"גל ההתייקרויות הוביל לקפיצה בבקשות לאשראי חוץ־בנקאי"

לפי גיל סתיו, מנכ"ל בלנדר ישראל המספקת אשראי ופתרונות מימון: "המחירים עלו, אבל לא המשכורות, ונותר לנו פחות כסף פנוי" • "המהפכה החדשה היא 'קנו עכשיו - שלמו אחר כך'"

תכינו את המזומנים, צילום: דודו גרינשפן

"אנחנו רואים את הקפיצה בבקשות לאשראי חוץ־בנקאי ביחס ישיר ליוקר המחיה, בעקבות רכישות בלתי צפויות של מוצרי חשמל, שיפוצים, הגבלות של כרטיסי האשראי ויכולות טכנולוגיות", כך אומר גיל סתיו, מנכ"ל בלנדר ישראל, חברת הפינטק הבינלאומית הפועלת בישראל ובאירופה. החברה מספקת אשראי ופתרונות מימון והשלימה הנפקה בתל אביב בינואר 2021. יש לציין כי הלוואה ממוצעת עומדת על 23,688 שקלים, בעוד ההכנסה הממוצעת עומדת על 12,204 שקלים.
"גם הצמצום במזומן השפיע על כך. הפקטור המוביל זה אשראי למימון רכב. כמו כן, אנחנו רואים גידול באשראי לטיפולים קוסמטיים, בסדר גודל של 7,000 שקלים", מוסיף סתיו.

לדבריו, "מצד אחד צמצמו לכולם את מסגרות האשראי ומצד שני יש עליית ריבית, והמשמעות היא שלכולנו נותרה הכנסה פנויה קטנה יותר. המשכנתא עלתה, השכירות עלתה ועוד. יש את נושא יוקר המחיה, המשכורות לא עלו בהתאמה וכאמור נותר לנו פחות כסף פנוי.
"עם זאת, אנשים לא פוגעים ברמת החיים שלהם, ואם מישהו רוצה לקנות מכונת כביסה או מקרר חדשים הוא קונה. ואז נשאלת השאלה היא איך משלמים על אותו מקרר חדש. יש את נושא הפיתוחים של הטכנולוגיה. אם בעבר היינו רוצים לקנות בתשלומים בלי לפגוע במסגרת האשראי, היינו משלמים בצ'קים. השלב השני היה כרטיסי האשראי. המהפכה החדשה היא 'קנה עכשיו - שלם אחר כך'.
"זה אומר לקחת הלוואה ולשלם בהוראת קבע או בתשלומים, בלי לתפוס את מסגרת האשראי, אבל המהפכה האמיתית היא שאני משלם על אותו מוצר שאותו רכשתי. אם אני רוצה לפרוס את קניית המקרר ל־36 תשלומים, בעבר בשביל מקרר שהיה עולה 8,570 שקלים הייתי לוקח מהבנק 10,000 שקלים ואת השאר מבזבז. היום אני משלם לחנות בדיוק את הסכום בתהליך שלוקח פחות מדקה ויוצא עם המקרר".
"משלמים עבור נוחות"
עם זאת, צריך להביא בחשבון כי מדובר בסוג של הלוואה שיש לה עלות גבוהה. על כך אומר סתיו כי "אנחנו נותנים מענה לכל אלה שמסגרת האשראי שלהם נחסמה או שלא ירצו לפגוע בדירוג האשראי שלהם. אם חוזרים למישהו תשלומים או אם יש לו קשיים בחודש מסוים נתון, זה יהיה חשוף וזה ישפיע על הדירוג".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר