"שנת המשבר": פורסם דירוג הכלכלות העולמי

ישראל מדורגת בעשירייה הראשונה לפי מדד "האקונומיסט" הבריטי, שערך השוואה בין 34 המדינות העשירות בעולם • שווקי המניות העולמיים צנחו בכ-20% • שיעורי אינפלציה דו-ספרתיים באיטליה, הולנד, בלגיה ופולין, ונתון מטלטל של 58% בטורקיה • חרף הכאוס הפוליטי במדינה, הבורסה בתל אביב רשמה הישגים מרשימים

גבוה בדירוג. מסכי הבורסה בתל אביב (ארכיון), צילום: יהושע יוסף

דירוג הכלכלות המצליחות העולמי של מחלקת המחקר של שבועון "האקונומיסט" (EIU) הלונדוני לשנת 2022 פורסם בשבוע שעבר. הדירוג התבצע בקרב 34 המדינות העשירות בעולם על סמך שקלול של כמה תבחינים כלכליים ופיננסיים: צמיחה, אינפלציה, ביצועי המניות והחוב הממשלתי. 

שנת 2022 תיזכר כשנת המשבר הכלכלי ברחבי העולם. האינפלציה השנתית הדו-ספרתית במדינות רבות הורידה את הכנסות משקי הבית. המשקיעים וקרנות הפנסיה הפסידו בבורסות כאשר שווקי המניות העולמיים צנחו בכ-20%. למרות זאת, מדינות מסוימות צלחו את המשבר יותר מאחרות. 

"מסיבה בים התיכון". עשר הכלכלות המצליחות בעולם,

הפתעות נעימות

"לראשונה מזה זמן מה, המסיבה הכלכלית מתרחשת בים התיכון", נכתב במאמר של "אקונומיסט". כאשר בראש הרשימה נמצאת יוון. גם פורטוגל וספרד, אשר נקלעו למשבר החובות בתחילת העשור הקודם, מדורגות גבוה, במקומות השני והרביעי. אל המקום השלישי הגיעה אירלנד, בעיקר בזכות הצמיחה הגבוהה ביותר בקרב המדינות שדורגו. ואילו, ישראל חולקת את המקום הרביעי עם ספרד. אחד ההסברים למקומות הגבוהים נעוץ בפעילות החברות הבינלאומיות הגדולות שמגיעות למדינות כדי לנצל את הטבות המס.

"אך אלו לא ההפתעות הנעימות היחידות", נכתב במגזין הכלכלי, "למרות הכאוס הפוליטי, כלכלת ישראל רשמה הצלחה בשנה האחרונה. לעומתה, למרות היציבות הפוליטית, גרמניה נמצאת בתת-ביצועים, ושתי מדינות בלטיות, אסטוניה ולטביה, שזכו לשבחים בעשור השני של שנות האלפיים על רפורמות מהירות, ירדו למטה". השבועון חושף כעת את דירוג הכלכלות העולמי, לאחר שפרסם בתחילת החודש את מדד הערים היקרות בעולם, בו תל אביב זכתה למקום השלישי והמפוקפק.

עסקה משתלמת. מאגר הגז לוויתן (ארכיון), צילום: אלבטרוס

בצל גל ההתייקרויות 

בהסתכלות על מדד האינפלציה בלבד, ישראל מדורגת במקום השלישי בקרב המדינות שדורגו, אחרי שוויץ ויפן. האינפלציה המתונה יחסית התאפשרה בעיקר בזכות מאגרי הגז של ישראל וחוזים ארוכי טווח עליהם חתומה חברת החשמל לאספקת הגז.

אלה התבררו בדיעבד כמשתלמים במיוחד, למרות שכאשר מחירי הגז היו נמוכים בהרבה החוזים הללו עוררו סערה. אחת הטענות שעלו היא שהמחיר שגבתה שותפות תמר מחברת החשמל עבור גז טבעי הוא מופרז. אחד ההליכים המשמעותיים שנערכו בנושא היה תביעה ייצוגית שהוגשה נגד חברות הגז על סך סכום חסר תקדים, 42 מיליארד שקל, אולם זו נדחתה לפני שנה וחצי.

נתוני אינפלציה נמוכים. הבורסה בטוקיו, צילום: אי.פי.אי

בתוך כך, בין דצמבר 2021 לאוקטובר 2022 האינפלציה שנרשמה בישראל עמדה על 4.9% בלבד, ביפן על 3.6% ובשוויץ על 3.1%. לשם ההשוואה, באותה תקופה במדינות אירופה נרשמה אינפלציה דו-ספרתית: בגרמניה 10%, בבלגיה ואיטליה – 10.8%, בהולנד – 12.5%,  דנמרק 10.3%, הונגריה 20%, פולין 15.9% ועוד. שיאנית האינפלציה היא טורקיה בה האינפלציה דהרה לכ-58%.

נתון נוסף שנלקח בחשבון הוא ביצועי שוק המניות המקומי. במדינות רבות הבורסות צנחו מתחילת השנה בשיעור דו-ספרתי. כך בגרמניה ובדרום קוריאה ירדו מדדי המניות הראשיים בתקופה שבין דצמבר 2021 לנובמבר השנה בקרוב ל-20%, בשוויץ ביותר מ-15%, בשוודיה ב-21.5%, בפולין ביותר מ-20% ועוד. לעומת זאת, בריטניה דווקא רשמה עליה קלה בתקופה זו, ואילו הבורסה בתל אביב ירדה "רק" ב-7%.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר