הביקורת על העלאת מחירי התחבורה הציבורית על ידי שר התחבורה, מירי רגב, עולה מדרגה. מחר (שלישי) תתכנס ועדת הכלכלה של הכנסת לדון העלאת המחירים הזו במטרה לבטל אותן או לכל הפחות למתן אותן. נציין כי מחירי התחבורה הציבורית יעלו החל מיום שישי הקרוב, פעם שנייה ברציפות, בלא פחות מ-33%.
אמנם יש לא מעט הקלות והטבות לקבוצות שונות שמרכיבות את האוכלוסיה בישראל אולם הביקורת הזו רק מדגישה עד כמה דרך מתן ההקלות מוזרה שלא לומר תמוהה. סעיף ההנחה החשוב ביותר נקבע על פי אזור מגורים שנחתך על בסיס חלוקה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כך שמי שמתגורר בישבוים שמוגדרים מאשכולות 1 עד 5 יקבל 50% הנחה.
כאן צריך לזכור שבאזורים האלה מתגוררים אנשים שלאו דווקא רגישים למחירי התחבורה הציבורית, או בשל העובדה שהם מתניידים בכלי רכב פרטיים (כלומר יש להם רכב) או לחילופין יש בידיהם די כסף לשלם מחיר נסיעה מלא. אם כבר רוצים לתת הנחות למי שידו אינה משגת לרכוש כרטיס נסיעה במחיר מלא, יש די מידע בביטוח הלאומי לדעת מי אלה האנשים האלה ולהם צריך לתת את ההנחה ותגלו נפלאות: מספר האנשים יהיה נמוך יותר.
מהצד השני, מה קורה עם אנשים שגרים באשכולות גבוהים יותר אולם ידם אינה משגת לרכוש כרטיס נסיעה במחיר המלא? על עצם מקום המגורים לא ניתן יהיה לקבל את ההנחה וככה ה"מבצע" יחטיא את מטרתו להקל על אנשים מחתך סוציו-אקונומי נמוך.
ביקורת נוספת נוגעת לדרך למממש את ההטבות שהיא סבוכה למדיי ודורשת אוריינות דיגיטלית, לא משמעותית אבל כזו שיכולה להוות חסם משמעותי למי שכאי להנחות.
"העלאת התעריפים צפויה להכביד באופן משמעותי על אוכלוסיות הנסמכות על התחבורה הציבורית כאמצעי תחבורה עיקרי ולעיתים בלעדי," מדגישה עו"ד בקי כהן-קשת, מהפורום למאבק בעוני, החתומה על נייר העמדה שהוגש לוועדת הכלכלה של הכנסת לקראת הדיון מחר. "למרות שישנן הנחות לאוכלוסיות זכאיות, רבים אינם מממשים את זכותם להנחה בשל חוסר מודעות או קשיים בירוקרטיים."
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
