שביתת ענק במשק: מאות חברות ועסקים לא יקיימו היום פעילות במחאה על הרפורמה המשפטית

השובתים מוחים על כוונת הקואליציה לקדם שינויים במערכת המשפט • שופרסל תאפשר לעובדיה לא להגיע היום לעבודה ולקחת יום חופש • בהסתדרות החליטו בינתיים שלא להתערב במחאות

הפגנה נגד הרפורמה, צילום: אורן בן חקון

מאות חברות ובהן גם עשרות חברות הייטק ישביתו היום (שני) את פעילותן ברחבי הארץ כדי לאפשר לעובדיהן לשבות ולמחות נגד הרפורמה המשפטית.

לדברי מארגני המחאה, ישבתו אלפי רופאות ורופאים, צוותים רפואיים, ונשות ואנשי מערך בריאות הנפש, מאות רבות של חברות הייטק, מאות משרדי עורכי דין, עסקים קטנים, מסעדות, מרצים וסטודנטים, תלמידי תיכון, הורים וילדים, אדריכלים ומתכננים, ושכירים מכל הענפים והסקטורים שאינם חלק מהתארגנות והודיעו עצמאית למעסיקים על היעדרות מהעבודה, כולל במקומות עבודה בהם מאוגדים העובדים במסגרת ההסתדרות.

מאות רבות של חברות הייטק מתכוונות לשבות. מחאת עובדי ההייטק, צילום: יהושע יוסף

עם זאת, החברות הגדולות במשק במגוון תחומי צריכה, כמו למשל הקניונים, רשתות האופנה, חברות המזון, רשתות קמעונאיות ועוד, טרם הביעו נכונות להשבית את פעילותן, והן משתדלות שלא לקחת עמדה בעניין. גורם בכיר בענף המסחר הסביר בשיחה עם "ישראל היום" מדוע ענף המסחר לא משתתף ברובו בשביתה: "אם אין השבתה מקצה לקצה, אז כשאתה סוגר רשת אחת אתה שולח את הלקוחות לחנויות ממול בתוך הקניון או בתוך הפאואר סנטר. זה בלתי אפשרי לעשות את זה. אנחנו בגישה שלנו השתדלנו להיות מאוזנים, להיות באמצע, קראנו לשני הצדדים להידבר".

בהסתדרות עדיין לא מתערבים

בדומה לרשתות המסחר, גם בהסתדרות הכללית מקפידים שלא להביע עמדה בנושא. ביום חמישי כתב יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד לחברי ההסתדרות: "אני מפעיל את כל כוחי ואת כוחה של ההסתדרות לגישור אמיתי בין הצדדים. את עוצמתה של ההסתדרות אפעיל אל מול כל ניסיון לפגוע בזכויות עובדים, ובשעה הנכונה".

"את עוצמתה של ההסתדרות אפעיל אל מול כל ניסיון לפגוע בזכויות עובדים, ובשעה הנכונה". בר דוד, צילום: יהושע יוסף

בינתיים צצות התארגנויות של בעלי עסקים פרטיים, אשר החליטו למרות הקשיים להשבית את העסקים ולאפשר לעובדים למחות. בתחום המסעדנות, יש עסקים בודדים ששובתים. יש לציין שעסקים אלה החליטו לשבות למרות המשמעות הכלכלית, שכן הם מיד מרגישים את השביתה בכיס.

גם עובדי המדינה שמעוניינים לשבות קיבלו בסוף השבוע האחרון תזכורת מאגף השכר שבמשרד האוצר. "כמקובל, לא ישולם שכר לעובד שנעדר מעבודתו אלא אם כן מדובר בניצול יום חופש או בחופשת מחלה", נכתב בהודעת האוצר.

שופרסל תאפשר לעובדים לשבות

ברשת שופרסל מאפשרים לעובדים אשר ירצו להפגין ולקחת יום חופש, על חשבונם. במכתב שכתב אורי וטרמן, מנכ״ל קבוצת שופרסל לעובדים, נכתב כי "אני מבקש להבהיר, לכל עובד או עובדת שמורה הזכות להפגין ולבטא את עצמו ואנו מכבדים זאת. כל עובד אשר יבחר שלא להגיע לעבודה ביום שני הקרוב, יתבקש לפנות למנהל/ת הישיר/ה לצורך אישור יום חופש״.

תאפשר לעובדיה לשבות. שופרסל, צילום: יוסי זליגר

עוד בתחום המסעדנות: גם במסעדת ביצ'יקלטה תתקיים שביתה היום. לדברי שני מרקס וזאנה מבעלי המקום, "אנחנו מאמינים בדמוקרטיה של מדינת ישראל ולכן אנחנו חושבים שצריך לתת לעובדים שלנו את האפשרות לעלות לירושלים למחות. זה יהיה כמעט ובלתי אפשרי אם לא נסגור".

מדוברות איגוד המסעדות נמסר: "לאיגוד אין מנדט מחבריו לנקוט עמדה או לחלופין לבצע פעולה אקטיבית בנושאים אזרחיים שנויים במחלוקת ככל שיהיו".

כאמור בקניונים ובתחום הקמעונאות לא היתה הצהרה על שביתה. לדברי ניר שמול, מנכ"ל חברת שניר המשווקת שטחי מסחר לקניונים, "בניגוד לעסקים אחרים כמו בהייטק, לא היתה קריאה של החברות הגדולות להשבית את הקניונים והמשק. אני חושב שבעלי חברות כן ישבתו אבל באופן פרטני".

"אני חושב שבעלי חברות כן ישבתו אבל באופן פרטני". ניר שמול,

גם מורים ישבתו

עיריית תל אביב הודיעה כי תאפשר למורים שירצו בכך לשבות במסגרת המחאה נגד השינויים במערכת המשפט. שר החינוך יואב קיש התריע ואמר כי מורים שיבחרו לשבות לא יקבלו שכר וכי לתלמידים שלא יגיעו לבית הספר ירשם חיסור.

ירושלים במחאה

בעקבות המחאה שצפויה מול משכן הכנסת בירושלים בירושלים, להלן צפי שינויים בהסדרי תנועת כלי רכב החל משעות הבוקר וחסימת הרחובות הבאים:

- רחוב אליעזר קפלן ייחסם בקטע בין רחוב דרך רופין (כיכר השעון) ועד כיכר אגרנט (שד׳ רבין).

- רחוב רוטשילד ייחסם בקטע בין שד׳ יצחק רבין ועד משכן הכנסת.

- רחוב הנשיא השישי ייחסם בקטע בין שד׳ רבין ועד צומת הרחובות מבקר המדינה - העלייה.

- רחוב רופין ייחסם בקטע בין צומת הרחובות הזז-בן צבי ועד צומת הרחובות וולפסון-לורך נתנאל.

נציין כי בעקבות חסימות אלו, ייתכנו עומסי תנועה גם ברחובות הסמוכים.

ציבור הנהגים מתבקש להישמע להנחיות השוטרים בחסימות ולבחור בדרכים חלופיות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר