ס', תושב מרכז הארץ, קיווה שהנסיעה שלו לארה"ב תתחיל קצת אחרת. "הגעתי לארה"ב וגיליתי שהמזוודה שלי לא הגיעה ואין עם מי לדבר. בחברת התעופה שולחים אותך למלא טופס אונליין, ולך תתפלל שהמזוודה תגיע עד 24 שעות. תחושת חוסר האונים והתסכול כשאתה נמצא ללא שום רכוש בסיסי, במיוחד אחרי כל כך הרבה שעות באוויר, היא נוראית.
"למזלי, ברגע שהפעלתי את הביטוח והתכתבתי איתם בצ'ט, קיבלתי מענה מיידי. הם ליוו אותי בכל התהליך, והטעינו לי 150 דולר בכרטיס האשראי הנטען שלהם כדי שאלך לרכוש מוצרים בסיסיים וביגוד. את המזוודה קיבלתי רק אחרי יומיים".
המקרה של ס' אינו חריג, והעומסים בשדות התעופה, שעדיין לא לגמרי נפתרו, גורמים לתקריות לא נעימות. היציאה ממשבר הקורונה גרמה לעלייה חדה בביקושים לטיסות, ובמקביל נוצר מחסור בידיים עובדות בשדות התעופה כתוצאה מהפיטורים ההמוניים בתקופת המגיפה.
מי שהקורונה עשתה לו טוב הן חברות הביטוח. המודעות לחשיבות עניין הביטוח התחדדה בעקבות המציאות החדשה שנכפתה על העולם, ואם בעבר רבים נהגו לדחות את עניין הביטוח לדקה ה־90 מבלי להתעמק, כיום תמונת המצב השתנתה לחלוטין.
"הקטסטרופה מאחורינו"
ירון בראון, סמנכ"ל מכירות של פספורטכארד - החברה הגדולה ביותר בתחום ביטוחי הנסיעות לחו"ל - מסביר עד כמה עלתה המודעות של הנוסע הישראלי לכל נושא הביטוחים: "נכון להיום, רוב האנשים שרוכשים ביטוח נסיעות לחו"ל הם בעלי מעורבות גבוהה במוצר. זה לא 'על הדרך' - הקורונה גרמה לכך שלאנשים אכפת איפה הם קונים את הביטוח.
"פעם רק מי שהיה מזמין טיולים יותר ממושכים ומורכבים היה מתעניין בביטוח נסיעות לחו"ל, ומי שהיה טס לחמישה ימים ביוון לא כל כך התעניין בזה. השוק היה מורכב משלושה ערוצי הפצה מרכזיים - קופות החולים, כרטיסי האשראי ומשרדי נסיעות. היום שלושת הערוצים האלה יחד מהווים 20-15 אחוזים בלבד מנתח השוק, ומאז שהציבור התחיל להתעניין בביטוחים הוא רוכש ביטוח דרך אנשי מקצוע - סוכני ביטוח וחברות ביטוח. אנחנו רואים שהציבור מתעניין יותר, משווה מחירים, בודק מה כוללת הפוליסה".
בנוגע לאובדן מזוודות אומר בראון כי עד אוגוסט "המצב היה קטסטרופה. בחודש האחרון המצב הזה נרגע לגמרי. כמות האובדנים חזרה לממדים הרגילים שהיו לפני הקורונה". על גל ביטולי הטיסות שהיו נפוצים בימי הקורונה ובתקופה שאחריה הוא מוסיף: "רוב הביטולים נגרמו בגלל ההשלכות שהיו לצמצומי הקווים, סגירות השמיים ועוד. גם בהיבט הזה אנחנו רואים חזרה לנורמה".
בראון מספר על השינוי בהרגלי רכישת הביטוח אצל הישראלים: "אנחנו כאן בישראל נורא אוהבים את המונח one stop shop - כשסוכן הנסיעות שואל אותנו אם אנחנו רוצים לעשות דרכו גם ביטוח, אומרים לו יאללה. אבל לדעתי אחרי שנפל לאנשים האסימון עד כמה הביטוח חשוב, הם כבר לא יחזרו לאחור. הלקוח גם נהיה חכם יותר, הוא לא פראייר. אנשים בודקים איך משלמים, על מה משלמים, רוצים לדעת מי מטפל בהם ואיך, אם חלילה קורה משהו. שואלים שאלות שלא היו שואלים פעם".
מירי זילכה, מנהלת אגף תביעות בריאות וחו"ל בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, מדגישה עד כמה התחדדה חשיבות החלק הרפואי בביטוחי נסיעות לחו"ל מאז ימי הקורונה: "אנחנו רואים מגמה שבה יותר ויותר אנשים מבינים שהליבה של ביטוח נסיעות לחו"ל היא קודם כל הכיסוי הבריאותי. חשוב להם להיות בטוחים שבמקרה של בעיה רפואית בחו"ל מישהו יטפל בהם, בפרט משום שמנעד האירועים שעלולים להתרחש הוא עצום.
"יכול להיות מבוטח שצריך מרשם לתרופה לילד, מבוטח שהחליק ושבר יד ונזקק לרופא, מבוטח שלקה בפתאומיות בהתקף לב ונזקק לאשפוז, או מבוטח באירוע מסכן חיים שנזדקק להטסה לישראל באמבולנס רפואי. כאן בדיוק מתחדדות המקצועיות והזמינות של חברת הביטוח והחשיבות להיות מבוטח בחברה שיש לה ניסיון בניהול אירועים רפואיים ברחבי העולם, בכל סדר גודל ובזמן תגובה מהיר".
זילכה מציינת כי מבחינת חברת הביטוח יש חשיבות גדולה למימון העלויות ולטיפול רפואי מקצועי, אך גם להענקת ליווי ותמיכה. "כשאדם נאלץ להתמודד עם אירוע רפואי בחו"ל, בדרך כלל הוא חסר אונים. לא פשוט להתמודד עם בעיה רפואית, בטח ובטח במדינה זרה שמתנהלת בשפה אחרת. כמו כן, לא בכל מדינה שירותי הרפואה הם ברמה גבוהה".
נחמה גולדווסר, יו"ר הוועדה לביטוח בריאות בלשכת סוכני הביטוח, מדגישה כי הבסיס של ביטוחי הנסיעות לחו"ל הוא ביטוח רפואי וביטוח צד ג' בחו"ל. "עם כל הכבוד לאובדן מזוודה, אם מתרחשת קטסטרופה רפואית בחו"ל זה עלול להסתכם בהרבה מאוד כסף. כדאי לשים לב לסכום גבולות האחריות שבפוליסה, בעיקר בפוליסות שנקנות דרך כרטיסי אשראי. היות שהן בחינם, לעיתים גבולות האחריות נמוכים".
קטאר: לא לזלזל בקורונה
אסף מיכאלי, סמנכ"ל ביטוח חיים, בריאות ונסיעות לחו"ל ב־AIG, מספר כי כבר שבועיים לפני שריקת הפתיחה של המונדיאל בקטאר, התחילו בחברה לזהות עלייה בביקושים לביטוחי נסיעות למדינה זו. לדבריו, ביטוחי הנסיעות לרוב נעשים כמה ימים לפני הנסיעה, ולכן הוא צופה שהביקושים יגדלו עוד יותר בימים הקרובים.
"יש חשיבות גדולה להרכב הכיסויים שבחרתם בפוליסה, כיסוי למצב רפואי וכמובן רכישת כיסוי כבודה למטען האישי ולמזוודות, אבל בעיקר מומלץ לשים דגש על הרחבת קורונה", אומר מיכאלי, "זה נראה כאילו היא מאחורינו, אבל יש שוב התעוררות של המגיפה וחשוב להיות מכוסים גם לתרחישי קורונה שאינם בכיסוי הבסיסי".
בעניין המחירים של ביטוח הנסיעות לקטאר בהשוואה למדינות אחרות, אומר מיכאלי: "העלויות זהות כמו בשאר מדינות ערב, וחברות הביטוח לא צפויות להעלות מחירים".
מה חשוב לדעת לפני שעושים ביטוח נסיעות לחו"ל?
- אל תחכו לרגע האחרון. מומלץ לרכוש את הביטוח סמוך ככל האפשר למועד רכישת כרטיסי הטיסה או להזמנת הנופש, כדי להבטיח כיסוי במקרה של ביטול או קיצור נסיעה עקב אירוע רפואי (יש לרכוש כיסוי בהתאם).
- ודאו שיש כיסוי להמשך טיפול בארץ. תאונות ו/או אירועים רפואיים שהתרחשו בחו"ל מצריכים במקרים רבים המשך טיפול גם לאחר החזרה לישראל. לכן חשוב לוודא שהפוליסה כוללת כיסוי גם להמשך טיפול בארץ, שמבטיח זמינות גבוהה ושירות רפואי פרטי.
- השיבו בכנות על השאלון הרפואי. כדי להבטיח כיסוי ביטוחי במקרה של החמרה במצב הרפואי בחו"ל, יש לציין בעת רכישת הפוליסה את המצב הרפואי הקיים מבלי לעגל פינות.
- השאירו סימן. מתכננים לטייל במקומות רחוקים, לטפס על הרים או לצאת לטרק או למסעות ארוכים? אל תוותרו על כיסוי לאיתור ולחילוץ, בדגש על יעדים שבהם שירותי הרפואה אינם מתקדמים.
- הכינו עצמכם לספורט חורף ואקסטרים. אם הטיול כולל גם פעילות ספורט אתגרי, יש לרכוש הרחבה מתאימה. שימו לב כי סקי אינו נחשב פעילות אקסטרים ומצריך כיסוי ייעודי.
- אל תשכחו צד ג'. מומלץ לוודא שהפוליסה כוללת גם כיסוי לנזקי גוף ולנזקי רכוש שנגרמו על ידי המבוטח ללא כוונה במהלך השהות בחו"ל (נזק לחדר בבית מלון, פגיעה בשוגג באדם אחר).
- דאגו לציוד שלכם. יש לרכוש כיסוי מתאים למקרה של אובדן או גניבת כבודה. כיסוי זה יעניק אפשרות לפיצוי במקרה של איחור בהגעת הכבודה (חלק מהחברות מאפשרות לקבל פיצוי מיידי). דברי ערך כגון טלפון נייד או לפטופ אינם נכללים אוטומטית בביטוח, כך שיש להוסיף אותם לפוליסה במידת הצורך.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו