ספל, זה כל הסיפור - הדרך הנכונה לשלוק הקפה

התפתחות תרבות שתיית הקפה לא מסתכמת במכונות ותערובות משובחות, כי חשוב גם ממה אנחנו שותים • כוסות אספרסו שעשויות מפולי קפה, ספלי נירוסטה ומאגים של חצי ליטר, וכמובן - הכוס הטרמית שהפכה פריט חובה בעולם שבו הזמן הוא מצרך יקר • ולחובבי הנוסטלגיה יש גם כוסות זכוכית בטעם של פעם - מחדר האוכל ומחדר המורים - אבל עם טוויסט

דיסני הום מאג , צילום: וירה חרופה

שתיית קפה נחשבת בעיני רבים טקס של ממש, ואפילו סוג הכוס הוא חלק מהעניין. יש שיאמרו שאם הקפה עצמו טוב, גם ספלי הזכוכית הפשוטים של פעם יעשו את העבודה. זה אולי נכון, אבל בעולם שבו שותים קפה תוך כדי הליכה, במהלך הנסיעה או שפשוט רוצים להיראות מיוחדים יותר, לא פלא שקיימת פריחה בשוק הכוסות המעוצבות, הייעודיות והמיוחדות.

יפית מנטין, סמנכ"לית שיווק של נספרסו ישראל, מספרת על הטרנדים המוצעים ברשת בתחום הכוסות. "יש התעניינות רבה בנושא המקצועי של הקפה וכחלק מזה גם יותר תשומת לב לאביזרים המשלימים. למשל יצאנו לאחרונה עם תערובת חדשה בשם 'מילאנו', ולצידה צירפנו אביזרים במלאי מוגבל, ובהם ספל מוזהב רב־פעמי בהשראת פסל הדואומו המוזהב ומארז שני ספלי אספרסו בצבעי שחור, מט וזהב.

"כמו כן, לאחרונה השקנו קולקציית כוסות בגדלים שונים, מאספרסו ועד מאג. הכוסות מגיעות בגדלים שונים ועשויות מ־30 אחוז קליפות פולי קפה. כמעט בכל השקה של נספרסו אנחנו מחדשים ומגוונים, לא רק בעולם התערובות אלא גם באביזרים".

מקס סטוק, צילום: יח"צ

כמו התאמת פריטי לבוש

לגבי רמות צריכת הקפה אומרת מנטין כי "הישראלים מרבים לשתות קפה, ומדורגים במקום השמיני בעולם. זו תרבות שממשיכה להתפתח כל הזמן, והקורונה גם האיצה את זה. אנחנו רואים את זה גם בצריכה הביתית וגם בעסקית. יותר ויותר עסקים מכניסים פתרונות לצריכת קפה דרך קפסולות, כדי לתת מענה לרווחת העובד ולפינוק.

"באמריקה נראה יותר צריכה של קפה פילטר בכוסות גדולות לעומת אירופה, שם יש יותר צריכה של אספרסו. שיאנית הקפה בעולם היא פינדלנד. ישראל ממוקמת במקום השלישי בשתיית קפה עם חלב, אחרי ארה"ב".

Asubo, ג'נטלמן, צילום: יח"צ
איקאה, צילום: יח"צ

ענבר אדדי, המעצבת הראשית של איקאה ישראל ומנהלת סניף נתניה, נזכרת בשינויים שעבר תחום הקפה במהלך השנים, לא רק בטעם אלא גם במה שמסביב: "בתור ילדה אני זוכרת שהיו פותחים צנצנת של נס קפה, מכינים ומוזגים לכוס כמו של חדר המורים. בזה זה היה נגמר. כמו כל תחום המזון, מגמת הקפה התפתחה גם במסעדנות וגם בבית, וזה עוד ילך ויתפתח. היום למי שקצת אוהב קפה או מארח יש מכונה בבית. אם פעם לקפה טוב היינו יוצאים החוצה, היום אנחנו שותים אותו גם בבית וכל אחד מכין אותו כמו שהוא אוהב.

"כאמור, גם כלי ההגשה התפתחו. יש אנשים שאוהבים לשתות קפה בכל מיני כוסות, גם אם זה שואו אוף לפעמים. יש כאלה שאוהבים לשתות בכוס מחרס, יש כאלה בכוס זכוכית, יש שאוהבים להחזיק את הכוס בידית או להתחמם באמצעותה. פרט לקפה האישי של אחר הצהריים, יש גם את הסיפור של ההגשה. אם פעם היינו שותים אלכוהול משובח בכוס קריסטל, היום זה עובד גם לקפה.

"יש סוגים שונים של כוסות מחרס, בצבעים שונים, יש כוסות מפורצלן, עם רגל או בלי רגל, מזכוכית כפולה ועוד. יש גם את תופעת הקיימות. אם פעם היינו מחביאים במטבח שרוול של כוסות חד־פעמיות עם מכסים למשקאות חמים, היום זה ממש לא קורה. יש כוס רב־פעמית ששומרת על קור ועל חום, אבל הכוס שלי היא לא כמו הכוס של הבת שלי, זה מצביע על סגנון. אני אוהבת למשל כוס מנירוסטה מבריקה, ויש כאלה שאוהבות כוסות מצוירות. זה בדיוק כמו חולצה וג'קט - זו אמירה אופנתית וזה גם שימושי. זה צריך לשמור על קור וחום ולשמש לנסיעה ברכב".

גולף אנד קו, צילום: יח"צ

 

קפה עם מיקי מאוס

אדרי אומרת כי מבחינת הכוסות המוגשות בבית, יש רבים שאוהבים להתאים להן תחתית או סט תואם. "גם בתואם יש סדר וסטייל, ובערבוב של ההגשה עם סט מעיד על אמירה וסגנון. אני, למשל, אוהבת לארח בחגים בסגנון אחד, ובבוקר עם חברה אני אוהבת להגיש בסגנון אחר".

Happy Lemon, צילום: יח"צ
ג'מבו סטוק, צילום: יח"צ

באשר למגוון הכוסות באיקאה היא מוסיפה: "יש לנו כוסות בכל מיני גדלים ובמרקמים שונים כמו מט, מחוספס וצבעים נועזים שמשתלבים עם צבעים מאותה משפחה. כמו בסט של כיסאות אוכל, יש כאלה שאוהבים אחד או שניים מכל דבר ויש כאלה שאוהבים 12 אותו הדבר.

"כוס קפה הפכה לסטייטמנט וזה מקרין על מי שאני - אם אני מומחית, בשלנית ואם יש לי סטייל. דוגמה שהיא מאוד רלוונטית לישראל היא הקפה השחור: פעם היית אומרת שאת שותה קפה שחור בשקט כי זה לא קפה סטייליסטי; היום זה בסדר גמור להגיד שאת שותה קפה שחור, ואת גם יכולה לקבל אותו בצורה אופנתית. קפה מתחבר לאופנה".

אלון כרמלי, מנהל חטיבת נעמן, מספר כי לאור חיבתם של הישראלים לקפה יש דרישה לכוסות מעוצבות לאורך כל השנה, ולא רק בתקופת החגים כמתנה. "אנחנו רואים את זה בצריכה של הלקוחות שלנו בחנויות וגם דרך הסיטונאים. לשמחתנו, זה מוצר שנדרש כל השנה ובתדירות די אחידה. להבדיל ממוצרים עונתיים כמו קנקנים לשתייה קרה, שהצריכה שלהם עולה בקיץ, בישראל שותים קפה כל הזמן ולשמחתנו, כספקי כוסות, גם כל היום.

"אנחנו מחדשים את מוצרי נעמן פעמיים בשנה, לקראת ראש השנה ופסח. מדי פעם אנחנו מכניסים מוצרים עם חדשנות בין החגים, בסביבות הקיץ, ומנסים לקלוע לצרכים ולטעמים של אותה עונה. הישראלים עושים יותר קניות לקראת החגים, בעיקר כמתנות. השנה גם חג הרמדאן יוצא במארס-אפריל, הלקוחות מהמגזר הערבי אוהבים את המוצרים והעיצובים שלנו, ולכן אנחנו מכניסים קולקציה נוספת.

"כמו כן, ניסינו לעשות משהו ייחודי בנושא של ספלי קפה - עיצבנו סדרה של 12 ספלים עם עיטור של כל אחד מחודשי השנה. גם יש לנו כלים מאוד יחודיים וצבעוניים עם עיטורים שונים כדוגמת בעלי חיים, מספק בלעדי שלנו באוסטרליה בשם מקסוול ווילאמס. זה מותג שפותח דלתות ברמה שהציעו לנו לפתוח חנות רק של מוצרי המותג. יש אריזות מיוחדות לכל ספל, ולכן זה גם משמש למתנות מעבר לצריכה עצמית".

Happy Lemon, צילום: דדי אליאס
טראוול מאג, מילאנו, צילום: יח"צ

הטרנד שבנעמן מזהים בשנה האחרונה הוא של ספלים עם זכוכית כפולה. "מדובר במוצר נחשק הודות לעיצוב שלו", מסביר כרמלי, "אבל הוא גם מאוד פרקטי. החלק הפנימי שומר על החום של המשקה, והחלק החיצוני יוצר בידוד שמאפשר לאחוז בספל לא רק בידית, כך שהמגע הוא חמים אבל לא שורף את כף היד. הספלים הללו מגיעים במגוון גדלים, החל מספלי אספרסו של 80 מ"ל עם תחתית מיוחדת ועד חצי ליטר, שגם לזה יש ביקוש.

"כמו כן, אנחנו עובדים כבר תקופה ארוכה עם דיסני העולמית. כתוצאה מכך, יש לנו ספלים וליין שלם של מוצרים שאנחנו מוכרים גם בשוק הכללי וגם ברשת דיסני הום. במקרה אתמול הייתי בתערוכה, והיו לקוחות שלנו שאמרו 'תביא לנו כמה ספלי דיסני שאתה רוצה, זה הולך מצוין'. כנראה שעושה לאנשים חשק לשתות קפה או שוקו - בכוס של מיקי מאוס".

Flying Tiger Copenhagen, צילום: יח"צ

באשר לכוסות הרב־פעמיות אומר כרמלי: "יש לנו כוסות טו־גו בחנויות. זה בהחלט טרנד הולך וגובר, אולי משום שמחירי הקפה עולים ולכן אנשים

מכינים קפה במשרד או בבית. לאור הביקוש הרב, נביא בחודשים הקרובים ליין של כוסות כאלה מאוד מעוצבות ומושקעות".

Bloom, קרביץ, צילום: יח"צ
Acrosteel, צילום: קרביץ
הפיל היפני, צילום: יח"צ

תחזיקו חזק

אורית וינטרוב, מנהלת קולקציות גולף אנד קו, אומרת כי הטרנד שהיא מזהה בתחום ספלי הקפה הוא ידיות מעוצבות. "זו יציאה מהסטנדרט. ידית יכולה להיות בצורה גיאומטרית, מסולסלת ואמורפית, והיא יכולה להיות גם רחבה מספיק בשביל להוסיף עליה כיתוב מעניין. חשוב לדאוג להתאמה בין עיצוב הידית לאחיזה של הספל, זה משחרר מהעניין הסטנדרטי של ידית מעוגלת.

"פרט לכך, מה שחשוב בכוסות זה העובי של הכוס: ישראלים מעדיפים לשתות קפה בכוסות זכוכית דקות, אז דאגנו לקולקציה של כוסות זכוכית סטנדרטיות וגם יותר מעוצבות עם זכוכית דקיקה. כמו כן, יש כוסות זכוכית שמקפלות גוון כלשהו, לאו דווקא שקופות".

Flying Tiger Copenhagen, צילום: יח"צ

מרבית הלקוחות, מסבירה וינטרוב, מעדיפים בדרך כלל לקנות 12-6 כוסות זהות, אבל ירצו גם לקנות כוס אחת או שתיים שונות למשרד כדי להיות שונים משאר העובדים. "הכוס יכולה להיות מקרמיקה, עבה יותר אבל עם נוכחות, והיא נחשבת לכוס הייחודית של העובד מהמשרד. 330 מ"ל נחשב לגודל הממוצע. יש לנו גם כוסות מבודדות לאספרסו, לשתייה חמה, כוסות גבוהות ונמוכות, עם או בלי ידית.

"חוץ מזה, יש חזרה לכיוון היפני. לצורך העניין הבאנו ספלי קרמיקה ללא ידית בעיצובים שונים. יש לנו סדרת שחור־לבן עם אחיזה מפנקת, שהיד מחבקת את הכוס. כמו כן, אנחנו מפתחים כוסות קפה רב־פעמיות. הן יוצעו בעונה הבאה, בעקבות דרישות הקהל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר