הנתונים מראים: צניחה של יותר מ-30% ברכישת משקאות ממותקים

בנק ישראל בדק את השינויים ברכישה בעקבות הטלת המס • ירידה של כ-12% בכל קטגוריית המשקאות הקלים לעומת השנים הקודמות

בקבוקי משקאות ממותקים, צילום: Getty Images

בנק ישראל קובע: המס על משקאות עתירי סוכר (שעליהם הוטל מס בגובה שקל לליטר) הביא לצניחה בנפח הרכישות של יותר מ-30%. בכל קטגוריית המשקאות הקלים (משקאות עם פחות סוכר, משקאות עתירי סוכר משקאות עם ממתיקים מלאכותיים) - נרשמה ירידה של כ-12% בנפח הרכישות לנפש לעומת תקופות מקבילות בשנים קודמות. כך עולה מנתונים שפרסמה היום (חמישי) חטיבת המחקר בבנק ישראל (ומבוססים על נתוני חברת סטורנקסט).

בניתוח חושבו השינויים ברכישת המשקאות הממותקים בכל אחת משתי מדרגות המס, ושל משקאות שלא מוסו. בתחילת 2022 הוטל מס על משקאות ממותקים כדי להפחית את צריכת הסוכר ותחליפיו וכך לצמצם את ההשפעות השליליות שלה, לרבות סכרת, שעלותה המשקית השנתית בישראל היא יותר מ-10 מיליארדי שקל. המס נקבע בשתי מדרגות: 1 ש"ח לליטר על משקאות עם יותר מ-5 גרם סוכר לליטר (להלן משקאות עתירי סוכר) ו-0.7 שקל לליטר על משקאות עם פחות סוכר, עם ממתיקים מלאכותיים ("דיאט") ומיצים טבעיים (להלן משקאות מופחתי סוכר).

משקאות ממותקים - ירידה של כ-12%, צילום: Getty Images

בניתוח בנק ישראל חושבו השינויים ברכישה (בליטרים) של המשקאות הממותקים, בכל אחת משתי מדרגות המס, ושל משקאות שלא מוסו (מים מינרליים וסודה). השינויים ברכישה נבחנו בין נובמבר 2021 עד אוקטובר 2022 – התקופה שבה חל המס והחודשיים שקדמו לה, אז כבר היה ידוע שהמס יוטל וייתכן וחלה אגירה של מוצרים שיצרכו בשנת 2022 - לבין שתי תקופות קודמות: שנת 2019 כולה ונובמבר 2020-אוקטובר 2021.

משקאות ממותקים במרכול בישראל, צילום: עמי שומן

הבחירה להשוות לשנת 2019 נובעת מכך שבשנת 2021 עדיין היו מגבלות הקשורות למגפת הקורונה וקרוב לוודאי שדפוסי הצריכה של הציבור לא היו כבימי שגרה. מאידך, שנת 2021 קרובה יותר לתקופה בה חל המס על המשקאות הממותקים, ומתחילת 2020 חלה חובה לסמן במדבקות אדומות מוצרים עתירי סוכר, שומן ונתרן, מהלך שעשוי היה בפני עצמו לצמצם את הרכישות של משקאות ממותקים. יצוין כי בדצמבר 2021 הוחל פיקדון (בגובה 30 אגורות) גם על בקבוקים גדולים בנפח של 1.5–5 ליטרים, העשוי אף הוא לצמצם את הרכישות.  

בבנק ישראל אומרים כי בתקופה שלאחר הטלת המס, ניכרת ירידה חדה ברכישה של המשקאות עתירי סוכר, בד בבד עם עלייה ברכישה של משקאות מופחתי סוכר, ויציבות יחסית ברכישה של משקאות לא ממוסים. הרכישה של משקאות מופחתי סוכר הושפעה משני כוחות מנוגדים: מחד, החלת המס פעלה להפחתת הרכישות (השפעת המחיר העצמי); מנגד, הוטל מס גבוה יותר על משקאות עתירי סוכר ולכן ירד המחיר היחסי לצרכן של המשקאות מופחתי הסוכר והגדיל את הביקוש אליהם (השפעת התחלופה). הממצאים לעיל עשויים להעיד שהשפעת התחלופה הייתה חזקה יותר. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר