כלכלן פורום קהלת על הרפורמה: "חושש שתכרסם באופן משמעותי בעקרונות הדמוקרטיה"

ד"ר מיכאל שראל, מהכלכלנים הבכירים בישראל פרסם נייר עמדה בו ביקר את הרפורמה מחשש לעתיד המדינה • "סביר להניח שקואליציה עם כוח כמעט בלתי מוגבל, תשתמש בכוח על מנת להגדיל את סיכוייה לשרידות פוליטית"

ד"ר מיכאל שראל. חושש לדמוקרטיה בישראל בעקבות הרפורמה, צילום: יונתן זינדל

ד"ר מיכאל שראל, הכלכלן הראשי של פורום קהלת פרסם היום (רביעי) נייר עמדה על הרפורמה המשפטית המפלגת את ישראל. שראל מצביע על לא מעט סיבות שגורמות לו לחשוש לעתיד הדמוקרטיה בישראל, אשר עולות מאופי הרפורמה כפי שהיא מנוסחת ומוצעת. דבריו של שראל מעניינים על רקע העובדה כי פורום קהלת הוא בעל אג'נדה ימנית-שמרנית. עם זאת, הוא מציין כי הדברים משקפים את דעתו האישית בלבד.

שראל מסביר כי תומכי הרפורמה צודקים בחלק מדבריהם, אולם ביקורתו הגלויה מציגה את הצד השני של המטבע. לדבריו, "הרפורמה המוצעת תאפשר לקואליציה לקבוע חוקי יסוד כרצונה, לאסור במפורש דיון של בית המשפט בחוקי יסוד או הסתמכות על עקרונות השיטה, לחייב רוב מיוחס מאוד בבית המשפט העליון לביטול חוקים רגילים, וליתר ביטחון - אם כל זה עדיין לא מבטיח שליטה מוחלטת של הקואליציה בהחלטות בית המשפט - גם זכות חוקית של הקואליציה לקבוע שהיא מתגברת על פסיקת בית המשפט ומנטרלת אותה".

חשש מכוח כמעט בלתי מוגבל

"הרפורמה המוצעת" ממשיך שראל, "מעניקה כוח כמעט בלתי מוגבל לקואליציה. היא מעלה אצלי את החשש שקואליציה כלשהי, בהווה או בעתיד, תכרסם באופן משמעותי בעקרונות הדמוקרטיה הייצוגית". לשיטתו, "כאשר אין הפרדת רשויות ובידי הקואליציה ניתן כוח כמעט בלתי מוגבל, סביר להניח שהיא תרצה להשתמש בכוח זה על מנת להגדיל את הסיכויים לשרידותה הפוליטית".

על ההשלכות העתידיות בבחינת השימוש לרעה בכוח, אומר שראל: "הקואליציה עלולה, בתואנות שונות, לאסור על תעמולת בחירות חופשית לפני הבחירות, לקבוע סדרי בחירות וספירת קולות שיפעלו לטובתה, למנוע ועדת בחירות מרכזית שתהיה ידידותית למפלגות הקואליציה, לפסול התמודדות של מפלגות אן של אנשים שונים בבחירות, להעניש מבקרים קולניים מדי של השלטון, ולהשתיק כלי תקשורת המפיצים מידע שלילי או פסימי על מצב המשק והמדינה".

באמירה נוספת שאינה משתמעת לשתי פנים, מזכיר שראל את האמרה המפורסמת: Power tends to corrupt; Absolute power corrupts absolutely. עליה הוא אמור כי "לא במקרה היא הפכה למקובלת כל כך בפילוסופיה פוליטית ובמדעי המדינה". 

פגיעה בדמוקרטיה תוביל לפגיעה בכלכלה

דווקא על ההשפעות הכלכליות הצפויות של הרפורמה, תחום התמחותו של שראל, הוא כותב, כי "ההשפעות הכלכליות משניות בעיניי בהשוואה להשפעות הישירות של הרפורמה על שיטת המשטר". עם זאת הוא מציין כי "אם הרפורמה תסלול את הדרך לפגיעה קשה בדמוקרטיה הליברלית, תהיה בטווח הבינוני גם פגיעה קשה בכלכלה".   

בראייה אופטימית יותר, כותב שראל, כי "אם הרפורמה תהיה טובה, תתקן את הפגמים הקיימים, תשפר את הפרדת הרשויות ותחזק את הדמוקרטיה הליברלית, אז המשילות תגבר, העימות הפוליטי בין המחנות יתמתן, מאבקי הכוח בין הרשויות ידעכו, שלטון החוק יחוזק והוודאות העסקית תשופר". 

פורום הכלכלנים: "אזהרות שראל מעידות שאזהרות הכלכלנים אינן פוליטיות"

דבריו של שראל מהדהדים בקרב הכלכלנים הישראליים ואלו פרסמו תגובה מטעמם לנייר העמדה אותו פרסם. "ההפיכה המשטרית גורמת נזק אדיר לכלכלת ישראל. הפגיעה הכלכלית היא קשה וצפויה אף להתעצם באופן משמעותי אם החקיקה בכנסת תושלם" הם כותבים.

עוד הם מציינים, בהתייחס לתפקידו של שראל בפורום קהלת, כי "הכלכלנים מברכים את ד"ר מיכאל שראל, הכלכלן הבכיר של פורום קהלת שהצטרף למאות הכלכלנים, בארץ ובעולם, חברות הדירוג, ארגונים בינלאומיים, משקיעים ואנשי הייטק, שמתריעים כבר חודשים על הנזקים חסרי התקדים למשק. יתרה מכך, האזהרות של ד"ר שראל מעידות שאזהרות הכלכלנים אינן פוליטיות, אלא אזהרות מקצועיות צרופות, והתעלמות מהן עלולה לדרדר את המשק הישראלי לתהום".

בפורום קהלת מסייגים: הרפורמה תחזק את הדמוקרטיה הישראלית

מפורום קהלת נמסר בתגובה, כי "המכון הוא בית לאנשי מחקר ומדיניות עם עמדות אישיות מגוונות. המכנה המשותף הוא תמיכה בחיזוק מדינת ישראל כמדינת לאום של העם היהודי, חיזוק הדמוקרטיה הייצוגית, ביצור חרויות הפרט וקידום שגשוגה הכלכלי של מדינת ישראל. לפורום קהלת יש עמדה ברורה מאז הקמתו ביחס לצורך לאזן את האקטיביזם השיפוטי ולעגן את עליונות הכנסת על מנת להבטיח את מימוש הזכויות הפוליטיות של אזרחי ישראל.

"הרפורמה המוצעת תחזק את הדמוקרטיה הישראלית ותבלום תהליך מדאיג של כרסום ביכולת של האזרחים להשפיע על גורלם בלי לפגוע באופייה הליברלי של המדינה. כמובן, הפורום תומך בשיח ובמאמצים לגבש הסכמה רחבה מבלי לפגוע בעקרונות הרפורמה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר