לאחר שנה וחצי של דיונים ארוכים מליאת הכנסת אישרה היום (חמישי) סופית בקריאה שניה ושלישית, את הפרויקט התחבורתי הגדול בישראל, בניית המטרו הענק והמסועף החוצה כ-24 רשויות מהשפלה ועד השרון, וכולל שלושה קווים, 150 ק"מ מסילות תת קרקעיות, ו-109 תחנות.
בכיר במשרד התחבורה יוצא נגד עמדת השרה רגב (ארכיון) // ערוץ הכנסת
מדובר בפרויקט שצפוי לשנות דרמטית את מצב הפקקים ההולך ומחמיר בגוש דן וגם ישפיע על המסחר, התעסוקה, והדיור בתוואי הקו. אולם, ייקח לא מעט זמן עד שהפרויקט יושלם – היעד של הממשלה מדבר על הפעלת המקטע הראשון של המטרו בעוד עשור מהיום – כלומר החל משנת 2034.
כדי להשלים את רשת הקווים המלאה, לפי הערכות יידרש עוד עשור לפחות. יש לקחת בחשבון שביצוע פרויקטי תשתית בסדר גודל כזה עלול להתעכב, כך שלא מדובר במועדי השקה סופיים.
נזכיר כי חוק המטרו עבר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת אך חקיקתו לא הושלמה, והחוק נפתח לדיון מחדש בכנסת הנוכחית בוועדת הפנים בראשותו של ח"כ יעקב אשר, שקיים 14 דיוני ועדה ארוכים בהשתתפות כל משרדי הממשלה ונציגי ארגוני החברה האזרחית, בהם נשמעו ונידונו כל ההיבטים השונים שבהצעת החוק.
במהלך הדיונים הוכנסו שינויים רבים בחוק, ביניהם שינויים מרחיקי לכת שנועדו לאפשר את הגשמת פרויקט המטרו באופן היעיל והנכון.
בין השינויים: הקמת מועצה מאסדרת שתהיה אחראית על תיאום בין החברה המבצעת לגופי תשתית אחרים בכל הנוגע לקידום המיזם, הגבלת סמכות הות"ל לתכנון שימושים שחורגים מתכנון התשתית עצמה, הסדרת נושא תכניות משביחות במתחמי פינוי ובינוי והתחדשות עירונית. כמו כן, סוכם שהחברה המבצעת לא תוכל בשום מקרה לבצע עבודות לשיקום או פיתוח ברמה נמוכה מהרמה המקובלת באזור בכדי למנוע אפליה בין הרשויות , ועוד שינויים רבים המפורטים בחוק.
בנוסף לשינויים הללו, נערכו מספר תיקונים משמעותיים בעלות תקציבית גדולה מאוד שהתקבלו לאחר מאבק עיקש מול נציגי האוצר ומשרדים נוספים, לטובת האזרחים ובעלי העסקים בתוואי המטרו, ויתנו תמריצים ליזמים לקדם בנייה במתחמי ההשפעה הסמוכים לפרויקט המטרו.
בין התיקונים המשמעותיים ניתן למנות את ההפחתה במס השבחת המטרו מ 75% ל72% באופן קבוע, ובנוסף כדי לתמרץ את היזמים להאיץ את הבנייה והפיתוח בתוואי, נקבע שיזמים שיגישו תוכניות להיתר עד 31 בדצמבר 2030 יופחת להם מס המטרו ל 60%, (כאשר שר האוצר יוכל להאריך את הזמן בשנתיים).
יצויין כי בכנסת הקודמת, כשהיטל ההשבחה נקבע על 75% הגיש ח"כ יעקב אשר הסתייגות והזהיר כי ההיטל הגבוה יגרום להקפאה של עסקאות ותכנון בתוואי המטרו, וכיום לאחר שנה וחצי נוכחו נציגי האוצר והממשלה כי אכן ההיטל הגבוה גרם להקפאת עסקאות ותכנון בתוואי המטרו, ועל כן נענו לדרישתו של ח"כ אשר להפחתת ההיטל באופן שיתמרץ את פיתוח תוואי המטרו על ידי בעלי הנכסים הפרטיים והחברות במתחמי ההשפעה הסמוכים למטרו.
תיקון משמעותי נוסף שלא היה בחוק הקודם, פוטר לחלוטין את מוסדות הציבור והעסקים הקטנים והבינוניים ששטחם אינו עולה על 100 מ"ר, ממס היטל מימון המטרו כשבמקביל דרש יו"ר הוועדה ח"כ אשר ממשרד האוצר להקציב סכום של חצי מיליארד שקלים למתן פיצויים לעסקים בתוואי המטרו שהפעילות העיסקית שלהם תיפגע מתקופת הבנייה, במנגנון מהיר ופשוט, ללא הוכחת נזק, שיקל על בעלי העסקים באזור.
עוד הוכנסה בחוק הפחתה משמעותית בספי הרעש המותרים בזמן ביצוע העבודות, שיחייבו את מנהלי הפרויקט להשתמש בציוד מתקדם שקט יותר, וכן מיגון אקוסטי באתרי העבודות, או מימון בידוד אקוסטי ומיזוג בבניינים הסמוכים לאתרי העבודות בכדי לאפשר לתושבים המשך שגרת חיים בתוואי המטרו.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳: "אישור חוק המטרו הוא צעד חשוב למדינת ישראל. עושים היום צעד אדיר לחיזוק מערך התחבורה בישראל - מהלך שבאופן ברור יתמוך ויחזק את כלכלת ישראל. זהו יום חשוב לכלכלת ישראל ולמדינת ישראל".
הממונה על התקציבים, יוגב גרדוס: "חוק המטרו מייצר את המסגרת הרגולטריות והמבנית שתאפשר את הקמתו ביעילות ובמהירות המרבית, לרווחת תושבי המדינה. במיוחד בתקופה זו חיוני ביותר לקדם פרויקטים כלכליים שיגבירו את הצמיחה".
יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר: "כראש עיר לשעבר בגוש דן אני מכיר ויודע את החשיבות הקריטית של מערכת הסעת המונים המטרו בגוש דן, שתשנה מקצה לקצה את ההתנהלות התחבורתית באזור, וגם תתרום להאצת הבנייה במתחמים הסמוכים לתחנות המטרו".
לדבריו, "אין חולק שהחוק יצא שונה מאיך שהגיע לועדה, וכפי שאמרתי בוועדה: כעת לאחר שבנינו את הפלטפורמה החוקית, וההסדרים המתאימים לכך, חובתה של המדינה לדאוג להאצת הפרויקט ולהשלמתו במהירות האפשרית, וללא עיכובים בין משרדי הממשלה, תוך גרימת נזק מועטה ככל האפשר למתחמים הסמוכים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו