מחיר הדלק שוב מזנק: ליטר בנזין 95 יתייקר השבוע ב-66 אגורות

העלייה הנוספת נובעת מהמלחמה המתמשכת באוקראינה ועליית שער הדולר • אך זו לא הסיבה היחידה: יותר מ-50 אחוזים ממחיר הדלק מורכב ממס הבלו שאותו גובה הממשלה מהאזרחים • בכיר במערכת הפוליטית ל"ישראל היום": "לא יתנו למחיר לעבור ליותר מ-8 שקל לליטר"

העלייה במחירי הדלק, צילום: הרצי שפירא

הולך ומתייקר: מחיר הדלק 95 אוקטן נטול עופרת, בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ), יזנק השבוע בחצות הלילה שבין שלישי לרביעי ב-66 אגורות ויעמוד על 7.72 אגורות לליטר.

תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר (כולל מע"מ), ללא שינוי מחודש קודם. מדובר ב שיא של שמונה שנים.

גורמים בכירים במערכת הפוליטית אמרו היום ל"ישראל היום" כי יש כוונה להמשיך לפעול להורדת מחיר הדלק: "מדברים על זה באוצר ותהיה איזושהי פעולה ציבורית אי אפשר להשאיר את זה בלי תגובה. אני מאמין שהם לא ייתנו למחיר הדלק לעבור את המחיר של 8 שקלים לליטר".

ליברמן. יותר מ-50 אחוזים ממחיר הדלק - מס שהממשלה גובה מהאזרחים, צילום: אורן בן חקון

עליית המחיר נובעת מזינוק במחירי הנפט על רקע התמשכות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה ועליית שער הדולר. מחיר הדלק החדש לא רחוק מרמות שיא כל הזמנים שנרשם בספטמבר 2012 – אז עמד מחיר הליטר על 8.25 שקל.
נכון להיום יותר ממחצית ממחיר הדלק הם מיסים שגובה הממשלה (מס בלו ומע"מ) – מדובר בשיעור מיסוי גבוה בהשוואה למרבית המדינות המפותחות.

למרות שמחיר הדלק מתעדכן אוטומטית בהתאם למחיר הנפט, שער הדולר ורכיבים נוספים, לממשלה יש יכולת להשפיע. לפני כחודש וחצי הממשלה הוזילה את מחיר הדלק באופן יזום בחצי שקל לליטר במסגרת התוכניות להפחתת יוקר המחייה, אך זמן קצר אחר כך העלייה במחירי הדלק חזרה ובגדול.

מחיר הדלק ממשיך לעלות, צילום: יהושע יוסף

למחיר הדלק יש השפעה דרמטית על יוקר המחייה במשק – משום שהוא משפיע גם על הוצאות משקי הבית ועל הוצאות העסקים. מחיר הדלק משפיע על מחירי התחבורה הציבורית, מחירי הטיסות, על עלויות ההובלה, כולל של רשתות הקמעונאיות ועוד.

מתנועת "עומדים ביחד", המובילה את מאבק "מינימום 40" להעלאת שכר המינימום, נמסר בתגובה לעליית מחירי הדלק: "הערב פורסם שמחירי הדלק יתייקרו בשבוע הבא, בשיעור של 14.5% מאז תחילת השנה. גל ההתייקרויות במשק מכה בכמעט כל בית בישראל: גם דלק, גם מזון, והדיור משתגע גם כן. מה הפלא שיש 2 מיליון שכירים שמתקשים לגמור את החודש? רוב הציבור כבר מבין, שהגיע הזמן להעלות את שכר המינימום ל-40 ש"ח לשעה. עכשיו, העיניים של כולם מסתכלות מה יעשו חברי הכנסת".

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר, מסר: ״עליית מחירי הדלקים תשפיע לרעה על התעשייה והעסקים, עם זאת חשוב להבין כי מדובר במגמה עולמית של זינוק במחירי הסחורות והתייקרות רכיב האנרגיה, אשר משפיעה על כלל עלויות הייצור. הכלכלה הישראלית נמצאת כיום במקום יציב וחזק בהשוואה בינלאומית, על כן, אני בוטח בשר האוצר שינהג באחריות ויבחן לעומק כיצד ניתן להקל על הציבור והעסקים, באופן שיצמצם את החשש להתחזקות האינפלציה״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר