רגב, סמוטריץ' ונתניהו סיכמו: הממשלה תאשר "רכבת קליע" לאילת

בשבועיים הקרובים תוגש לאישור הממשלה "הצעת מחליטים", שבמרכזה לחבר את מדינת ישראל בין קריית שמונה לאילת באמצעות רשת רכבות ורכבת מהירה עד אילת • שרת התחבורה מירי רגב: "אחד פרויקטים התשתיתיים הגדולים ביותר שבוצעו בישראל אי פעם"

אילת. צילום: יהודה בן יתח

בפגישה שהתקיימה היום (ראשון) בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא''ל (במיל') מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', התקבלה החלטה עם מה שמסתמן כבשורה לאזרחי ישראל. על פי הסיכום, שהושג בשבועיים הקרובים, תוגש לאישור הממשלה "הצעת מחליטים", שבמרכזה לחבר את מדינת ישראל בין קריית שמונה לאילת באמצעות רשת רכבות ורכבת מהירה עד אילת.

נציין כי נושא החיבור של העיר אילת באמצעות רכבת אינו חדש ולמעשה מדברים עליו מאז שנות השישים. הפרויקט של הקמת קו הרכבת לאילת נחשב למורכב מאוד מבחינת הנדסית ועלותו מוערכת בעשרות מיליארדי שקלים. בעבר טענו אנשי משרד האוצר כי מדובר בפרויקט לא כלכלי, בשל עלויות הקמה כבדות למדי. יצוין כי נושא המימון לא מוזכר בשלב זה בהודעה של רגב.

לפי הודעת רגב, קו הרכבת לאילת יופעל באמצעות "רכבת קליע" מתקדמת המסוגלת להגיע למהירות של 250 קמ''ש. בנוסף להסעת נוסעים ותיירים במהירות ובנוחות ממרכז הארץ לאילת, הקו ישמש גם להעברת מטענים ועל כך מבוססת ההיתכנות הכלכלית של הפרויקט, מהגדולים והמורכבים שבוצעו אי פעם בישראל.

מירי רגב ובנימין נתניהו (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

החיבור ימשיך אל הפרויקט השאפתני "מסילות השלום", אשר ייצרו חיבור יבשתי בין הים התיכון ובין המפרץ הפרסי. בממשלה מאמינים כי קו הרכבת לאילת מתוכנן לשמש כמסלול מהיר להובלת סחורות מהמזרח לים התיכון ולמדינות אירופה. הקו עשוי להוות חלופה לתעלת סואץ העמוסה, אשר הובלת סחורות דרכה מייקרת ומאריכה את זמני ההובלה, ונתונה לסיכונים ולעיכובים כפי שראינו לאחרונה כאשר ספינת מכולות נתקעה בתעלה והשביתה את פעולותיה למספר ימים.

במקטע הצפוני "המסילה המזרחית" כוללת שלושה מקטעים עיקריים: המקטע המרכזי, לאורך תוואי הרכבת ההיסטורי בין חדרה ולוד, מצוי בשלבי ביצוע מתקדמים ועתיד להיפתח במהלך השנתיים הקרובות, המקטע הצפוני, שימשיך מחדרה צפונה דרך בית שאן ועד קרית שמונה, נמצא בשלבי תכנון מתקדמים; במקטע הצפוני של המסילה מתוכנן חיבור בסמוך לבית שאן אל המסילה הירדנית, שגם הוא שחזור של תוואי היסטורי שפעל בעבר.

אילת, צילום: משה שי

בהודעתה נכתב כי "מיום כניסתה לתפקיד, פועלת שרת התחבורה לחבר את מדינת ישראל מקריית שמונה ועד אילת. לחבר את הפריפריה למרכז ולאפשר חופש תעסוקתי לתושבי הפריפריה והמרכז, פיזור האוכלוסייה בכל רחבי ישראל יביא להורדה במחירי הדיור ולהורדת יוקר המחיה".

החזון הנ"ל, יש לומר, מזכיר גם את החזון שהוביל ישראל כ"ץ בתקופתו כשר התחבורה שהתרכז במדיה רבה ב"חיבור הפריפריה" ולמעשה זנח את קידום התחבורה הציבורית בגוש דן שסובל היום מפקקים איומים.

שרת התחבורה מירי רגב מסרה כי "זהו רגע גדול ומרגש ביותר עבורי ועבור כל עם ישראל. רבים התייחסו בחוסר אמון לחזון שהצגתי כבר בקדנציה הקודמת שלי במשרד התחבורה על הקמת המסילה המזרחית, ועל הקמת הרכבת המהירה לאילת שתהיה אחד פרויקטים התשתיתיים הגדולים ביותר שבוצעו בישראל אי פעם.

"אני שמחה לבשר כי החזון שנתפס כחלום רחוק קורם בימים אלה עור וגידים, וייכנס לשלבי תכנון וביצוע כבר בשנים הקרובות. אני רוצה להודות לראש הממשלה בנימין נתניהו שהוביל את המהלך והנחה את גורמי האוצר לשתף פעולה עם משרד התחבורה, על מנת להביא בשורה אדירה לאזרחי מדינת ישראל בדמות רכבת מקריית שמונה ועד אילת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר