לאחר עיכוב וחריגה מהתקציב: השרה רגב תעביר את חברת נת"ע מניהול המטרו

ההחלטה תאפשר לחברה להתמקד בקווים האדום, הסגול והירוק • נת"ע חרגה בשלושה מיליארד שקלים והתעכבה בשנה וחצי מלוח הזמנים המתוכנן • שרת התחברה: "בכל מה שנוגע לבטיחות, אני לא מתכוונת לקחת שום סיכון"

הרכבת הקלה.צילום: גדעון מרקוביץ

השרה מירי רגב החליטה היום (שלישי) להוציא את ניהול המטרו מחברת נת"ע, מה שיאפשר לחברה להתמקד כל כולה בקו האדום, בקו הסגול ובקו הירוק, על מנת שהמשגים של הקו האדום לא יחזרו על עצמם בקווים הסגול והירוק.

חברת נת"ע חרגה מהתקציב של הפרויקט בכשלושה מיליארד שקלים ומלוחות הזמנים של הפרויקט ביותר משנה וחצי (יעד מקורי: אוקטובר 2021, נדחה לנובמבר 2022 ואז למרץ 2023).

אחריות לכסף הציבורי

יחד עם חריגות אלו, השרה נחשפה היום בסיור לבעיות נוספות, ועל פי עמדת גורמי המקצוע שהוצגה לה, מתקבלת העובדה שלא מתאפשרת פתיחה של הקו האדום כרגע בשל בעיות בטיחות וסיכון חיי אדם.

שרת התחבורה מירי רגב החליטה לאחר סיור ודיון שנערך  עם חברת נת"ע ואנשי מקצוע מטעם משרד התחבורה בקו האדום של הרכבת הקלה, מתוך אחריות לכסף ציבורי, ובהתאם למדיניות שהיא מתווה, להביא בפני ממשלת ישראל את העברת פרויקט המטרו לחברה ממשלתית אחרת.

תחנת הרכבת הקלה באלנבי, צילום: גדעון מרקוביץ'

השרה רגב: "כמו שאמרתי בעבר, יהיו נגזרות ומשמעויות לחברות שלא עומדות ביעדים שלהן, בוודאי כשמדובר ביעדים שהן עצמן מציבות. כך היה במקרה יפה נוף וכך גם יהיה בעתיד".

"לא לוקחת סיכון"

בדיון הקודם שנערך בלשכת השרה לפני כמעט שלושה חודשים (5.2.23), אמר מנכ"ל נת"ע כי הרכבת הקלה תהיה מוכנה לפתיחה בפסח – בדיון, השרה נתנה לחברה ארכה עד יום העצמאות.

השרה רגב, אמרה: "ברור לי כי בכל הרצה קיימות בעיות שונות, וייתכן כי אפשר היה לקבל בעיות שוליות כאלה ואחרות במסגרת הרצה של הרכבת, תוך שקיפות מול הציבור וקריאה לציבור להשתתף בפיילוט תוך יידוע בדבר הבעיות. אלא, שבכל מה שנוגע לבטיחות, אני לא מתכוונת לקחת שום סיכון".

השרה הוסיפה: "אני מודעת לאופטימיות של חברת נת"ע כי מספר הבלימות ירד בשבועות הקרובים, אבל לצערי, על סמך ניסיון העבר, אני לא יכולה לחלוק את האופטימיות הזאת עד שלא אראה תוצאות בשטח, שכרגע לא קיימות. הרכבת הקלה לא עובדת באופן מלא במשך 30 יום, במתכונת הפעלה מלאה, בשל ריבוי תקלות שמשביתות את הרכבת – מה שלא מאפשר בחינה של מצבה האמיתי. בנוסף, אין חמישה ימי הפעלה רצופים ללא תקלות. למעשה, אפילו אם ניקח את חמשת הימים הכי טובים של הרכבת (ללא רצף), אנחנו עדיין לא נמצאים באפס תקלות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר