שיא של חצי יובל: 53% מהגברים החרדים עובדים

נתוני השנתון החרדי מתפרסמים • החרדים עובדים יותר מבעבר, אך עדיין בשיעור נמוך • גם אלה שעובדים סובלים מפערים בתחומי התעסוקה • 44% מהאוכלוסייה החרדית מתחת לקו העוני, ועדיין - מדד האושר בקרבם גבוה מבציבור הכללי • שיעור הפריון נותר גבוה אך נמצא בירידה

הפגנת חרדים בירושלים (להמחשה)

שיעור הגברים החרדים העובדים הגיע ל־53.5% והוא הגבוה ביותר ב־25 השנים האחרונות - כך עולה מנתונים שהתפרסמו בשנתון החברה החרדית של המכון הישראלי לדמוקרטיה. מנגד, עולה כי 44% מהאוכלוסייה החרדית נמצאים מתחת לקו העוני.

על רקע הקמת הממשלה החדשה וההסכמים הקואליציוניים, עלו לכותרות סוגיות הנוגעות לחברה החרדית, כמו לימודי ליבה, תעסוקה ועוני. נתוני השנתון החרדי, שמתבססים על נתוני הלמ"ס, רשויות ממשלה והביטוח הלאומי, מעלים לא מעט הפתעות.   

למרות העלייה בשיעור הגברים החרדים העובדים, הכנסתם היא 53% בלבד מזו של גברים יהודים לא חרדים. כמו כן, מהנתונים עולה כי מספר האברכים עלה ב־2.4% בלבד. עוד בנוגע להשתלבות בשוק העבודה, הנתונים מראים כי 80% מהנשים החרדיות עובדות. על אף השתלבותם בשוק התעסוקה, עולה כי כ־44% מהאוכלוסייה החרדית חיים מתחת לקו העוני.

לפי השנתון, האוכלוסייה החרדית בישראל מונה כ־1.28 מיליון נפש, והיא בעלת קצב הגידול המהיר בקרב המדינות המפותחות. בשנת 2020 התגוררו 26% מהחרדים בירושלים, 16.6% בבני ברק ו־23.7% בערי הפרוור החרדיות - בית שמש (שהפכה לשלישית בגודלה), מודיעין עילית, ביתר עילית ואלעד.

מניתוח דפוסי התא המשפחתי החרדי ב־15 השנים האחרונות ניכרת ירידה בממוצעי הפריון - מ־7.5 ילדים לאישה ל־6.5 בשנים -2019 2021 (לעומת 2.5 ילדים לאישה באוכלוסייה הלא חרדית).

לפיד נגד דרישות המפלגות החרדיות: "מי הולך לשלם על כל הדברים שהם מחלקים לסקטורים שלהם?" // צילום: יהודה שלזינגר

מעטים עובדים בהייטק

עוד מראים הנתונים כי חרדים מאושרים יותר: 82% מהחרדים דיווחו כי מצבם הנפשי טוב מאוד, בהשוואה ל־58% לא חרדים; 61% מהחרדים דיווחו על רמה גבוהה ביותר של שביעות רצון מהחיים, לעומת 24% מהיהודים הלא חרדים.

יצליחו להשתלב גם בעולם המחשבים? חרדים ליד מפעל אינטל (להמחשה), צילום: ליאור מזרחי

ד"ר גלעד מלאך וד"ר לי כהנר, שערכו את השנתון, מסרו: "השנתון מאפשר לנו לקבל תמונה ראשונה של החברה החרדית לאחר הקורונה ובזמן כהונתה של ממשלה ללא חרדים. הפערים בין חרדים ללא חרדים בתחומי התעסוקה לא הצטמצמו בשנים האחרונות, וחרדים עדיין מתרכזים בתחומי החינוך והרווחה ונמצאים בהיקפים נמוכים בתחומי התעשייה וההייטק.

"גם במבט הצופה פני עתיד מציג השנתון מגמות מעורבות: מצד אחד יש עלייה במספר האקדמאים, אך רובם זכאים לתואר בתחום החינוך. מצד שני יש עלייה מהירה במספר הזוכים להכשרות טכנולוגיות, שעשויה להשפיע גם על תחומי התעסוקה והשכר של בוגריהן בעתיד", אמרו עורכי המחקר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר