הבידול הוא החוזקה שלנו

חברת רני צים, שהחלה את דרכה במרכזי קניות בפריפריה ובחברה הערבית, כבר מזמן הפכה למותג מוביל בענף הקמעונאות והמגורים • המנכ"ל, אבישי אברהם וסמנכ"ל הנכסים, בני חליף, מספרים לאן מועדות פניה של החברה בשנים הקרובות

אבישי אברהם צילום: מאיר אדרי

שוק הנדל"ן המניב ראה ימים יותר טובים, אך ישנן חברות שהגיעו מוכנות למבול. השילוב של מסחר קמעונאי ומיקום העניקו יתרון לחברת רני צים מרכזי קניות.

מרכז מסחרי טייבה צים מרכזי קניות צילום: באדיבות החברה,

"אנחנו עובדים אצל הלקוחות שלנו. זה מאוד מאתגר להחזיק בגישה הזאת כשאתה מתפקד בסביבה של עליית ריבית ולחצים מצד גורמים מממנים, וחייב לשווק את החנויות שיש לך במחירים שנקבעו", מספר בני חליף, סמנכ"ל הנכסים של החברה.

בני חליף - צילום: מאיר אדרי,

"אבל כשאתה בונה מתחם מדויק מכל הבחינות, היציבות שלו תעמוד במבחן הזמן. הרבה פעמים אנו עומדים בסיטואציות שהנכס בפריים לוקיישן ריק, רק כי אנחנו מחפשים את הלקוח הספציפי או המותג האידיאלי למתחם, אבל בסופו של דבר הגישה שלנו מוכיחה את עצמה".

איך אתם מתמודדים עם המשבר בענף הנדל"ן?

מנכ"ל החברה, אבישי אברהם: "החוזקה שלנו היא הבידול שלנו. אנחנו בוחרים לוקיישנים מובילים שטרם צמחו בהם מרכזי תרבות ופנאי ואנחנו מבססים את המותג שלנו במקומות הצמאים לכאלה. זה מאפשר לנו תשואה דו ספרתית על הנכסים שלנו ואין פלא שהם מושכרים בתפוסה מלאה בפתיחה.

כל הסכמי השכירויות שלנו צמודי מדד ולכן יש לנו הגנה מפני האינפלציה, זאת לצד מחירים הוגנים ודמי ניהול לא גבוהים, מה שמאפשר מרווח נשימה לשוכרים שלנו, גם כשהריביות גואות".

המצב הכלכלי במשק מורגש בתנועת הקונים?

אברהם: "המסחר נפגע פחות מהמצב במשק, ורואים את זה בפדיונות. כמעט בכל המתחמים שלנו היו פדיונות גבוהים יותר ברבעון הראשון של 2023 מאשר ברבעון המקביל אשתקד 2022.

אנשים רוצים לצאת מהבית, לבלות וגם לקנות, מה גם שאנחנו מציעים תמהיל צרכני ממוקד, לא מותגי יוקרה, ועל אלו לא מוותרים".

חליף: "עם הנכסים שלנו, אנחנו מתנהלים שונה מאוד מקניוני ענק. אנחנו נמצאים בעידן שבו נדרשת התאמה מיטבית לקהל היעד, לייצר סיפור למתחם שאותו יספר התמהיל. בפועל זה מעמיד אותנו במבחנים מאוד קשים, והרבה מהעבודה שלנו מתחילה בתכנון והגדרת הצורך.

אנחנו מייצרים חיבור מאוד חזק עם הקהל שלנו, ברמה מעמיקה של הערכים והיום-יום, מה חשוב לו בתוך הקהילה".

חברת "רני צים מרכזי קניות", שהוקמה על ידי איש העסקים רני צים, המכהן כיו"ר החברה, פועלת בתחום ההקמה והניהול של מרכזים מסחריים, רכישה, ייזום והשבחת קרקעות בישראל. הקבוצה פועלת מתוך אמונה בפריפריה והבנת שינוי תרבות הצריכה והצורך בחוויית קנייה, ומונה כיום כ-11 מרכזים מסחריים פעילים ועוד 10 מרכזים בשלבי תכנון והקמה. חליף מסביר כי מדובר בדרך ארוכת שנים, "אנחנו לא באים ל'זבנג וגמרנו' אלא תוך הסתכלות שנים קדימה, להמשיך ולשמר את המותג ולהגביר את הנוכחות שלו".

מרכז סבן אום אל פחם , צילום : באדיבות החברה,

מהן המגמות שאתם מזהים כיום במרכזי הקניות שלכם?

חליף: "לכאורה הצרכן הוא גלובלי, גם באום אל פחם וגם בבית שאן הוא חווה את העולם דרך המדיה הדיגיטלית, אבל יש לו גם את העולם התרבותי הספציפי שלו ואנו מבצעים לכך התאמות.

