"אני עלול לפשוט רגל בגלל שלא נותנים לי להעלות מחיר": חברת השיווק יוצאת נגד העליהום על הרשתות

לעמי ורטהיימר, שותף בחברת מיה, יש בטן מלאה על ה"עליהום" נגד רשתות השיווק • "החברות הגדולות יוכלו לספוג את זה, אבל אני עלול לא לשרוד את מלחמת המחירים" • על מותג הוויטמינים "מיה פלוס": "הקורונה הגבירה את הביקוש"

מוצרים בסופר מרקט (אילוסטרציה), צילום: עמי שומן

רבות דובר לאחרונה על המתח ועל המאבקים שבין הספקים לבין רשתות המזון, על רקע רצונם להעלות מחירים ועל רקע התנגדות הרשתות. הביקורת הגדולה ביותר היתה בעיקר כלפי החברות הגדולות דוגמת יוניליוור ותנובה, שהחליטו להעלות מחירים בשוק. מי שמצטרפים כעת לביקורת הם הספקים הקטנים.

חברת המזון מיה מייצרת ומשווקת יותר מ־500 מוצרים וכ־1,000 פריטים ב־16 קטגוריות לתחום הוויטמינים ותוספי התזונה. בין המוצרים שמיה משווקת: קטניות, אורז ודגנים, מוצרי עזר לאפייה, תבלינים וממתקים. מיה מייצרת 90% מהמוצרים בישראל ומייצרת מוצרים למותגים פרטיים.

עמי ורטהיימר, שותף בחברת מיה, תוקף את ה"עליהום" על רשתות השיווק בהקשר של עליות המחירים. "אני חושב שהעליהום הגדול שעושים בתקופה הזו לכל רשתות השיווק הוא לא מוצדק, לא הגיוני ולא הוגן. הרי אין משהו שלא עלה בעולם בעשרות אחוזים, החל מדלק וחשמל, וכלה בביטוח, רכבים, חומרי גלם והובלות. אם העלו ב־5% את הגבינה - באים ועושים חרם ואומרים 'לא נקנה אם תעלו מחירים'. זה משהו לא הוגן".

עמי ורטהיימר, צילום: שוקה כהן

"אנחנו צריכים לספוג"

לטענת ורטהיימר, גם ההשוואה במחירי מוצרים שכביכול דומים בין הארץ לחו"ל, אינה הוגנת. "הרגולציה בכל מדינה ומדינה היא שונה. בניו יורק אין  מע"מ על מזון ובישראל יש - כבר הבדל של 17%. אבל חס וחלילה אם  נעלה את המחיר. אנחנו צריכים לספוג. אז יבואו כולם לרשתות השיווק ויגידו בגללכן זה יוקר המחיה, אבל זה אילוצים ואין מה לעשות. למה לא יוצאים לרחובות על דלק? על חשמל? למה לא  מחרימים בנקים שהעלו את הריביות?"

ורטהיימר ממקד את הביקורת בחברות הגדולות. "מה שכן נכון, זה העליהום על החברות הגדולות. הרי הן שולטות בשוק. חלקן חברות בורסאיות ואתה רואה את מתח הרווחים מפה ועד הודעה חדשה, הם חזיריים. ואני מדבר על החברות הגדולות שהן חמש החברות הגדולות, ובהן תנובה, אסם ושטראוס. הן בעיקרון יכולות לספוג את עליית המחירים, אבל הן מעמידות את רשתות השיווק באיזושהי בעיה. (יש לציין שלא כל מי שהוזכר העלה מחירים, ה.י.ל). הרשתות לא יכולות להתקפל כי הן אמרו שהן לא יאשרו עליית מחירים בגלל העליהום התקשורתי".

במיה פלוס מגיבים לביקורות, "עלול לפשוט רגל אם לא נעלה מחיר" (להמחשה), צילום: יח"צ

"יש מלחמה בשוק"

"יש מלחמה וזה משפיע עלינו, על החברות הקטנות. כי אם הם לא מאשרים להן, גם לי הם לא מאשרים את עליות המחיר. אבל בניגוד אליהן, אם אני לא אקבל את עדכון המחיר - אנחנו לא נשרוד. יש מצב שנפשוט רגל. הרבה חברות לא ישרדו את התקופה הזו".

"מה שיוניליוור עשו עכשיו בחנויות,  אם אני אעשה את זה - אני גומר את הסיפור שלי והולך. אני מעדיף אפילו להפסיד כסף ועדיין לשחרר סחורות".

ניסיתם להעלות מחירים?

"אנחנו כל הזמן מנסים להעלות את המחירים, כולל במותג הפרטי. אנחנו כל הזמן בדילמה, אבל מנסים כי אנחנו חייבים. אנחנו לא נעמוד בזה אם לא. הייתי צריך להעלות לפחות ב־15%. כל המסביב עלה מעבר למחירי הקנייה".

ההשפעה של מלחמת רוסיה-אוקראינה ניכרת בשוק?

"העולם בסחרחרה ענקית עכשיו בגלל המלחמה באוקראינה. אנחנו משווקים קטניות. עוד מעט יגיע פסח, ובשנה שעברה בעקבות מה שהיה בנמלים, הרבה ספקים קיבלו סחורות אחרי פסח. השנה חלק מהמוצריםכבר אצלנו. הקדמנו את היבוא של המוצרים לפסח וזה גם עולה כסף לממן - כי אני אראה את הכסף רק בעוד שמונה חודשים. ולנו יש חברה יחסית יציבה בשוק. לדעתי  נגמור את השנה בהפסד כסף, חד־משמעית. גידול במכירות והפסד כסף".

טל  שגיא, סמנכ"ל שיווק ומכירות של מיה ומיה פלוס, הוסיף: "זו שנה מטורפת. ספקים בחו"ל לא משחררים את הסחורה עד שמשלמים, וזה ככה לכולם. מהרגע להרגע מעלים את המחיר בעשרות אחוזים ואין לך עם מי לדבר. לא רוצה, לא צריך".

תוספי תזונה בסוכריות

מנוע הצמיחה של החברה הוא כניסתה לתחום תוספי התזונה עם המותג "מיה פלוס". מדובר בוויטמינים ובתוספי תזונה בסוכריות ג'לי למבוגרים ולילדים, שנמכרים לראשונה ברשתות המזון.

בין המוצרים במותג ניתן למצוא רבי מכר כמו כורכום וויטמין לחיזוק השיער והציפורניים, אומגה 3, מולטי־ויטמין ועוד.

לדברי ורטהיימר, "אנחנו בתחום 20 שנה ויש לנו מפעל שמייצר סוכריות ג'לי עם תוספי תזונה וויטמינים. עד כה עשינו מותגים פרטיים ועיקר העבודה היה יצוא לחול. בעולם עולה הדרישה למוצרים האלה, וגם הקורונה מאוד הגבירה את הביקוש. הביקוש לוויטמין די זינק לשמיים. אנחנו מביאים עכשיו לישראל כמה חדשנויות. קודם כל, אנחנו מנגישים את זה מרשתות הפארם לרשתות הקמעונאיות. כרגע זה מופץ ל־700 נקודות וזה עוד יתקדם. בנוסף, יש לנו חדשנות גם בעולם. עד עכשיו מה שנמכר זה ויטמינים לילדים. פיתחנו ליין למבוגרים כמו קולוגן לשיער, שעד עכשיו לא היה נמכר בסוכריות. המעבר לסוכריות עושה את זה ידידותי יותר".

"הצגנו את מיה פלוס בתערוכה בדובאי. מי לא הגיע אלינו?  סעודים, מרוקאים, אלג'יראים. מכל העולם היו אצלנו ורצו מהר לסגור.

יש לכם בשורה מבחינת המחיר?

ורטהיימר: "מבחינת המחיר, זה מאוד טריקי כי כל מוצר עומד בפני עצמו. הוויטמין סי לא דומה לוויטמין סי של המתחרה שלי. יש את גודל הסוכרייה, החומר הפעיל בסוכרייה ועוד. אנחנו כן מביאים נגישות ומחיר טוב, ובסוף הרשת קובעת את המחיר. כמו בכל המוצרים של מיה, אנחנו משתדלים לתת את המחירים הכי טובים לצרכן".

למה מחירי הוויטמינים בארץ הרבה יותר גבוהים מבחו"ל?

"ההשוואה  בין הרגולציה בארה"ב לבין ישראל היא לא השוואה נכונה. לכל אחת יש  הוצאות אחרות ועלויות אחרות. תוסיפי שקשה לעשות השוואה גם בארץ בין מוצר למוצר בגלל החומר הפעיל במוצר, גודל הסוכרייה, מינונים כאלה ואחרים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר