פורסם דירוג הערים היקרות בעולם: ואיפה תל אביב?

מדד יוקר המחיה העולמי קובע שהעיר העברית הראשונה, שהוכתרה בשנה שעברה כיקרה ביותר, כבר אינה נושאת בתואר זה • שוויץ מתברגת חזק ברשימה, וערי המטרופולין שתפסו את המקום הראשון - ומי מחוץ לרשימה?

מגדלי עזריאלי, צילום: עמי שומן

מדד יוקר המחיה העולמי של מחלקת המחקר של שבועון "האקונומיסט" (EIU) הלונדוני שפורסם היום (חמישי) מדרג את עשר הערים היקרות ביותר בעולם. דירוג המגזין נעשה בקרב 172 ערים ברחבי העולם על בסיס השוואת המחירים של כ-400 מוצרים בתחומים שונים כגון מזון, תחבורה, שכירות ותחזוקת בית, הוצאות פנאי, בילויים ועוד. בשנה שעברה זכתה העיר העברית הראשונה בתואר "העיר היקרה ביותר בעולם", כשהיא מקדימה בירות עסקים ותיירות חשובות כגון ניו יורק, פריז וסינגפור. 

אהובת הישראלים: עשר הגדולות 

נתחיל דווקא מהסוף. בתחתית העשירייה ניצבת עיר הנמל קופנהגן, בירת דנמרק. כל מדינות סקנדינביה נחשבות ליקרות, אך דווקא דנמרק נכנסה לרשימת הערים היקרות בעולם. מעט מעליה ניצבת אהובת הישראלים פריז. בירת צרפת ניצבת במקום התשיעי ברשימת הערים היקרות בעולם, כאשר בעבר היא דורגה במקומות הראשונים.

כבשה את המקום העשירי. נמל ניהאון שבקופנהגן, צילום: רויטרס

במקום השמיני ניתן לראות את סן פרנסיסקו, אחת הערים המיוחדות בארצות הברית, לפניה ז'נבה וציריך במקומות השישי והשביעי בהתאמה. ההתברגות של הערים השווייצריות ברשימה לא מפתיעה איש, שכן מדובר באחת המדינות היקרות בעולם. את המקומות הרביעי והחמישי חולקות שתי ערים גדולות שזוכות בשנים האחרונות לתנופה כלכלית, והן לוס אנג'לס והונג קונג. מעט מעליהן מוצבת תל אביב. העיר שדורגה בשנה שעברה במקום הראשון בעולם והוכתרה כעיר היקרה ביותר, שיורדת שני מקומות אל המקום השלישי.

עשר הערים היקרות בעולם לשנת 2022,

את המקום הראשון חולקות שתי ערים מרכזיות, וכנראה שאף אחד לא יופתע מכך. סינגפור וניו יורק הן הערים היקרות ביותר בעולם. מי שביקר לאחרונה בניו יורק יוכל להעיד על ההתייקרות המשמעותית של מוצרי יסוד רבים במדינה. העיר האמריקנית נחשבת לאחד היעדים האהובים על התייר הישראלי, עם עשרות אלפי נוסעים בקו אליה וממנה מדי שבוע.

עשרות אלפי תיירים מדי שבוע. ניו יורק, העיר היקרה בעולם, צילום: GettyImages/iStockphoto

בגלל האינפלציה

סביר להניח כי הסיבה לירידה של תל אביב למקום השלישי אינה קשורה לירידת מחירים שחלה בה, אלא בעיקר לעליות מחירים חדות יותר ברחבי העולם. רמת האינפלציה בארה"ב ובאיחוד האירופי בשנה האחרונה גבוהה בעשרות אחוזים יותר מזו של ישראל. ההשוואה בין ערי העולם נעשית בדולרים, ויש לכך השפעה. המדינות בהן המטבע המקומי חזק יחסית (כמו בישראל) תדורגנה במיקום גבוה יותר ברשימה. כלומר, חוזקו של השקל משפיע על יוקר המחיה בתל אביב עבור התיירים ממדינות העולם, אשר רואים את המחירים בדולרים.

זוהי הפעם הראשונה בה ניו יורק מדורגת כעיר היקרה בעולם בדירוג האקונומיסט, כאשר בשנה שעברה היא דורגה במקום השישי. שתי ערי מטרופולין אמריקניות נוספות הגיעו גם הן לעשירייה הראשונה: לוס אנג'לס וסן פרנסיסקו. הערים שלא התברגו הפעם ברשימה ונחשבו בעבר ליקרות הן טוקיו, לונדון, דובאי, אמסטרדם ומיאמי. אז בפעם הבאה שאתם מתכננים חופשה באחד מהיעדים שנכנסו לרשימת הערים היקרות בעולם, קחו בחשבון את ההוצאות הצפויות לכם.

כבר לא ברשימה. טוקיו, צילום: Getty Images
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר