נכנס לתוקף: עלות הנסיעה באוטובוס מתייקרת - זה המחיר חסר התקדים שתשלמו

הפעימה השנייה של רפורמת "צדק תחבורתי" כבר כאן, ומשמעה: עליית מחיר נסיעה באוטובוס ב־33% • זוהי פעימה שנייה בעליית מחיר הנסיעה בתחבורה הציבורית, שעלה בפעימה הראשונה בחודש יולי האחרון, מ-5.5 שקלים ל-6 שקלים • באוצר טענו שמדובר בצעד מתבקש, ושמחירי התחבורה הציבורית בארץ נמוכים מהממוצע ב-OECD

כבר לא תחבורה נגישה. נסיעה באוטובוס (אילוסטרציה). צילום: Getty Images

הפעימה השנייה של רפורמת "צדק תחבורתי" נכנסה היום (שישי) לתוקף. הפעימה הזו משמעה: עליית מחיר נסיעה באוטובוס ב־33%, כך שהנסיעה תעלה מ-6 שקלים ל-8 שקלים. בהתאם, יעלו גם מחירי "חופשי חודשי" (המחיר במסלול של עד 40 ק"מ יעלה 323 שקלים, לעומת 267 שקלים כיום).

מחירי התחבורה הציבורית החדשים, צילום: .

זוהי פעימה שנייה בעליית מחיר הנסיעה בתחבורה הציבורית, שעלה בפעימה הראשונה בחודש יולי האחרון, מ-5.5 שקלים ל-6 שקלים.

יש לציין שיהיו גם הנחות. כך שאם אתם גרים באזור שמוגדר באשכול סוציו-אקונומי 5-1 (כלומר אזורים המוגדרים החלשים ביותר), יהיו הנחות של 50% במחיר הנסיעה, וגם הגיל המקנה זכאות לנסיעה חינם ירד מ-75 ל-67. צעירים בגילי 26-18 יקבלו הנחה של 33%, וחיילים משוחררים והמסיימים שירות לאומי יקבלו שנה של נסיעות חינם.

ותודה למירי רגב

את ההצעה להעלות את התעריפים העלתה שרת התחבורה מירי רגב כבר ב-2023, והיא סוכמה עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. באוצר טענו שמדובר בצעד מתבקש, ושמחירי התחבורה הציבורית בארץ נמוכים מהממוצע ב-OECD.

מברכת על הפעימה השנייה שנכנסה לתוקף: השרה מירי רגב., צילום: אורן בן חקון

המדינה הייתה אמורה להקדיש כ-500 מיליון שקלים כדי "לשפר את השירות" בתחבורה הציבורית. השנה החליטה שרת התחבורה להקצות לסעיף הזה 250 מיליון שקלים בלבד, ואת ה"עודפים" היא העבירה למימון הנחות לסקטורים שונים - בעיקר חרדים.

חרדים ממתינים לאוטובוס (תמונת ארכיון, למצולמים אין קשר לידיעה), צילום: גדעון מרקוביץ

הסקטורים בחתכים הסוציו-אקונומיים החלשים היו יכולים לקבל ערך רב יותר משימוש בתחבורה ציבורית יעילה מהנחה של שקלים בודדים לנסיעה, מאשר משימוש בתחבורה ציבורית לא יעילה, או לפחות לא יעילה מספיק.

הכל למטרת ייעול?

המגמה הייתה אמורה להיות שיפור השירות והיעילות של התחבורה הציבורית, כך שתשמש חלופה לרכב הפרטי ותפחית את העומס בכבישים ואת זיהום האוויר. אם היו הולכים בדרך הזאת, הפריון של העובד הישראלי היה גדל (תחשבו על הזמן שיכולתם להפנות לדברים אחרים חוץ מלעמוד בפקקים), אבל רגב, כאמור, החליטה אחרת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר