מקררים, מכונות כביסה ותנורים: "ההחלטה של הטורקים תוביל לזינוק של עד 20% במחירים"

בעקבות החלטתו של נשיא טורקיה ארדואן לעצור את המסחר בין טורקיה לישראל, צפויות לחול השפעות על מחירי המוצרים ביבוא, בעיקר בתחומי החשמל והמזון

חנות מוצרי חשמל // צילום: יהושע יוסף // חנות מוצרי חשמל // צילום: יהושע יוסף. צילום: יהושע יוסף

משפיע על הכיס שלנו במגוון תחומים: בעקבות החלטתו של נשיא טורקיה ארדואן לעצור את המסחר בין טורקיה לישראל, צפויות לחול השפעות על מחירי המוצרים ביבוא, בעיקר בתחומי החשמל והמזון.

בענף החשמל מעריכים כי החלופות השונות צפויות להוביל להעלאות מחירים של עד 20%.
לדברי דניאל בר־שדה, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי ברשת "עולם הקולנוע": "בתחום מוצרי החשמל מייבאים מטורקיה בעיקר מקררים, מכונות כביסה, מייבשי כביסה, תנורים ומקפיאים. אנחנו פחות מייבאים מטורקיה, כי הצרכנים מעדיפים לא לקנות מוצרים משם, אבל אנחנו מרגישים ושומעים מספקים שיש להם סחורה שתקועה שם, בעיקר של מקררים.

ארדואן בהפגנה נגד ישראל, צילום: אי.אף.פי

"הסחורה מוכנה במפעל, ובינתיים יש יבואנים שמתכננים לעשות עיקוף דרך אירופה. עם זאת, זמן המשלוח יתארך בשלושה שבועות, וזה אמור לגרום להעלאות מחירים. בטווח הקרוב זה יגרום להתייקרויות של 15%-20% בתחום המקררים, מכיוון שמחיר ההובלה שלהם גבוה.

"כמו כן, המפעלים בטורקיה לא מקבלים הזמנות כעת, אז זה ייצור מחסור שיגרום להעלאת מחירים. סין תהווה חלופה ליבוא, אבל במקום לחכות למשלוח שבועיים - זה ייקח כשלושה חודשים. כרגע יש לנו סחורה שאמורה להספיק לחודשים הקרובים, אבל אם תהיה העלאת מחירים בענף ויבואו אלינו - נצטרך להזמין שוב".

לדברי יורם בדש, מנכ"ל משותף ברשת "מחסני חשמל", "מוצרי החשמל שמגיעים כיום מטורקיה הם בעיקר מדיחי כלים, מקררים ותנורים, והם מהווים 5% בלבד מהשוק. נכון להיום יש מלאים של המוצרים הללו לתקופה של שלושה חודשים, ואם המשבר עם טורקיה לא ייפתר - הצפי הוא שנתחיל לראות חוסרים בדגמים ספציפיים רק לקראת אוגוסט".

מכולות בנמל אשדוד (ארכיון), צילום: ללא

בדש מוסיף: "בשוק הישראלי יש הרבה חלופות לאותם המוצרים שמגיעים מטורקיה, הן במגוון הדגמים והן בטווחי המחירים, וכל אחד יוכל למצוא חלופה ראויה. בכל אופן, כל היבואנים בישראל עמלים בעת הזאת מסביב לשעון על איתור מפעלי ייצור במדינות כמו סין, פולין, צ'כיה וסלובניה, שייצרו עבורם את המוצרים שמיוצרים בטורקיה".

נזכיר כי רק בשבוע שעבר חברות ספנות ושילוח כמו צים, UPS וחברת הספנות הטורקית אדמירל פרסמו הודעות שלפיהן הן יפסיקו להפעיל את קו הסחר בין המדינות.

אלעד ברשאן, עמיל מכס ומומחה בשילוח בינלאומי, מייסד ושותף בחברת SlickChain, פלטפורמה דיגיטלית לשילוח בינ"ל של רכבים, אמר ל"ישראל היום": "על אף הסכם הסחר ההדדי והמצב הכלכלי הקשה ביותר בטורקיה, ממשלת טורקיה החליטה להפסיק את יחסי המסחר הימי והאווירי בין ישראל לטורקיה.

"הסחר ההדדי בין המדינות, שעמד ב־2022 על כ־6.7 מיליארד דולר, הולך להיעצר, מה שיכריח יבואנים ויצואנים לחפש שותפי סחר אחרים, כנראה בתנאים מסחריים פחות טובים, במהלך שכרוך בעלויות ובמשאבים נוספים שלבסוף יגולגלו לצרכנים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר