ארתור דנצ'יק, התורם הראשי של פורום קהלת, מפסיק את תמיכתו בארגון

כך על פי חשיפת העיתון "כלכליסט" • בתגובה מסר דנצ'יק: "כשהחברה מפולגת באופן שמסכן את הדמוקרטיה, צו השעה הוא להתמקד בקירוב לבבות"

ראש פורום קהלת משה קופל. צילום: דודי ועקנין

למרות שלא הצליחה לבלום את חקיקת צמצום עילת הסבירות, המחאה נגד הרפורמה המשפטית רושמת הישג משמעותי אחר. על פי חשיפת עיתון "כלכליסט", ארתור דנצ'יק, התורם הראשי של פורום קהלת, יפסיק את תמיכתו הכספית בארגון שעזר לנסח את עיקרי הרפורמה מאחורי הקלעים.

מילואימניקים חוסמים את בנייני פורום קהלת בירושלים// אחים לנשק

דנצ'יק אישר את הפרטים ומסר: "החלטתי להפסיק את תמיכתי במכוני מחקר בישראל, בכלל זה גם פורום קהלת. אני מאמין שבעת הזו, הדבר הנחוץ ביותר למדינת ישראל, הוא איחוי השסעים ושיקום האחדות הלאומית". יובהר כי בניגוד לפרסום הבוקר, לא ידוע שדנצ'יק עסק ישירות בניסוח הרפורמה משפטית, אלא פורום קהלת.

בחודשים האחרונים, עם פרוץ המחאות נגד הרפורמה המשפטית ולאחר שהזרקור הופנה אליו כמי שייעץ לחברי הכנסת מקדמי הרפורמה מאחורי הקלעים, הפך פורום קהלת לאחת הכתובות המרכזיות של הארגונים המוחים. הגדילו לעשות בארגון "אחים לנשק" שחסמו לפני מספר חודשים את הכניסה למשרדי הפורום באמצעות שקי חול - מעשה שזכה לביקורת גם מצד ארגוני שמאל.

מעבר להפגנות בתוככי ישראל, פעילים רבים הפגינו מול משרדיהם של תורמים בכירים לארגון בניו יורק, באופן שהצליח לגרום מבוכה לתורמים שבדרך כלל מעדיפים לשמור על פרטיותם ולא להיחשף, קל וחומר באופן שכזה ובנסיבות כאלו. 

הפסקת התמיכה הכספית על ידי דנצ'יק המליארדר היהודי-אמריקני (שמושקע גם בחברות הייטק נוספות בישראל), היא מכה קשה למכון המחקר. עם זאת, את הסדקים הראשוניים שנוצרו בפורום עקב הרפורמה המשפטית ניתן היה לזהות כבר לפני מספר חודשים, באמירתו של הכלכלן הראשי שלה ואחד הכלכלנים הבכירים בישראל - מיכאל שראל. 

ד"ר מיכאל שראל. סדקים ראשונים, צילום: יונתן זינדל

כבר בחודש מרץ אמר שראל, כי הוא "חושש שהרפורמה תכרסם באופן משמעותי בעקרונות הדמוקרטיה". שראל הצביע על לא מעט סיבות שגורמות לו לחשוש לעתיד הדמוקרטיה בישראל, אשר עולות מאופי הרפורמה כפי שהיא מנוסחת ומוצעת. 

ראש פורום קהלת משה קופל, צילום: דודי ועקנין

שראל הסביר כי תומכי הרפורמה צודקים בחלק מדבריהם, אולם ביקורתו הגלויה מציגה את הצד השני של המטבע. לדבריו, "הרפורמה המוצעת תאפשר לקואליציה לקבוע חוקי יסוד כרצונה, לאסור במפורש דיון של בית המשפט בחוקי יסוד או הסתמכות על עקרונות השיטה, לחייב רוב מיוחס מאוד בבית המשפט העליון לביטול חוקים רגילים, וליתר ביטחון - אם כל זה עדיין לא מבטיח שליטה מוחלטת של הקואליציה בהחלטות בית המשפט - גם זכות חוקית של הקואליציה לקבוע שהיא מתגברת על פסיקת בית המשפט ומנטרלת אותה".

קהלת: בסיס התרומות רחב וגדל

מפורום קהלת נמסר בתגובה: "איננו מגיבים לגבי התורמים לפורום קהלת. בסיס התרומות לפורום רחב וגדל בהתמדה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר