שופינג, סרט מלחמה: "העסקים לא ישרדו ככה לאורך זמן"

הקונים נשארים בבית: המלחמה נכנסת לשבוע הרביעי ותחום המסחר והפנאי ממשיך לספוג ירידה קיצונית ברווחים • את האצבע המאשימה מפנים בעלי העסקים למתווה הפיצויים של שר האוצר: "הממשלה חייבת לעשות פעולות שיעזרו לנו, אחרת נתעורר למשבר כלכלי חמור"

קניון עזריאלי ברמלה ריק מאדם // צילום: יוסי זליגר // קניון עזריאלי ברמלה ריק מאדם

למי יש מצב רוח לקניות עכשיו? המצב הביטחוני, המלחמה ומצב הרוח הלאומי הירוד הובילו לירידה משמעותית בפדיונות בתחום המסחר והפנאי.

אנשי עסקים הלינו בתקופה האחרונה על המתווה הכלכלי של שר האוצר, שלדבריהם אינו נותן מענה לצורכי התקופה ואשר גרם למעסיקים רבים להוציא עובדים לחל"ת.

מנהלי הקניונים, הרשתות ומתחמי הפנאי מדווחים על ירידה משמעותית ומבקשים מתווה שיסייע להם לשרוד את התקופה ואשר יכיל בין היתר חל"ת גמיש.

סמוטריץ' (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

חי גאליס, מנכ"ל ביג מרכזי קניות, אמר ל"ישראל היום" כי "בשבוע הראשון של המלחמה היתה ירידה של 80%-70% בפדיונות. היום הירידה עומדת על כ־40% ביחס ליום רגיל. הירידה כמובן תלויה באזור. ישנם מרכזים כמו אשדוד שיש שם לא מעט אזעקות, ולכן הירידה היא יותר משמעותית, וגם בצפון זו קטסטרופה. אנשים קונים רק את מה שהם צריכים, כי אין מצב רוח".

יש לציין כי גאליס הודיע לשוכרים בשבוע שעבר על הקלות בהסדרי התשלום בחודשים אוקטובר ונובמבר. כך למשל, בתחילת חודש נובמבר ישולמו אך ורק דמי ניהול ולא ישולם שכר דירה מראש. שכר הדירה הבסיסי בחודשים אוקטובר ונובמבר יבוטל והשוכרים ישלמו שכר דירה על פי שיעור מהפדיון החוזי של החנות. שכר הדירה הבסיסי של אוקטובר אשר כבר שולם - יזוכה.

אסף סויסה, מנכ"ל ערד טקסטיל,

לשאלה למה הם מצפים מהממשלה, ענה גאליס כי "אנחנו כבר התרגלנו שהממשלה לא ממש סופרת אותנו, אבל כמו שאנחנו תמכנו בשוכרים שלנו, גם הממשלה צריכה לעשות את זה. אם הם לא יעשו את זה, אחרי המלחמה הם יתעוררו למשבר כלכלי חמור. הם חייבים לעשות פעולות שיחזיקו את העסקים וירימו את הראש שלהם מעל המים".

יוצאים נגד השבתות

לשאלה אם הם מתכננים מחאה כלשהי כמו השבתת העסקים בהמשך למתווה, ענה כי "אנחנו עושים הפוך. צריך לעשות הכל כדי להחזיר את המשק ואני נגד השבתות. יש חשיבות גדולה בכך שכל אחד יעשה מאמץ להפעיל את המשק ואת העסקים בצורה הכי משמעותית שפיקוד העורף מאפשר. זאת, כדי שהנזק לכלכלה יהיה כמה שיותר קטן ושנהיה כמה שיותר מחוזקים".

קניונים נוספים שיזמו הקלות לשוכרים הם מליסרון (קניוני עופר), קניוני עזריאלי ומיקס נדל"ן. על פי המתווה, בגין חודש נובמבר 2023 תעניק מליסרון לשוכריה הנחה בשיעור של 25% מדמי השכירות ותאפשר פריסה של יתרת התשלום ל־3 תשלומים חודשיים שווים. עוד הודיעה החברה כי היא תיתן הנחה של 25% בדמי הניהול.

קבוצת קניוני עזריאלי הודיעה כי לא תבצע חיוב בגין דמי השכירות של נובמבר 2023. בהיבט דמי הניהול, נכתב כי בראשית חודש נובמבר ייגבה תשלום בשיעור של 25% והיתרה תיגבה בפריסת תשלומים קדימה.

חי גאליס, מנכ"ל ביג מרכזי קניות,

מיקס נדל"ן, הזרוע הנדל"נית של חצי חינם, אשר בבעלותה מתחמי מיקס, הכריזה על צעד חסר תקדים וראשון בשוק הנדל"ן המסחרי בישראל, שבמסגרתו החליטה לבוא לקראת השוכרים המסחריים אשר נאלצו לסגור את החנויות בשל המצב, ולא תחייב אותם בשכר דירה ובדמי ניהול בחודש אוקטובר.

 "מתווה לא טוב"

דן פילץ, מנכ"ל ובעלים משותף של דיזנגוף סנטר, התייחס למספר המבקרים ואמר: "בשבוע החולף בסנטר היתה התאוששות מובהקת ביחס לשבועיים האחרונים. בשבוע הראשון הגיעו כ־8,000-12,000 מבקרים ביום ובשבוע השני 15,000-20,000 מבקרים ביום. הגענו כעת ל־24,000 מבקרים ביום לעומת 30,000 מבקרים בשגרה. עם זאת, מדובר בקניות חלשות בתחומים כמו אופנה, תכשיטים ועוד. בתחום האופנה יש פגיעה חזקה, כי צריך מצב רוח. במה שהוא מותרות ולא מחויב המציאות הפגיעה היא הכי קשה".

אסף סויסה, מנכ"ל ערד טקסטיל, התייחס לירידה המשמעותית בפעילות ואמר כי "אנחנו רואים כמובן ירידה משמעותית הן בהיקפי התנועה והן בפדיונות. עיקר תשומת הלב עובר למזון ולהצטיידות, ובטח לא לתחום הנון־פוד אשר יורד בסדר העדיפויות. אף עובד שלנו לא יצא לחל"ת, אבל ברקע אנחנו מתכנסים לנקודה לפי המתווה של האוצר שלא מאפשרת ככה לחיות לאורך זמן.

"מדובר בירידה של 60%-50% בהיקפי המסחר. יש לציין כי מיום ראשון אחרי המלחמה תרמנו 40,000 מגבות לחיילים ולעוטף. יש צורך בחל"ת גמיש, לפי המודל האירופי, המאפשר העסקה גמישה".

ביום חמישי האחרון תקפו ראשי ארגונים במשק את שר האוצר ואת המתווה הכלכלי שגובש על ידי משרד האוצר, בכנס חירום מיוחד שכינס פורום איגודי המשק. שחר תורג'מן, יו"ר התאגדות רשתות המסחר, העריך במסיבת העיתונאים כי "יש כעת 200,000 עובדים בחל"ת ובכל שבוע יהיו עוד 100,000 בחל"ת". תורג'מן אמר: "המתווה שלך, שר האוצר, הוא לא טוב והוא יוביל אותנו שאולה".

"חוסר ודאות כלכלית"

תחום נוסף שספג פגיעה רבה הוא באופן טבעי תחום האטרקציות. לדברי ד"ר אופיר מילר, יו"ר התאחדות האטרקציות, "בשלושת השבועות האחרונים 80% מהעסקים שלנו היו סגורים בגלל המלחמה, חוסר הוודאות והנחיות פיקוד העורף. חלק מהעובדים גויסו למילואים, שזה גם משפיע, וכולנו נכנסנו למצב של למידה. אנחנו נמצאים כעת בחוסר ודאות כלכלית והתחושה היא שלא מנהלים את האירוע כמו שצריך משום שעדיין אין תוכנית".

ד"ר אופיר מילר, יו"ר התאחדות האטרקציות,

כחלק מפעילויות הפנאי, גם בתי הקולנוע נפגעו. במכתב שכתב לעובדיו אבי אדרי, מנכ"ל סינמה סיטי, נכתב: "המדינה טרם קבעה כללים ו/או פיצויים ותשלומים לעובדים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר