הסכום העצום שמבזבז מעשן על סיגריות

גמילה מעישון מעניקה גם אוויר פיננסי. נדמה כי אין עוד מוצר מלבד סיגריות שהעלות המצטברת שלו גבוהה כל כך, אבל תרומתו לצרכן אפסית עד לא קיימת. אדם מעשן בממוצע 30 חפיסות סיגריות בחודש, מדובר על סכום שנע בין 1,000-1,500 שקלים, ובחישוב שנתי – על כ -18 אלף שקלים. אורי מועלם, נגמל במכון אברהמסון, סיפר כי לאחר 10 שנים שלא עישן, רכש רכב רק מהכספים שחסך במקום לקנות סיגריות

עישון . צילום: pexels

בשיתוף מכון אברהמסון

 דודו הולצמן, לשעבר השדרן של הפינה הכלכלית של בנק לאומי, נגמל באברהמסון, ציין: "במשך שנים אמרתי לכם בטלוויזיה מה הכסף שלכם עשה היום, עכשיו אני יכול לספר לכם מה הכסף שלי לא עשה ב15 שנים האחרונות, הוא לא קנה סיגריות". ובכל זאת, לעיתים קרובות, יעברו שנים ארוכות עד שהמעשן ייגמל, במהלכן בממוצע הוא ישרוף סכום שמגיע לרבע מיליון שקלים.  מה חולף במוחו של מעשן עד שהוא מגיע למסקנה המתבקשת ופונה לגמילה?  איך הוא מצליח להשקיט את קול ההיגיון שאומר לו להיגמל? ובכן, המדע מספק לכך תשובות, והן מרתקות.

מנגנון ההכחשה  עובד שעות נוספות:

ממחקר שנערך בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה העברית, עולה כי 79% מ – 963 המעשנים שהשתתפו בו, סבורים כי הם יחיו כמו או יותר מהממוצע, בעוד שברור כי קיים פער דרמטי בין תוחלת החיים של מעשנים מול לא מעשנים. הסיבה, כך לפי עורכי המחקר, טמונה בתפיסה אופטימית של המציאות. אלא שכאשר מקלפים את היסוד המודע מתחת לכך, מתגלה כי ישנם מספר מנגנוני הגנה, שעובדים 'שעות נוספות', שמאפשרים למעשן להמשיך ולהחזיק בתפיסה זו. הספרות הרפואית, מייחסת למנגנון ההדחקה, אותו חשף הפסיכיאטר זיגמונד פרויד, תפקיד מכריע: הוא משמש 'להסתרה' של מחשבות ותכנים מפחידים במיוחד שנמצאים במעמקי הנפש שלנו, שהצפה שלהם עלולה לטלטל את אותו אדם ולהוציא כלל משיווי משקל.

אהוד אברהמסון, מבכירי המומחים בעולם בתחום הגמילה מעישון, מייסד מכון אברהמסון מסביר " אם תשאל מעשן שתי שאלות דומות, למשל, כמה כסף אתה מוציא על סיגריות בחודש? ובאותה נשימה כמה סיגריות את מעשן ביום, בחישוב מתמטי פשוט תמצא שהתשובות אינן מתאימות". לדבריו, ליסוד הנפשי יש משקל רב, לו צריך לתת מענה במסגרת הגמילה, בנוסף כמובן לעניין הפיזיולוגי : "לצורך כך, פיתחנו מודל טיפול ייחודי - אלטרנטיבי והוליסטי, שכולל גם שיחה עם מטפל שמטרתה להסיר את אותם הפחדים, הדעות הקדומות והאמונות המעכבות. הטיפול לא נשען על תלות בכוח הרצון הידוע כמשאב מוגבל, אלא "מכבה" את האזורים במח האחראיים להתמכרות. התהליך כולל טיפולים שחושפים את המנגנונים".

סיגריות, צילום: pixabay

קול ההיגיון

מנגנון זה גורם לנו לתת הסבר לוגי והגיוני להתנהגות שמאיימת עלינו ובכך הוא מונע מאיתנו לבוא במגע עם רגשות מטלטלים. מנגנון זה מסביר גם את תוצאות הסקר שנערך עבור העמותה הישראלית לסרטן ריאה, שהעלה ממצא מרתק: כשליש מהמעשנים בישראל משליכים את התחלואה בסוג סרטן זה על גורמים חיצוניים כמו זיהום אוויר או גנטיקה. הכוח שלו, חזק מכפי שנדמה לנו: במאמר שפורסם באתר של המרכז האקדמי וינגייט, נכתב כי "השתרשה בקרב לא מעט מעשנים כי אדם שמתאמן בריצה בצורה אינטנסיבית יותר, גם אם יעשן מספר סיגריות ליום, עדיין יהיה בכושר גופני טוב יותר בהשוואה לאדם שלא מתאמן כלל". לדברי מחברו, "מדובר בדוגמה לטענה המבוססת על היגיון מעוות כמובן".

 הקשר בין תוחלת חיים ופיננסים

כפי שציינו מעלה, העישון פוגע לא רק בבריאות, אלא בכיס והופך את העניין לנושא שמעסיק גם מומחים בתחום הכלכלה ההתנהגותית. במחקר שנערך באוניברסיטה העברית, נמצא כי מעשנים רבים מגלים אופטימיות יתרה בנוגע להשפעה של העישון על תוחלת החיים. במילים אחרות, רבים מהם סבורים 'שלי זה לא יקרה'. המחקר העלה נקודה מעניינת נוספת: מעשנים אופטימיים, עלולים במידה לא קטנה של הסתברות, לקבל החלטות כלכליות שגויות שנובעות מכך. כך למשל, הם עלולים לבחור במסלוליי חיסכון מבוססי גיל, שאינם תואמים

                                               יש מקום לאופטימיות

לסיכום, בין אם מדובר על הדחקה, רציונליזציה או אופטימיות חסרת היגיון, כל אלו הם מנגנונים שנועדו לשרת מטרה אחת – לגרום למעשן להפחית את עוצמת החרדה מפני ההשלכות של העישון. אבל יש מקום לאופטימיות והפעם, גם עם אחיזה במציאות : "המודל המשולב שפיתחנו רושם שיעור הצלחה מרשים של למעלה מ – 90% ומבוסס על למעלה מ – 40 שנות ניסיון של אברהמסון בתחום הגמילה", מוסיף אהוד אברהמסון.

לדבריו, הדרך לשם עוברת דרך זיהוי טריגרים וגורמים לעישון, כולל הרגשות והמחשבות שעומדות מאחורי הצורך לעשן, שמהווה חלק בלתי נפרד מהליך הגמילה.

הטיפול טבעי לחלוטין ומשלב טיפול קוגניטיבי עם שיטות רפואה אלטרנטיביות שונות. "זו השיטה הטבעית היחידה שמטפלת בדחף שמקורו בהתמכרות ולכן אנשים מצליחים להפסיק לעשן ולרדת במשקל בקלות וללא מאבק" הוא מציין. "המפגש כולל שיחה עם מטפל במהלכה אנו מנטרלים את הפחדים, את הדעות הקדומות והאמונות שמעכבות. לאחר מכן, הטיפול הטבעי מאזן את המערך האנרגטי, מנקה ומוחק את הדפוסים וההרגלים בכל הרמות, כולל במישור הכימי".  הטיפול אותו פיתח אבהרמסון, מנטרל את הדחף מאותו אזור בראש שאחראי על ההתמכרויות.

כתוצאה מכך מטופלים רבים שיוצאים מהטיפול, מתארים תחושת רוגע, ומדברים על “לידה מחדש” ועל חוויה כסוג של “קסם", כאילו מעולם לא היו מכורים. מעבר לכך, הטיפול הינו אישי, אחד על אחד לכל מטופל וכולל 'מעטפת 360'  - מערך שלם של תמיכה ושירות שמבטיחה אחוזי הצלחה מאוד גבוהים.

בשיתוף מכון אברהמסון

כדאי להכיר