוצרים על כמה שפחות שטח" אומר צחי סופרין, בעל שליטה וסגן יו"ר דירקטוריון קבוצת סופרין, המתמחה בהקמה של מרכזים לוגיסטיים מודרניים. "היום המרלו"ג הוא הרבה יותר ממחסן, הוא יכול להיות משרד, מרכז הפצה ושילוח, מקום המשמש בית מלאכה או מעבדת פיתוח של חברת תכנה וגם שילוב של כמה ייעודים באותו העסק, למשל מרכז מבקרים או חנות, עם דיפו של הפצה ושילוח וחזית לתצוגה"
"אנחנו מאמינים שבעלי מקצועות קטנים ובינוניים שמחפשים היום משרד או שטח לוגיסטי המשלב חדר עבודה או חנות ביחד עם המחסן שלה או אנשים המחפשים מרכזי אחסון עבור העסק שלהם ויגיעו לאחד ממרכזי הטכנופארק יבינו מיד את היתרונות שלו ורמת ההתאמה הגבוהה שלו עבור עסקים מהסוג שלהם", מוסיף סופרין.
מותג שהוא סיפור הצלחה
בקרוב תחל קבוצת סופרין יחד עם קבוצת וייס בשיווק של שטחים בטכנופארק החדש באשדוד, הממוקם באזור התעשיה הצפוני של העיר.
הפרויקט המתפרס על פני 4 קומות וכ־51,000 מ"ר נהנה מנגישות מעולה, עם חיבור לנמל אשדוד. כמו כן הוא ממוקם בסמוך למחלף אשדוד צפון המתחבר לכביש 4, וכ־15 דקות ממחלף שורק ביציאה והכניסה לכביש 6 , וכן בקרבה מסוימת לתחנות הרכבת הכבדה של אשדוד ויבנה. זהו מרלו"ג רביעי שיקימו שתי החברות יחד לאחר שקידמו באמצעות קבוצת רכישה מרכזים לוגיסטיים כאלה בנשר, בחולון ובאבן יהודה הנמצאים בשלבי תכנון ואכלוס שונים.
הקרבה והחיבור של אזור תעשיה זה ושל הפרויקט לנמל העיר ומסוף רכבות המטען, מהווה יתרון גדול בקרב חברות העוסקות ביבוא וייצוא וכמובן תעשיינים. גם בפרויקט זה תהיה אפשרות נדירה לבעלי מקצועות קטנים ובינוניים להיות בעלים של נכס שתפור למידותיהם ואשר יעשו בו שימוש לעסק שלהם אשר יכול גם ביום מן הימים להפוך לנכס מניב להשקעה.
מהרשת ללקוח
תחום הלוגיסטיקה קפץ כמה מדרגות בשנים האחרונות. עליית הפופולאריות של המסחר המקוון הביאה להיקף קניות עצום- כיום, כך על פי פירמת המחקר Vcell, מעל 2 מיליארד אנשים רוכשים סחורות שונות ברשת. בשל כך, גדל הצורך בהעברת סחורות מגוונות יותר למרכזי אוכלוסייה, מה שהפך את השילוח והלוגיסטיקה בעולם בכלל ובשנים האחרונות גם בישראל, לענף בנסיקה ופתח את השוק לקהלים רבים ביניהם משקיעי הנדל"ן המזהים בפופולאריות שלו קרקע פורייה לתשואה כספית. לצידם מתעניינים בשוק זה משתמשי קצה דוגמת בעלי מקצוע ויצרנים או חברות קטנות ובינוניות שמוצאים במרכז הלוגיסטי החדש מקום אידיאלי לעבוד ממנו, לאחסן בו, לפגוש לקוחות וספקים. במידה והוא קרוב לבית, קרוב ללקוח או חסכוני וכלכלי יותר.
המרכזים הלוגיסטיים נבנים כיום לרוב לאורך צירי התנועה המרכזיים ובסמוך לשדות תעופה או נמלים, אולם גם כמרכזי הפצה קדמיים, בקרבת ריכוז של אוכלוסייה, למשל עסק כמו חברת "יאנגו". זאת כאמור בעקבות העלייה המשמעותית בגיוון המוצרים שניתן להזמין היום אונליין בזמן קצר.
לאמיתו של דבר הביקוש לשטחים עבור לוגיסטיקה נמצא בשיא של כל הזמנים בישראל ומאחר ואין מספיק היצע של שטחים המיועדים לענף האחסנה והתעשייה, מחירי המגרשים עולים בקצב גבוה.
המרלו"ג המודרני, נגיש כיום עבור הלקוח ומאפשר לו, בזכות תכנון גמיש וורסטילי, אופציות רבות של אחסנה, של פריקה וטעינה וכן אפשרויות שימוש נוספות. בשטחי האחסון ניתן להתקין מערכות הגנה ונעילה חכמות ומערכות של בקרת אקלים לאחסון מגוון יותר, לאחסון חומרים רגישים ולהבטחה של שרידות ארוכה יותר. ההתקדמות הטכנולוגית שהשפיעה רבות על התחום באה לידי ביטוי גם בצד של השילוח. זמני האספקה התקצרו ורמת השירות עלתה בין היתר בזכות טכנולוגיות למעקב אחרי המוצר המוזמן מהמחסן ועד בית הלקוח.
העתיד של הלוגיסטיקה והאחסנה
"את התפתחות ענף המרל"וגים הניעו שלושה כוחות עיקריים. ראשית ההתפתחות הטכנולוגית של הבניה, שאפשרה להקים מחסנים תוך ניצול טוב יותר של הקרקע כך שניתן יהיה לאחסן, באופן מהותי, מסה גדולה יותר של סחורות על פני תא שטח קטן יותר. הכוח השני הוא הצמיחה הכלכלית והעלייה במסחר המקוון. לפתע נולד צורך במרלו"ג קידמי, בנוסף למרלו"ג המרכזי של החברה, הנמצא סמוך לאתר השינוע, למשל נמל או שדה תעופה." אומר צחי סופרין, בעל שליטה וסגן יו"ר דירקטוריון קבוצת סופרין.
הכוח השלישי הוא תהליך היעלמותם או השינוי המהותי שעוברים אזורי התעשייה הישנים שבעבר התאפיינו במפעלי טקסטיל, מוסכים, תעשיות ישנות ובתי מלאכה. הרשויות המקומיות הבינו מהר מאוד שעל מנת לקבל ארנונה גבוהה יש לפתח יותר תעסוקה והחלו לאט, לאט לפנות את העסקים הישנים הללו לטובת ניצול זכויות ובניה לגובה, הקמה של יותר שטחי משרדים או תעשייה נקיה בזכות תהליכי האוטומציה הגלובליים.
בשל כך היו צריכים העסקים הישנים למצוא בית חדש שיתאים גם עבורם לצרכים מודרניים ובאופן טבעי עסקים כאלה הגיעו לחפש שטחים חדשים בפרויקטים המציעים מבני תעשיה ואחסנה רב תכליתיים.
"אזורים כאלה שעברו שינוי מהותי ניתן לראות למשל באזור התעשיה הוותיק של חולון. שהפך ברבות השנים מאזור של תעשייה קלאסית וכבדה לאזור המשלב משרדי הייטק ומרכזים לוגיסטיים חדשניים, דוגמת טכנופארק חולון של קבוצת סופרין וקבוצת וייס. גם אזור רמת החייל עבר שינוי קיצוני משטחים של מפעלי טקסטיל ישנים הפך לאזור של תעשייה ומוסכים והיום למתחם של הייטק, רפואה ומשרדים מודרני. העסקים הישנים נפלטו גם הם מהאזור.
את מותג טכנופארק יזמה לפני מספר שנים קבוצת סופרין העוסקת בייזום, ניהול והקמה של פרויקטים נדל"ניים למגורים, משרדים, לוגיסטיקה ומסחר. כיום "טכנופארק" מהווה שם נרדף למרכז לוגיסטי חדשני המספק את הדרישות הגבוהות של משתמשי הקצה כמו גם חברות גדולות המחפשות מרכזי אחסנה מודרניים. כיום משוועים בעלי עסקים קטנים, בעלי מלאכה קלאסיים כמו זגג, פחח או מסגר לשטחים משרדיים, חנויות או בתי מלאכה חדישים יותר. לרוב, בעלי העסקים האלה רוצים בעיקר לעבור קרוב לבית או בתוך מרכזי אוכלוסייה, סמוך לצבר הלקוחות שלהם.
החשיבה החדשנית בתכנון "טכנופארק" שם דגש על נושא השרידות – השאיפה כי המרלו"ג יתפקד במשך עשרות שנים, באחזקה מינימלית עבור לקוחותיו. כך יכולים בעלי העסקים שמחזיקים או משכירים שטח בטכנופארק להתמקד בעיקר בעסק שלהם ולא בתחזוקה שלו לאורך הזמן. לכן, בשלבי התכנון של הטכנופארק לא נחסך דבר.
הלקוח קודם לכל
בפן ההנדסי כמו התכנוני, עיקר המשקל מופנה לטובת הדייר ולא לנפח המחסן. התכנון הישן היה במובנים רבים חסכוני וגדול יותר ולא התחשב בסוג העסק או זהותו של משתמש הקצה. חלק מעלויות הבניה נחסכו. למשל היו מייצרים מיסעה אחת לגישת משאיות לפריקה וטעינה אל השטחים השונים במרכז הלוגיסטי לכל הגובה. אבל מה קורה שיש בעת ובעונה אחת יותר ממשאית אחת שצריכה לעבור במיסעה: משאית אחת שבדיוק נכנסת להעמיס והשניה מגיעה לפרוק סחורה? תופעה זו גרמה לתקלות ועיכובים בזמני השילוח והאספקה. כיום לא חוסכים למשל על הקמת מיסעה כפולה, לא מבחינת המקום במרלו"ג ולא מבחינת עלויות הבניה. כמו כן, יש בטכנופארק מערכת חכמה מאוד המאפשרת רחבות פריקה והטענה בכל אולם בנפרד ומפרצים גם לכלי רכב קטנים יותר".
צחי סופרין מסכם: "מלבד ההתפתחות הטכנולוגית, משמעותית בתחום המרלו"גים מבחינת הדרך בה אנו חושבים על העסק ובונים את הפרויקט, אנו חווים עלייה מטאורית בביקושים למרכזים כאלה, לא רק בגלל הגידול במסחר אונליין והצורך במרכזי שילוח קרובים כמה שיותר לאוכלוסייה לצורך אספקה מידית של סחורות, אלא גם בגלל השימושים הרבים שנוספו ממש בשנה – שנתיים האחרונות לתחום. מקומות כמו מטבחי רפאים, מתקני קירור, חוות שרתים, או אחסנה עצמית. גם הם מגדילים עוד את הביקושים למרכזים לוגיסטיים בכלל ומכרזים דוגמת טכנופארק בפרט"
קבוצת סופרין נוסדה בשנת 2009. עיקר פעילות החברה, נעשית בישראל וממוקדת בשלושה תחומי פעילות: (א) ייזום נדל״ן; (ב) נכסים מניבים ; ו-(ג) קבוצות רכישה.
בשיתוף קבוצת סופרין