למשל בנתיבות החיבור עם המסורת והדת משמעותי מאוד וכך תמהיל החנויות יכלול למשל גם חנות תכשיטים מסורתית, חנות חד-פעמיים ברמה גבוהה, חנות חליפות לאירועים. לעומת זאת, גני תקווה מאופיינת בקהל אחר, ולכן רותי ברודו פתחה שם סניף ראשון של 'דליקטסן' מחוץ לתל אביב, וגם ישראל אהרוני פתח שם את מותג הקצבייה שלו. הכל מתחיל ונגמר בפרסונליזציה של המתחם. זו דרך קשה וארוכה, אבל כשמדייקים אותה, זה עובד מדהים".

לאחרונה התחלתם לאכלס ולהפעיל שני מתחמים שאינם מתחמי קניות קלאסיים של רני צים, ספרו לנו מדוע בחרתם לחרוג מהקו במקרים הללו?

"הרבה פעמים אנחנו ניגשים לפרויקט רק כי זה מרגיש נכון בבטן. מה שקרה בנוף הגליל הוא זיהוי של הזדמנות מיוחדת. ראינו נכס שעל פניו נראה תעשייתי ולא אטרקטיבי או מסחרי קלאסי, אבל אהבנו אותו והבנו את הפוטנציאל המקומי של הסביבה המתפתחת, וזה חיבור שאנחנו מרגישים בו נכון. כשניגשנו התלבטנו לאן לקחת את זה ויצרנו משהו שזיהינו שיש לו ביקוש, מתחם לעיצוב הבית, משולב עם תעשיה וקומפלקס משרדים. היום הבניין נחשב לפנינה מקומית, עם מותגים חזקים כמו ביתילי ומקס סטוק".

חליף מסביר כי בכפר סבא הסיפור הוא שונה. "מתחם כפר סבא נבנה במחשבה של מתחם קלאסי, אבל זיהינו צורך בשטחי לוגיסטיקה במקום והחלטנו להפוך את מגדל המשרדים ללוגיסטיקה בקומות, צירפנו שותפים חזקים, 'קרדן גבע', וכעת זה בשיווק. למרגלותיו יקום מרכז מסחרי ייחודי שפונה לאזור השרון והשומרון, ואנחנו 'מתמהלים' אותו כמתחם למשפחות גדולות".

בשנתיים החולפות החברה השקיעה בזרוע למגורים, כאשר זכתה במספר מכרזי מינהל להקמת פרויקטים בחברה הערבית וקידמה עסקאות קומבינציה שונות, על מנת להגדיל את מספר יחידות הדיור בבעלותה. לצד זאת רכשה חברת רני צים את קבוצת מגידו, חברת נדל"ן ותיקה הפועלת ברחבי הארץ.

איך אתם רואים את תחום המגורים כיום ומה צפוי לקרות בו בשנים הקרובות?

אברהם: "איפה שאפשר לקנות בפחות משני מיליון שקלים עדיין קיים ביקוש, אנשים עדיין זקוקים לדירה, בסופו של דבר זה מוצר קשיח. מגידו מכרה מעל ל-60 יח"ד ברבעון הראשון של 2023 וממשיכה למכור.

לדוגמה, בפרויקט של מגידו בעפולה כבר בשלב הפריסייל נמכרו כ-30 יח"ד (מתוך 80). החברה מתכוננת לצאת לשיווק בפרויקטים נוספים בקרוב, עם התמקדות בפריפריה. אנשים מבינים שאמנם כרגע קשה, אבל בסופו של דבר יש מחסור בדירות, מה שכמובן משפיע על המחירים".

אברהם מציין כי בחברה הערבית, שמאופיינת בבניה רוויה, החברה פועלת לחתום על עסקאות קומבינציה עם בעלי הקרקעות. "אנחנו במשא ומתן במספר ערים, מתוך כוונה לקדם כמה שיותר יחידות דיור. בכפר קאסם אנחנו בקרוב עולים לקרקע עם פרויקט של 175 יח"ד".

ומה העתיד של תחום מרכזי המסחר של החברה?

"מתחמי הקניות שלנו התחילו מחזון של מייסדי החברה והוא היום מציאות בהתהוות בידי צים אורבן בהובלתו של רני צים, לצד פעילות נדל"נית ענפה", מסכם אברהם.

"אנו מקדמים בנקודת הזמן הזו פרויקטים שצפויים להכפיל את פעילות המרכזים המסחריים של החברה, בין היתר ברהט בטמרה, בדלית אל כרמל ובטייבה, שצפוי להתאכלס ולהתחיל לפעול בתוך מספר חודשים. בנוסף אנו מקימים מתחם עירוב שימושים מסחר ותעסוקה בבקעת אונו ומרכז קניות שכונתי בראש העין.

מעלות, צילום: באדיבות החברה .,

אנו מאמינים כי הדרך שלנו והחזון של המרכזים, המבוסס על נגישות לחיי קהילה, תרבות, קניות ופנאי, הינו אחד מהפתרונות לגישור על הפערים שאנו חווים בחברה בישראל, וכי זהו מנוע צמיחה משמעותי עבורנו לשנים קדימה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר