התאמת שעון (אילוסטרציה). צילום: Getty Images

הרבה יותר משעת שינה: כמה כסף נפסיד בעקבות המעבר לשעון קיץ?

מחקר קנדי מצא שביום שאחרי מעבר לשעון עונתי חדש נרשמת ירידה דרמטית של כ-30 מיליארד דולר במסחר במניות בשווקים הפיננסיים • לכך יש להוסיף גם פגיעות נוספות בכלכלה העולמית הקשורות בפגיעה בשעון הביולוגי שלנו

האם המעבר בין שעון חורף לשעון קיץ – ולהיפך - גורם להפסדי ענק של המשקיעים בבורסה? מחקר שבדק את ביצועי המסחר במניות בוול סטריט גילה שהמעבר לשעון קיץ גרם להפסדים של כ-30 מיליארד דולר ביום שאחרי המעבר. הפסד דומה נגרם גם עם המעבר לשעון חורף.

המחקר שגילה את הנזקים הכלכליים העצומים האלו נערך על ידי החוקרים הקנדים מארק קמסטרה, מאוניברסיטת יורק, ומוריס לוי, מאוניברסיטת בריטיש קולומביה. השניים מצאו ראיות משמעותיות לכך ששווקי המניות נוטים לצנוח משמעותית ביום המסחר הראשון שאחרי שינוי שעון. 

סחר במניות בוול-סטריט (ארכיון), צילום: אי.פי

"בדקנו את תשואות הבורסה בכמה מדינות וגילינו כי נרשמה ירידה משמעותית במדדים אחרי שינוי השעון. הירידה נותרה מובהקת גם אחרי שביטלנו את ההשפעה של גורמים אחרים", אומרים החוקרים.

השניים ציינו כי "על פי החישובים, ההפסד הממוצע של השווקים בארה"ב עומד על כ-30 מיליארד דולר ביום המסחר שאחרי השינוי".

פגיעה בשגרת החיים

החוקרים ציינו כי לדעתם הסיבה לשינוי הדרמטי הזה נובעת מהחרדה שמתעוררת אצל המשקיעים בכל פעם שיש פגיעה בשעון הביולוגי שלהם. בעיות השינה שנגרמות להם מובילות לחוסר רצון לקנות או להחזיק בנכסים שטומנים סיכון גבוה - זאת עקב הפגיעה בשגרת החיים שלהם.

החוקרים מציינים גם כי מעבר לשינויים בסחר במניות, השינויים בשעון פוגעים בצורה רחבה יותר בכלכלה העולמית, זאת משום ששינוי השעון גורם למעין ג'ט לג (יעפת) בקרב עובדים בתחומים שונים, שגורמת לירידה ביכולת הקשב, לטעויות שיפוט ולתופעות של חרדה. המחקרים מראים גם כי השינויים קשורים לעלייה בתאונות הדרכים והתקפי הלב.

עובד עייף (אילוסטרציה), צילום: Envato Elements

גם התדירות של תאונות העבודה וחומרתן עולה בעקבות השינוי בשעה. מצב זה גורם בעקיפין לאובדן שכר, לפיצויים גבוהים לעובדים, לעלויות רפואיות, לעלויות הכשרה לעובדים מחליפים ועוד.

בשורה התחתונה, המעבר לשעון עונתי הוא בשורה רעה לעסקים ולממשלה, קובעים החוקרים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו