נא להיערך בהתאם: הדו"חות השנתיים של קרנות הפנסיה ממתינים לכם בדואר

איום האינפלציה, עליית הריבית והמלחמה באוקראינה הביאו לשנה קשה בקרנות הפנסיה - שהתבטאה בתשואות שליליות חריגות במיוחד • מה מכילים הדו"חות ולמה כדאי לשים לב? • עושים לכם סדר

מה צריך לדעת לקראת דו"חות הפנסיה?, צילום: Getty Images

בימים אלו נשלחים הדו"חות השנתיים של קרנות הפנסיה המקיפות החדשות לכ־2 מיליון חוסכים באמצעות הדואר, בסמסים או במייל.

לאחר כמה שנים של תשואות גבוהות במיוחד - הגיעה שנת 2022, שבה היו ירידות חדות בשווקים כתוצאה מאיום האינפלציה, הצפי לעליות ריבית, השפעות המלחמה באוקראינה ועוד. ירידות חדות אלו הובילו לתשואות שליליות חריגות גם בקרנות הפנסיה, של 3.46% בממוצע.

בעשור שלפני 2022 (2012-2021) הניבו קרנות הפנסיה תשואות חיוביות של 7.67% בממוצע מדי שנה. אז מה מכיל הדו"ח, ולמה כדאי לשים לב? נעזרנו באייל סיאני, מומחה פנסיוני, חבר ועדת הפיננסים בלשכת סוכני הביטוח וסמנכ"ל בקוואליטי שירותים פיננסיים כדי להבין.

מה מכיל הדו"ח ולמה כדאי לשים לב?

בחלק א' (תשלומים צפויים מקרן הפנסיה) מוצגים הסכומים שיתקבלו מקרן הפנסיה במקרי זיקנה, נכות ומוות. למשל, יוצג סכום פנסיית הזיקנה הצפוי לכם בעת פרישה, סכום קצבת השאירים שתקבל המשפחה בעת פטירה, ועוד.

גיל הפרישה, שיופיע בסעיף הראשון בטבלה, הוא הגיל שבו יופסקו הביטוחים במקרי מוות ונכות. למשל, במקרה שבו מופיע בסעיף זה הגיל 60 - תוכלו לשנות אותו ל־67, כך שהכיסויים הביטוחיים יגנו עליכם ועל משפחתכם לשבע שנים נוספות.

גובה הכיסוי הביטוחי לנכות וקצבת השאירים הניתנים לכל מבוטח אינו בהכרח המרבי, היות שהוא מושפע משלל נתונים. לכן, חשוב לבדוק מהו גובה הכיסוי והקצבה ולפעול להתאמתו במידת הצורך.
חשבון מבוטח

בחלק ב' (תנועות בקרן הפנסיה) מוצג סיכום כללי של נתונים כספיים בחשבון המבוטח, כגון כמה כסף הופקד ו/או נמשך, מהו סכום הרווחים שנצברו ב־2022, מהו סכום דמי הניהול שנגבו, כמה אנו משלמים על הכיסויים הביטוחיים, ועוד. אם אין לכם שאירים, ניתן לבקש מקרן הפנסיה לבטל את הביטוח, כיוון שאין לו רלוונטיות. עלויות הביטוח שחסכתם יגדילו את סכום החיסכון.

בחלק ג' (שיעור דמי ניהול והוצאות ב־2022) מוצג פירוט של שיעור דמי הניהול שנגבו מחשבון המבוטח. בצמוד לטבלה, זו יש בלון המציג את ממוצע דמי הניהול שקרן הפנסיה גובה מכלל העמיתים. השוו את שיעור דמי הניהול שאתם משלמים לדמי הניהול הממוצעים.

רשות שוק ההון בחרה ארבע קרנות פנסיה נבחרות, המחויבות להציע לכל מבוטח שיצטרף אליהן דמי ניהול נמוכים ביותר של 1% מההפקדה פלוס 0.22% מהחיסכון הצבור, לעשר שנים לפחות. בדקו כמה אתם משלמים ופעלו בהתאם.

החלק הרביעי בדו"ח הפנסיות, החלק המעניין ביותר, מציג את התשואות לשנת 2022. חשוב לבדוק היכן מושקעים החסכונות ואם מסלול ההשקעה מתאים לרצונותינו ולצרכינו. הכספים מנוהלים בכמה מסלולי השקעה על ידי גופים שונים, ולכן קיים הבדל גדול בתשואות. ניתן לעבור למסלול השקעה אחר בקרן הפנסיה ללא הגבלה.

כמו כן, ניתן להעביר את החיסכון לקרן פנסיה אחרת ולשמור על הזכויות שלנו. בהקשר זה יודגש כי ב־2022 החלו לפעול לראשונה שתי קרנות פנסיה חדשות - מור ואינפיניטי - אך כיוון שלא פעלו מתחילת 2022 לא ניתן להציגן בהשוואה.

בחלק האחרון של הדו"ח מוצג פירוט ההפקדות בחשבון המבוטח ב־2022, לרבות מועד ההפקדה, גובה המשכורת שבגינה הופקדו כספים ועוד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר