שר האוצר סירב להעביר כספים לרשויות הערביות: "אין שום הצדקה - יש צרכים דחופים יותר"

בצלאל סמוטריץ' הגיב למכתבו של שר הפנים משה ארבל בעניין העברת מענקים פוליטיים לרשויות הערביות בגובה 200 מליון שקלים • "יש דברים חשובים יותר מלהמשיך להעביר כספים פוליטיים של מפלגת רע"מ" • גנץ: "הטיפול בפשיעה בחברה הערבית, הוא אינטרס של החברה הישראלית כולה"

בצלאל סמוטריץ'. צילום: אורן בן חקון

סערת התקציב: שתי החלטות של שר האוצר סמוטריץ' בנוגע לתקציבים שיועדו למגזר הערבי מעוררות סערה בממשלה ובמערכת הפוליטית. כפי שנחשף אמש בכאן 11 סמוטריץ' החליט להסיט תקציבים שיועדו לסטודנטים ממזרח ירושלים ללימודי השפה העברית באוניברסיטה העברית לטובת השמה בתעסוקה, עד לבחינת תופעת הלאומנות של הסטודנטים הערבים באוניברסיטה.

לע"מ

בהחלטה אחרת שהתקבלה לאחר בחינה במשרד האוצר – הוחלט להסיט תקציבים שיועדו לרשויות במגזר הערבי והם תולדה של ההסכמים הקואליציוניים של הממשלה הקודמת, לטובת יעדי הממשלה הנוכחית.

עידוד השכלה מרחיקה מטרור

באשר להחלטה הראשונה - ראש המל"ל צחי הנגבי וראש השב"כ נפגשו עם סמוטריץ' בימים האחרונים ואמרו לו כי הוכח שעידוד השכלה במזרח העיר מרחיקה מטרור, אולם סמוטריץ' דבק בהחלטתו עד כה והשיב לשניים כי עד לבחינת נושא הלאומנות באוניברסיטה העברית, אותו התקציב – יועבר לטובת צעירים במזרח העיר לעידוד ושילוב בתעסוקה.

ראש המל"ל צחי הנגבי, צילום: אורן בן חקון

מבחינת סמוטריץ' – היעד יושג גם באופן החדש של השימוש התקציבי, ובינתיים תיבחן הסוגייה שלה נחשף באוניברסיטה הערבית. מדובר במהלך שהוא חלק מתוכנית החומש למזרח ירושלים של הממשלה הנוכחית שמקצה 2 מיליארד שקלים לשילוב ערביי העיר בהשכלה ותעסוקה.

הסטת התקציבים מהעיריות ליעדים אחרים נתקלה אף היא בביקורת פנימית של הממשלה מצדו של שר הפנים משה ארבל. האחרון שלח מכתב לסמוטריץ' שבו כתב כי עצירת 200 מיליון השקלים שיועדו לרשויות והוקפאו על ידי משרד האוצר לפני חודש – תפגע באיזון התקציבי של הרשויות.

לא איזון לרשויות - אלא תקציבים עודפים

יש לציין כי לא מדובר בתקציבי האיזון של משרד הפנים לטובת רשויות חלשות, אלא בתקציבים עודפים לרשויות.

"מבקש לעשות הון פוליטי על תקציב המדינה ולשחד את בוחריו בחברה הערבית". מנסור עבאס, צילום: אורן בן חקון

במכתב ששלח היום סמוטריץ' לארבל כתב שר האוצר כי "מדובר בכסף קואליציוני פוליטי שניתן בדרישת רע"מ ומנסור עבאס בממשלה הקודמת ואין לו שום הצדקה מקצועית".

"הרשויות הערביות מקבלות את מענק האיזון שנועד לסייע לרשויות חלשות בדיוק כמו כל רשות אחרת במדינת ישראל ועל בסיס קריטריונים שוויוניים".

שר הבריאות משה ארבל, צילום: אורן בן חקון

"אין ולא הייתה שום הצדקה בעולם להעדיף עוד יותר את הרשויות הערביות ולתת רק להן מענק מיוחד שהרשויות החלשות במגזר היהודי לא מקבלות, מלבד דרישה פוליטית של עבאס שביקש לעשות הון פוליטי על תקציב המדינה ולשחד את בוחריו בחברה הערבית.

"אין שום הצדקה מקצועית"

"בניגוד לאמור במכתבך, גורמי המקצוע במשרד האוצר סבורים אף הם שאין לתקציב הזה שום הצדקה מקצועית. הם התנגדו לו בממשלה הקודמת והוא הועבר בניגוד לעמדתם (פעולה לגיטימית כמובן כשלעצמה, לממשלה מותר לקבוע מדיניות הגם שהיא מנוגדת לעמדת גורמי המקצוע שונים, אבל מה לעשות שהמדיניות שלי וסדרי העדיפויות התקציביים שלי שונים)".

יוני ריקנר

"תקציב המדינה הוא משאב מוגבל וקביעת סדרי העדיפויות התקציביים משקפת תפיסת עולם ערכית וחברתית. אתמול חתמנו על הסכם שכר עם מורי האולפנים בעלות של כארבעים מיליון ש"ח בשנה, אנחנו נדרשים לפתור חסר של שלוש מאות ושבעים מיליון ש"ח בתקצוב החינוך המיוחד, אנחנו נדרשים למצוא תקציבים נוספים לביטחון, להאצת המשק ועוד ועוד, ובסדרי העדיפויות שלי כל אלו חשובים יותר מלהמשיך את הכספים הפוליטיים של מפלגת רע"מ".

שר האוצר סמוטריץ' הציג את תקציב המדינה | יוני ריקנר

לסיום כתב סמוטריץ' על בעיה נוספת בתקציבים שעוברים לארגוני הפשיעה במגזר: "אנשי החשב הכללי בשיח עם אנשי המקצוע במשרדך בכדי למצוא לך מענה ואולם עד כה לא זכינו לשיתוף פעולה ולא נמצא המנגנון שיוודא את מימוש תקציבי הרשויות השוטפים למטרותיהם. אודה על הנחייתך לאנשי משרדך לשתף פעולה עם אנשי המקצוע במשרדי לסיכום מנגנוני הבקרה והפיקוח האמורים".

ח"כ בני גנץ אמר: "הטיפול בפשיעה בחברה הערבית, הוא אינטרס של החברה הישראלית כולה ולא רק של הציבור הערבי. הוא אינו מסתכם רק באכיפה משטרתית, אלא מצריך השקעה נרחבת ורצינית בכלל התחומים: חינוך, תשתיות, רווחה ועוד. ההחלטה בעלת הניחוח הגזעני של שר האוצר סמוטריץ׳ למנוע 200 מיליון ש״ח, שכבר הובטחו, לרשויות הערביות - היא פגיעה לא רק בהן, אלא בחברה הישראלית כולה. נתניהו חייב להתערב ולא לאפשר לחנוק את הרשויות הערביות המדממות ממילא".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר