סמוטריץ' נפגש עם יו"ר ועד הרשויות הערביות: "המנוע של ארגוני הפשיעה הוא כסף שמגיע מתקציבי מדינה"

על רקע הקפאת התקציבים, שר האוצר למודר יונס: "המצב כיום בלתי נתפס - לא מוכן להשלים איתו" • עוד התחייב למצוא את המנגנונים הנכונים להעברת התקציבים לחברה הערבית • יונס הגיב: "לא נסכים שהממשלה והמשטרה יסירו את אחריותן מהטיפול בפשיעה - אנחנו דורשים את התקציבים ללא אפליה בבקרה"

בצלאל סמוטריץ'. צילום: אורן בן חקון

לא מוכן להשלים עם המצב: שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נפגש עם יו"ר ועד הרשויות הערביות מודר יונס, ודן עמו על המצב החברה הערבית ועל הדרכים, הפתרונות ומנגנוני הבקרה האפשריים להעברת התקציבים לרשויות הערביות בלא שיזלגו לארגוני פשיעה בחברה הערבית הפוגעים פגיעה עמוקה במגזר בפרט ובכלל אזרחי ישראל.

דוברות האוצר

שר האוצר הבהיר בפגישה כי ימשיך לעבוד בתיאום עם השרים והגופים השונים למציאת המנגנון הנכון והיעיל להעברת הכספים לרשויות המקומיות הערביות.

המנוע של הפרוטקשן מגיע מתקציב המדינה

"קיימתי פגישה חשובה עם יו"ר ועד הרשויות הערביות מודר יונס," אמר שר האוצר. "המנוע של הפרוטקשן וארגוני הפשיעה הוא כסף שמגיע מתקציבי מדינה ובזה אני נלחם. המצב כיום בכפרים וברשויות הערביות הוא בלתי נתפס ואני לא מוכן להשלים איתו. לא יתכן שתושבי ישראל הערבים ובכירי השלטון המקומי במגזר הערבי נמצאים תחת איום מתמיד מצד ארגוני הפשיעה בחברה הערבית".

עוד אמר השר: "הדרישה לפקח על העברת התקציבים, כך שתגיע לאזרחי ישראל הערבים ולא לארגוני הפשיעה, היא דרישה צודקת, מוסרית ונכונה שכיום, אין עליה חולק. אנחנו נמצא את המנגנונים הנכונים להעברת התקציבים. ממשלת ישראל מחויבת לכך ובע"ה נעשה הכל למיגור הפשיעה המאורגנת".

עו"ד מודר יונס, יו"ר הוועד הארצי לראשי הרשויות המקומיות הערביות, הגיב על הפגישה עם שר האוצר והבהיר: "לא נסכים שהממשלה והמשטרה יסירו את אחריותן מהטיפול בפשיעה. אנחנו דורשים את התקציבים ללא אפליה בבקרה".

"השר לא ממש מודע לבעיה"

יונס חזר על דרישת ראשי הרשויות המקומיות להעברת התקציבים באופן מידי, ללא עיכובים מיותרים שיפגעו בתושבים הערבים. עוד הדגיש יונס את דבריו מישיבת וועדת השרים אתמול, שעל המדינה לטפל באופן מידי בפשיעה המאורגנת, והציג מספר קיצוצים בתקציבים ששר האוצר לא היה מודע להם.

"שר האוצר העלה שוב את הטענות על ניסיונות השתלטות ארגוני הפשיעה על התקציבים ברשויות המקומיות הערביות וכי יש צורך במנגנון פיקוח. לאורך כל השיחה היה נשמע שהשר לא ממש מודע לבעיה ולא מכיר את העובדות והנתונים אלא מדביק פתרון שהוצע עוד בממשלה הקודמת לבעיה אחרת, וממשיך בסירובו להעביר את התקציבים," אמר יונס.

"ראשית, קיימות עדויות על השתלטות על מכרזי משרדי הממשלה וגופי הסמך, אבל על נושא זה השר לא העלה רעיון למנגנון פיקוח. היו מקרים שבהם הוגשו כתבי אישום נגד ראשי רשויות ושרים בחברה היהודית, ושם לא בחרו בעיכוב כספים וביצירת מנגנונים עוקפים".

"שנית, התקציב שעיכב השר רק לאחרונה, הוא חלק מהתקציב השוטף של הרשויות המקומיות. כסף שמשמש את הרשויות לחינוך, לרווחה, לתרבות, משכורות לעובדים ועוד. אין קשר בין מציאת מנגנון פיקוח שמיועד למכרזי תשתיות ופיתוח לכסף שהוא בתקציב השוטף של הרשויות. שלישית, המענה לניסיונות ההשתלטות של גורמי הפשיעה ברשויות המקומיות צריך להיות משטרתי: אכיפתי וענישתי. לא ייתכן שמענישים דווקא את הקורבנות על ניסיונות השתלטות גורמי הפשיעה ולא את הפושעים האמתיים".

בצלאל סמוטריץ',

"כל בר דעת מבין שהקמת המנגנון לא תפתור את בעיית הפשיעה בחברה הערבית וכי בעצם הפעולה של השר סמוטריץ' יש הסרת אחריות מעל המשטרה והממשלה," אמר יונס לסיכום. "אמנם לא ייחלנו לפתרונות קסם מהממשלה הנוכחית אך גם לא נסכים לפתרונות סרק. על השר לדאוג לטיפול מול ארגוני הפשיעה מצד המשטרה, להעביר מידית את התקציבים המעוכבים ולייצר מנגנונים שייושמו בכלל הרשויות המקומיות בישראל".

השיחה מגיעה על רקע הקפאת תקציבים על סך 200 מיליון שקלים עבור קידום השכלה גבוהה לערביי מזרח ירושלים ושילובם באקדמיה הישראלית, עליה הודיע שר האוצר בתחילת החודש ועיכוב של 314 מיליון שקלים המיועדים לרשויות המקומיות הערביות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר