עוד התייקרות לאוסף: זינוק במחירי פוליסות ביטוח הרכב

לכיס אין מנוח: עלייה של 23% ב־2022 - מחירי הביטוח המקיף קפצו ב־27%, ומחירי החובה ב־13% • "השוואה בין חברות יכולה לחסוך עד 2,700 ש' בשנה"

נשלם יותר, צילום: משה שי

סממן נוסף ליוקר המחיה: כאילו שלא הספיק לצרכנים מבול ההתייקרויות של השנה החולפת, אז גם למחירי פוליסות ביטוח הרכב ב־2022 חלק עצום בזינוק. Wobi, סוכנות הביטוח הדיגיטלית המפעילה פלטפורמה להשוואה ולרכישה של מוצרי ביטוח, עורכת מדי חודש את מדד מחירי ביטוחי הרכב (ביטוח מקיף וביטוח חובה). המדד כולל ניתוח ביג דאטה חודשי של כל הפוליסות המבוטחות דרך Wobi, ובודק את תנודות המחירים בהן לאורך השנה.

סיכום המדד לשנת 2022 מעלה כי מחירי הפוליסות עלו בממוצע ב־23% בשנה החולפת, מחירי הביטוח המקיף רשמו עלייה של 27% ומחירי ביטוח החובה עלו ב־13%, בהשוואה לשנת 2021.

עולה לכם יותר

המדד השנתי בחן את שינויי המחירים בדגמים נבחרים בכמה קטגוריות. המחירים עלו בכל הקטגוריות שנבדקו. בין הדגמים שבהם היה השינוי המשמעותי ביותר: בקטגוריית המיני - מחיר הביטוח הממוצע של יונדאי i10 עלה ב־31% בהשוואה ל־2021, קיה פיקנטו עלתה ב־20.4%, והונדה JAZZ ב־16%.

כסף מזומן // צילום: דודו גרינשפן, צילום: דודו גרינשפן

בקטגוריית הסופר־מיני - מחיר הביטוח הממוצע של סיאט איביזה עלה ב־24.5% בהשוואה ל־2021, לסוזוקי סוויפט ב־18.9% וליונדאי i20 ב־17.2%.

בקטגוריית הג'יפונים  - מחיר הביטוח הממוצע של סוזוקי קרוסאובר עלה ב־26.6% בהשוואה ל־2021, במיצובישי אאוטלנדר ב־26.2% ולקיה מוטורס ספורטז' ב־12.8%.

גניבות רכב

גם השנה הגורמים המרכזיים לעליית המחירים הם העלייה החדה במקרי גניבות הרכב ברחבי הארץ והתייקרות החלפים בעקבות תקופת הקורונה וכן עלייה במחירי הרכבים. על פי נתוני המשטרה, רק בתל אביב נרשמה עלייה של כ- 85% במקרי גניבת רכב. במונחים כספיים מדובר בעלות של למעלה מ-100 מיליון שקל.

ענף הרכב טרם התאושש מהמחסור בתחום טיפולי הרכב מאז משבר הקורונה שהאט את הסחר העולמי. סוחרים נאלצים לשלם יותר על חלפים, כתוצאה מכך גם עלויות הטיפולים עלו גם כן.

בנוסף וככלל בעקבות שאר השינויים, נרשמה עלייה בשווי הרכבים בשוק. האטה בסחר העולמי הובילה להיצע נמוך ביחס לביקוש הרכבים בשוק הישראלי, תופעה אשר גרמה למחירי רכבים יד שנייה להפסיק לרדת כל שנה ב-10% בממוצע כפי שהיה לפני כן ואף לעליית מחירים במודלים של יד שנייה ויד ראשונה בסוכנויות. נוסיף על כך את פרמטר הגניבות שעלה דרמטית בשנה האחרונה, הרי שחברות הביטוח יצטרכו לשלם יותר מבעבר, בהתאם לשווי הרכב ומכאן עליית מחירי הביטוח.

עוד מנקודת מבטן של חברות הביטוח, החברות רשמו בין ינואר-ספטמבר הפסד מצטבר של 1.1 מיליארד שקלים, בהשוואה לרווח של 230 מיליון שקלים באותה תקופה בשנה שלפני כן. בעקבות ההפסדים נאלצו החברות לעלות את הפרמיות ולהוריד את עלות התביעות על ידי הקשחת תנאי הפוליסה והתשלומים בעת תביעה

"בדיקה מהירה תעזור"

נתוני המדד של Wobi ממחישים את חשיבות ההשוואה בין החברות השונות. הפער הממוצע בין הפוליסה היקרה ביותר לזו שאחריה הוא 515 ש', עלייה של יותר מ־100 ש' משנת 2021. הפער בין הפוליסה הזולה ביותר לפוליסה היקרה ביותר עומד על 2,673 שקלים, עלייה של יותר מ־600 ש' מהשנה החולפת.

נדב שרייבמן, מנהל מחלקת מחקר ואנליזה ב־Wobi: "גם בשנה הקרובה תימשך מגמת העלייה. בתקופה מורכבת של עליות מחירים, צעד צרכני הכרחי הוא לערוך השוואה טרם חידוש הפוליסה, קרי - בדיקה מהירה שיכולה לחסוך בין 2,700-600 ש' בשנה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר