לאחר שחרגה ב-3 מיליארד שקלים ונושלה מפרויקט המטרו - נת"ע מבקשת מהשרה רגב לשקול שנית

מאז ההחלטה הדרמטית של שרת התחבורה, בנת"ע מסרבים להירגע • יו"ר הדירקטוריון, עו"ד מיה ליקוורניק: "החלטת רגב התקבלה בפזיזות; להערכתנו אין חברה ממשלתית אחרת עם הידע והניסיון בנושא; העברת הפרויקט לחברה אחרת תוביל לפגיעה ממשית בפרויקט, ובפועל, יפגע במדינה ותושביה" • מעבר לחריגה התקציבית, נת"ע חורגת מלוחות הזמנים של הפרויקט ביותר משנה וחצי • רגב על החלטתה מוקדם יותר השבוע: "כמו שאמרתי בעבר, יהיו נגזרות ומשמעויות לחברות שלא עומדות ביעדים שלהן"

שרת התחבורה מירי רגב. צילום: גדעון מרקוביץ'

יומיים לאחר ששרת התחבורה מירי רגב החליטה לנשל את החברה הממשלתית נת"ע מהמשך העבודה על פרויקט המטרו, והעברתו לחברה ממשלתית אחרת, בשל עיכובים וחריגה תקציבית - בנת"ע העבירו לרגב פנייה להשהות את החלטתה.  

הקו האדום של הרכבת הקלה בתחנת אלנבי. עיכוב של יותר משנה וחצי וחריגה של 3 מיליארד שקלים, צילום: משה שי

יו"ר הדירקטוריון של נת"ע, עו"ד מיה ליקוורניק, פנתה הבוקר (חמישי) לשרה רגב בבקשה להשהות את החלטתה להעביר את פרויקט הקמת המטרו לחברה אחרת ולקיים דיון דחוף בנושא. זאת, לאחר שאמש התכנס דירקטוריון החברה לדיון דחוף.

כזכור, שלשום, השרה מירי רגב החליטה להוציא את ניהול המטרו מידיה של חברת נת"ע לחברה ממשלתית אחרת. בהודעה לעיתונות שנשלחה בזמן הסיור של רגב בסיור בקו האדום נכתב בין היתר כי "חברת נת"ע חרגה מהתקציב של הפרויקט בכשלושה מיליארד שקלים ומלוחות הזמנים של הפרויקט ביותר משנה וחצי (יעד מקורי: אוקטובר 2021, נדחה לנובמבר 2022 ואז למרץ 2023)".

השרה רגב אמרה עוד על החלטתה: "כמו שאמרתי בעבר, יהיו נגזרות ומשמעויות לחברות שלא עומדות ביעדים שלהן, בוודאי כשמדובר ביעדים שהן עצמן מציבות. כך היה במקרה יפה נוף וכך גם יהיה בעתיד".

"כרעם ביום בהיר"

מאז ההחלטה הדרמטית, בנת"ע מסרבים להירגע, הן על מהות ההחלטה והן על התזמון והדרך בה יצאה לתקשורת. במכתבה כותבת ליקוורניק כך: "בעת שנערך סיור לך ולבכירי משרד התחבורה ברק"ל, פורסמה ידיעה בעיתונות על כוונתך להביא לאישור הממשלה החלטה ולפיה האחריות על הפרויקט הלאומי של ביצוע המטרו יועבר מידי חברת נת"ע לידי חברה אחרת, וזאת לאור חוסר שביעות רצונך מביצועיה של נת"ע בהקמת הקו האדום בגוש דן.

שרת התחבורה בנסיעת מבחן בפתח תקווה. מחפשת פתרונות, צילום: גדעון מרקוביץ

"עצם פרסום ההחלטה בעיתונות, בו בזמן שאת נמצאת במהלכו של סיור עם נציגי החברה, נפלה על כלל גורמי החברה "כרעם ביום בהיר", שכן בניגוד לפרסום, הסיור עבר ללא תקלות, וכלל משתתפי הסיור ראו במו עיניהם כי הפרויקט למעשה מוכן לשרת את הציבור, ונותרו מיעוט תקלות לפתרון".

לדבריה של ליקוורניק, "הקו האדום מייצג הישג הנדסי ורכבתי מהגדולים שבוצעו במדינת ישראל, קו שאין לו תקדים בעולם כולו. ברור על כן, שהחלטתך האמורה הותירה את כל שדרת הניהול של נת"ע בתדהמה, שכן מהחלטה זו עלול להשתמע למעשה חוסר אמון מוחלט בחברה, החל מהדירקטוריון שלה, מנהליה ועד אחרון עובדיה", היא ממשיכה.

נת"ע על החלטת רגב: "התקבלה בפזיזות"

זעמה של רגב יצא, באופן טבעי ומצדק יש לומר, על הדרך בה נוהל פרויקט הקו האדום תחת נת"ע. למרות זאת, בין נימוקיה מציינת היו"רית של נת"ע כי "דירקטוריון החברה סבור, כי ההחלטה התקבלה במנותק מהמצב בפועל של הקו האדום וללא בדיקת העובדות והחלופות. תהליך הקמת הקו האדום אכן מתמשך מעבר למתוכנן, אך כיום החברה נמצאת כפסע מהפעלתו של הקו. את הלקחים והמסקנות מטעויות שנעשו בהקמת הקו יישמה החברה בהצלחה בפרויקטים של הקמת הקווים הירוק והסגול, המצויים בעיצומם, שני פרויקטים מורכבים וגדולים שנת"ע עומדת במקצועיות בלוחות הזמנים ובתקציב הקמתם".

נת"ע: "להערכתנו אין חברה ממשלתית אחרת שיש לה כעת את הידע והניסיון בנושא", צילום: גדעון מרקוביץ'

נוסף על כך, טוענת ליקוורניק כי ההחלטה של רגב התקבלה "בפזיזות שכן זו לא התקבלה על יסוד בדיקה, מחקר או עבודת מטה היכולים להצדיק אותה".

"להערכתנו", הוסיפה ליקוורניק, כי "אין חברה ממשלתית אחרת שיש לה כעת את הידע והניסיון בנושא. כך שהעברת הפרויקט לחברה אשר אין בידיה ידע מקצועי ייחודי וניסיון נצבר כאמור יוביל לפגיעה ממשית בפרויקט, ובפועל, יפגע במדינה ותושביה, בדגש על לוחות הזמנים להקמתו ותקציב הפרויקט. וזאת יש להדגיש: כל שנה של עיכוב בפרויקט יעלה למשק הישראלי לא פחות מ-25 מיליארד שקלים. ברור לגמרי, כי רכישת הידע המקצועי והניסיון העצום שצברה נת"ע במהלך השנים, ידע שערכו לא יסולא בפז, יארך בחברה אחרת שנים ארוכות בהן נשלם כולנו את דמי הלימוד היקרים", נכתב במכתב.

בנת"ע טוענים, כי אכן הייתה חריגה מהתקציב אך זו אושרה ע"י האוצר. עם כניסתו של חיים גליק לנת"ע התקבל תקציב נוסף של 1.2 מיליארד דקל שנבע מתקצוב חסר (כפי שציין מבקר המדינה), ושינויים שנכפו על נת"ע, ומאז עומדת החברה בתקציב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר