בחודש שעבר נחשף ב"ישראל היום" כי עשרות צרכנים השקיעו אלפי שקלים ברכישת רהיטים ב"אלגנטו רהיטים" ולא קיבלו את הסחורה. יתרה מכך, באתר החברה נכתב: "לצערנו, מסיבות שונות נאלצנו לסגור את העסק... אנחנו מחפשים פתרונות".
בעקבות הפרסום ב"ישראל היום", צרכנים נוספים חשפו כי חוו אירוע דומה מול "אלגנטו" והתלוננו למשטרה ולמועצת הצרכנות. מהמועצה לצרכנות נמסר: "במקרים שבהם הצרכנים עדיין משלמים לחברה בעסקת תשלומים, ניתן לפנות אל חברת האשראי בכתב בדרישה לעצור את התשלומים העתידיים בשל כשל תמורה ולציין כי החברה הפסיקה לפעול".
"גיליתי שהאתר נסגר"
א', קצין לוחם בעזה ובלבנון במשך השנתיים האחרונות סיפר ל"ישראל היום": "רכשנו מיטה באוגוסט האחרון היות ועברנו דירה. אשתי היתה אז בחודש התשיעי להריונה ורצינו לרהט את הדירה. קפצה לנו הפרסומת של אלגנטו רהיטים באינסטגרם. רכשנו. המוכרת אמרה שזה צפוי להגיע ולאחר מכן לא ענתה.
"עשיתי חיפוש באינטרנט וגיליתי שהרבה אנשים התלוננו שהם לא קיבלו את הסחורה ושהאתר נסגר. שילמנו בכרטיס אשראי בתשלום אחד אשר ירד כבר. ניסינו לדבר עם חברת האשראי אבל היות והעיסקה לא בוצעה בתשלומים, אין להם אופציה להחזיר לנו את הכסף. אשתי הגישה תלונה במשטרה ובמועצה לצרכנות".
מהמועצה לצרכנות נמסר כי ״החל משנת 2025 ועד היום התקבלו במועצה כ-25 תלונות כנגד 'אלגנטו רהיטים'. כלל הצרכנים הלינו על עיכוב בקבלת המוצרים שהוזמנו מהחברה. כמו כן, מעט הלינו על אי התאמה בין המוצר המוצג באתר לבין המוצר שהתקבל. בתחילה החברה נענתה לפניות המועצה וסיפקה לצרכנים את המוצרים ו/או הגיעה להסכמות עם הצרכנים.
"אין תיק פתוח או הוצאה לפועל"
"אולם, החל מאמצע שנת 2025 החברה חדלה מלהשיב לפניות המועצה או לספק לצרכנים את המוצרים שרכשו. במקרה אחד הוגשה תביעה קטנה ואף ניתן בה פסק דין לטובת הצרכנית אשר הלינה על אי התאמה בין המוצר שה, צג למוצר שסופק. כמו כן נראה כי מספר צרכנים נוספים הגישו תביעות קטנות כנגד החברה.
"בבדיקה של המועצה נמצא כי על פי מערכת כנ"ר (כונס נכסים רשמי), אין תיק פתוח במערכת או הוצאה לפועל כנגד החברה. ניסיון המועצה ליצור קשר טלפוני עם נציגי החברה לא צלח (הקווים מנותקים) ובאתר החברה פורסמה מודעה : 'לצערנו, מסיבות שונות נאלצנו לסגור את העסק... אנחנו מחפשים פתרונות'".
באשר להנחיות לצרכנים אומרים במועצה לצרכנות כי ״במקרים שבהם הצרכנים עדיין משלמים לחברה בעסקת תשלומים, ניתן לפנות אל חברת האשראי בכתב בדרישה לעצור את התשלומים העתידיים בשל כשל תמורה ולציין כי החברה הפסיקה לפעול.
ככל שהתמורה שולמה במלואה והמוצרים לא סופקו בעוד שהחברה מתעלמת מפניות הצרכנים, אין מנוס מהגשת כתב תביעה כנגד החברה בדרישה לביטול עסקה ופיצויים בשל אי אספקה. באתר המועצה הישראלית לצרכנות קיימים כתבי תביעה לדוגמה וכן מדריך מפורט כיצד ניתן להגיש תביעה קטנה בקלות״.
"יהיה קשה להחזיר את הכסף"
עו"ד אביחי אלקובי מייצג כעת 27 צרכנים אשר רכשו בחברה ונפגעו. לדבריו: "חלק מהתובעים בחרו במסלול של תביעה קטנה. לצערי אני טוען שזה לא יביא לשום תוצאה היות וזו חברה שיש לה נושים שהיא חייבת להם כספים ולצרכנים יהיה קשה לקבל את הכסף חזרה . אני מייצג את אלה שבחרו במסלול שנקרא הרמת מסך.
למרות שמדובר בישות משפטית נפרדת, אנחנו רוצים שבית המשפט יאשר לנו לתבוע את הבעלים של החברה באופן אישי . זה יכול לקרות אם מוכיחים שנעשה שימוש לרעה בישות המשפטית של החברה במטרה להונות אדם או לקפח נושה מסוים ושבחברה ידעו בזמן קבלת ההזמנה מהלקוח שהם לא יעמדו בהתחייבות ושהם לקחו כסף בידיעה שלא יוכלו לספק את הסחורה״.
לדברי עו״ד אלקובי ״אני מאמין שנצליח לשכנע השופט שזה מצדיק הרמת מסך גם בגלל כמות האנשים וגם בגלל שסמוך לקבלת המקדמות נסגרה החנות והפעילות. הצרכנים קיבלו הבטחות שהיה ברור שזה שקר. בהרמת מסך אפשר לתבוע את הבעלים עצמם, כולל להגיע לרכוש הפרטי שלו? אפשר לעשות לו עיקולים בבנק. עיכוב יציאה מהארץ ועוד. זו דרך לפצות את אותם נפגעים. אני מניח שנגיש את זה עוד שבעה ימים".
ממשטרת ישראל נמסר: ״בעקבות מספר תלונות שהוגשו בנושא, נפתחה חקירה שעודנה מתנהלת ביחידת ההונאה של מחוז מרכז, במסגרתה מבוצעות כלל הפעולות הנדרשות במטרה להגיע לחקר באמת״.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
