בזמן המלחמה: הקואליציה ממשיכה בניסיונות להעביר את חוקי התקשורת

במסגרת המאבק של הממשלה בתקשורת החופשית, מקודמת הפעם הצעת חוק שתיטיב משמעותית עם ערוץ 14 על חשבון המתחרים • משרדי הפרסום יחוייבו בחוק לפצל את תקציביהם בין הערוצים

הצעת החוק תפגע בתחרות, אך תסייע לערוצים החביבים על השלטון. צילום: קוקו

ועדת השרים לחקיקה תדון ביום ראשון בחוק "רכש המדיה", שקיבל את הכינוי "חוק אילן שילוח" על שמו של הפרסומאי שנחשב מתנגד בולט של נתניהו וממשלתו.

מדובר בהצעת חוק פרטית של ח"כ אביחי בוארון, ועל פי מקורות יודעי דבר היא נתמכת ונדחפת על ידי שר התקשורת שלמה קרעי, שממשיך לקדם במרץ את החוקים שנועדו להגביל את התקשורת בישראל.

הצעת החוק שתעלה לדיון ביום ראשון, למרות המלחמה מרובת החזיתות ומרובת הנפגעים, מדברת על הגבלה של משרדי פרסום גדולים בשיעור מסוים מסך רכש המדיה הכללי שלהם בערוצים השונים. כשיגיעו לרף המגביל הם יחויבו להעביר את עודפי התקציבים לערוצים אחרים, כשיגיעו למקסימום גם כאן הם יעבירו תקציבים לערוצים אחרים, וכן הלאה.

כך, למשל, אם משרד פרסום רוצה לרכוש מדיה ב"ברייק הזהב" בתוכנית עם רייטינג גבוה כמו "האח הגדול", הוא יתקרב לרף המרבי של רכש מדיה ברשת 13, ואז ייאלץ להטות כסף לקשת 12. גם שם, אם ירצה לרכוש את "ברייק הזהב" ב"רוקדים עם כוכבים" או ב"הזמר במסכה", הוא יוגבל כך שייאלץ לבחור בין התוכניות (מכיוון שסך התקציב שהוא יכול לשים בערוץ מסוים מוגבל) או שייאלץ לבחור ברייקים זולים יותר - ובכל מקרה יהיה קושי לרכוש מדיה נוספת בתוכניות עם פחות רייטינג, וכן הלאה. החוק נועד למעשה להכריח את חברות הפרסום לפרסם בערוץ 14, המזוהה עם הממשלה.

בלי קשר לקהל היעד

מה יעשו משרדי הפרסום עם עודפי הכסף שיהיו להם לרכש מדיה? פשוט: הם ייאלצו להעביר את התקציבים לערוצים אחרים, למשל כאלה עם רייטינג נמוך יותר שלא פונה לקהלי המטרה שלהם, וכך כולם ייצאו מופסדים. כולם? להוציא ערוצים שלא נמצאים בפריסת המדיה בגלל רייטינג נמוך או בגלל תוכניות שלא קשורות ולא פונות למפרסם, וכן הלאה (ערוץ 14 כבר אמרנו?).

מיותר לציין שההערכות בשוק הפרסום מדברות על מצב שבו המפרסמים ייאלצו להעביר תקציבים לערוצים המזוהים עם השלטון שאין להם תוכניות שפונות לקהל הרחב, ולכן הם לא מקבלים היום תקציבי פרסום גדולים אלא באופן שיורי, אם בכלל.

הצעת החוק הזו נבחנה בעבר ברשות התחרות, ושם לא ממש אהבו אותה בשל העובדה שהיא תפגע בתחרות ולא תסייע לה, שכן משרדי הפרסום והמפרסמים לא יוכלו לבחור באופן חופשי את הערוץ המתאים ביותר לפריסת המדיה שלהם.

מעבר לכך, תקציבי הפרסום עוברים בקצב מסחרר מערוצי הטלוויזיה המסורתיים לדיגיטל ולכן, כדי לשמור על תקציבים, הערוצים המסורתיים משקיעים לא מעט כסף כדי להשיג רייטינג משביע רצון. אם ערוצים שלא משקיעים בשמירה על הצופים יקבלו תקציבים מכוח חוק, יש כאן פגיעה בתחרות.

נתון נוסף שיש לשים אליו לב הוא שנושא הפרסום ופריסת המדיה בערוצי הטלוויזיה השונים נמצא בבחינה של הרשות השנייה, ולכן התערבות חקיקתית ללא תשתית מקצועית ומשפטית מתאימה מגבירה את הסיכוי ששוב הייעוץ המשפטי לממשלה ייאלץ לחסום את הצעת החוק.

מטעם שר התקשורת שלמה קרעי נמסר כי מדובר בהצעת חוק פרטית של ח"כ אביחי בוארון, שאינה קשורה לשר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר