שר העבודה: "עובדים על הסדר להבאת עובדים הודים - במקום הפועלים פלשתינים"

בצל הפגיעה בענפי החקלאות והבנייה במלחמה, "ועידת ישראל לחקלאות" ה-14 נפתחה הבוקר בהשתתפות שרים, ראשי ארגונים חקלאיים ובכירים נוספים בענף • משלחת ישראלית צפויה לצאת השבוע להודו במטרה לאפשר לכמאתיים אלף פועלים מהמזרח להגיע לארץ • אבי דיכטר, שר החקלאות: "שיקום החקלאות אפשרי - תוך הגדלה משמעותית של היקפי הייצור"

שדות חקלאיים רבים נפגעו במלחמה. צילום: משרד החקלאות

"ועידת ישראל לחקלאות" ה-14 נפתחה הבוקר (שלישי), במעמד שר החקלאות אבי דיכטר, שר הנגב הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף, שר העבודה יואב בן צור, ראשי ארגונים חקלאיים ובכירים נוספים בענף. במוקד הוועידה - התוכנית להבאת פועלים מהודו שיחליפו את הפועלים הפלשתינים בתחומי החקלאות והבנייה.

שר העבודה יואב בן צור הודיע בנאומו כי משלחת ישראלית בראשותו ובראשות שר הפנים משה ארבל צפויה לצאת השבוע להודו ולמזרח הרחוק כדי לחתום על הסדר הבאה של עובדים לענפי החקלאות והבניין - במקום העובדים הפלשתינים ואלו שנרצחו בטבח שבעה באוקטובר. לדברי השר בן צור, כמאתיים אלף הודים ממתינים לסיכום ההסדרים כדי להגיע לעבודה בישראל ויש גם קבוצות עובדים מסרי לנקה, קמבודיה ומדינות אחרות במזרח המבקשות להגיע לעבוד בישראל.

ראש המועצה האזורית רמת הנגב מבקש מהציבור לרכוש תוצרת חקלאית ישראלית

במהלך הדיון, החקלאים ובכירי הענף דיברו מדם ליבם על המשברים שהם חווים יום יום בשטח. כך למשל, איציק שניידר, מנכ"ל מועצת החלב, אמר: "מפרוץ המלחמה אנו החקלאים רואים ומרגישים את השינוי שקורה במדינה, בזכות החיבוק שאנו מקבלים מהציבור ומהמתנדבים. אבל לצערי במשרד האוצר ובדרג המקצועי לא קרה שום שינוי. הם ממשיכים להישען על תפיסות ישנות ומאמינים בייבוא. לדוגמה, בענף ייצור החלב, לא היה חסר חלב מתחילת המלחמה אך משרד האוצר השתמש בזה כגימיק ותרגיל בשביל לייבא חלב".

שר החקלאות אבי דיכטר בוועידת החקלאות,

יענקל'ה מוסקוביץ, נשיא ועידת ישראל לחקלאות, אמר כי "ענף החקלאות חייב שינוי מקצה לקצה. החקלאות היא עניין לאומי, מדינת ישראל חייבת לדאוג לעצמה ולמזון שלה. אנחנו חייבים לעשות מאמץ לאומי בו מדינת ישראל מייצרת לעצמה את המזון שלה. לא יכול להיות שבמשך שנים נותנים לנו 50 אחוז מכוח אדם- כך לא ניתן לייצר את המזון של ארץ ישראל, כך אנחנו מייצרים פחות, לא מביאים מתיישבים, לא מגדילים את היקפי הייצור ואז אנחנו נאלצים להסתמך על מדינות אחרות- מדינה כמו שלנו- חפצת חיים, אסור לה לעשות את זה. לא מאשרים כניסת עובדים פלשתינאים, אז תנו פתרון איך מביאים עובדים ממדינות אחרות. אין זמן!".

אבי דיכטר, שר החקלאות אמר כי: "מה שקרה בבוקר השבעה באוקטובר לא קרה לנו מאז קום המדינה. לא רק ההפתעה המודיעינית, לא רק ההגנה שלא הייתה באותו בוקר בהרבה מאוד שעות, אלא זה בעיקר ההשפלה. על ההשפלה הזו יצאנו למלחמה ולא נעצור עד שנשיג את כל היעדים שלה". לדברי השר, שיקום החקלאות הוא אפשרי ויעשה בצורה מהירה, תוך הגדלה משמעותית של היקפי הייצור.

עזה תמיד שם, בין המצלמה לאופק. שדות ניר עוז בשקיעה, צילום: צילום: שחר והב

יצחק וסרלאוף השר לפיתוח הנגב, הגליל והפריפריה, הוסיף לדבריו ואמר: "המרצחים רצו שנאבד את אדמתנו, ואנחנו נעבד את אדמתנו. אנחנו נחזק את ענף החקלאות תוך כדי שנזרע בתודעתנו שהחקלאות היא גם אירוע ציוני".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר