חרף האזהרות של חברת בקרה חיצונית מפני העיכוב בהשקת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, בחברת נת"ע האחראית על פרויקט מבטיחים שהפתיחה תתייקם במועד המתוכנן - 30 בנובמבר. יצאנו לבדוק מה קורה בשטח. קרן זוהר, המשנה למנכ"ל של חברת נת"ע, מבטיח בראיון ל"ישראל היום" כי לא יהיו עיכובים בפתיחת הקו.
"אין שום סיבה שהקו לא ייפתח בזמן", אומר זוהר, שמנהל את פרויקט הקו האדום מאז פיצוץ גשר מעריב, והודיע לאחרונה על פרישתו מנת"ע שבעה חודשים בלבד לפני ההשקה. הדבר עורר תהיות שמא מדובר בחוסר האמון שהקו האדום ייפתח בזמן, אך לדבריו, מדובר בתחושת מיצוי. "אני שבע וחצי שנים בנת"ע, ההקמה הסתיימה ב-99%. מה שנשאר זה בעיקר תקופת הבדיקות, אני מיציתי את תפקידי", הוא אומר.
הקו האדום מסוקר באינטנסיביות רבה בתקשורת ויש לכך סיבות טובות: פתיחתו נדחתה מספר פעמים בעוד הגודש בכבישי ישראל הפך לבלתי נסבל. על אף הדחיפות הברורה שבפתיחת הקו האדום, השאלה שלא פחות חשובה היא האם הרכבת הקלה תהיה בטיחותית מספיק. נזכיר, כי פתיחת פרויקט הנדסי ענק אחר – קו הרכבת המהירה מתל אביב לירושלים, לוותה בלא מעט תקלות, בשל הלחץ האדיר שהפעיל שר התחבורה דאז ישראל כ"ץ להשיק את הקו בזמן.
זוהר, בוגר הפקולטה להנדסה אזרחית בטכניון ובעל ותק של 20 שנה בניהול מגה פרויקטים מבטיח שהקו יהיה בטיחותי. "כל המטרה של עשרת חודשי הבדיקות שהתחלנו כבר ונמשיך אותם עד 30 בנובמבר הם בעיקר בטיחות. לבדוק שכל המערכת היא בטיחותית ומתפקדת, עם כיבוי אש, עם המשטרה, עם פיקוד העורף, ואני בטוח שיחליטו לפתוח את הקו ב-30 בנובמבר וזאת תהיה מערכת בטוחה לפתיחה מסחרית".
צריך לציין שמדובר באחד הפרויקטים המורכבים מבחינה טכנולוגית שנעשו אי פעם בישראל. הקו האדום הוא הקו הראשון שייפתח בין שלושת קווי הרכבת הקלה שממתוכננים באזור המרכז, הוא עובר מפתח תקווה דרך בני ברק, רמת גן ותל אביב ועד לבת ים.
"להגיע מהקצה לקצה כלומר מהתחנה המרכזית בפתח תקווה עד אצטדיון בת ים ייקח בסביבות חצי שעה, זה לא ממש יפתור את הפקקים. מה שיפתור את הפקקים זאת מערכת הסעת המונים בשילוב הקו הסגול והקו הירוק וכמובן מערכת המטרו שנת"ע אמונה על התכנון שלה באופן די אינטנסיבי", מסביר זוהר.
החיסכון בזמן אותו תיאר זוהר עשוי להגיע עד פי שניים, שכן בשעות העומס נסיעה דומה לוקחת כשעה. עם זאת, מדובר בזמני נסיעה משוערים כי הרכבת הקלה תעבור גם מעל פני הקרקע, כאשר ב-70% מהמקרים ביותר מ-50 צמתים הרכבת הקלה תעבור באור ירוק.
מחיר הנסיעה יעמוד ככל הנראה על 6-7 שקלים. הרכבת הקלה תיסע במהירות של עד 80 קמ"ש במנהרה, ובמהירות של עד 50 קמ"ש בתוואי העילי. תחנת אלנבי בה ביקרנו היא המתקדמת ביותר מבחינת המוכנות מתוך עשר התחנות התת קרקעיות של הקו האדום, המונה בסך הכל 34 תחנות.
לדברי זוהר, "התחנה מוכנה ב-99%. נשארו בעיקר ניקיונות ועבודות השלמה קטנות ופעולות של אינטגרציה ובדיקות שכל המערכות מסונכרנות יחד עד לפתיחה מלאה".
לדברי זוהר, התחנה הגדולה ביותר, קרליבך, תהיה מוכנה אחרונה – רק בחודש יוני. הקו האדום אמור לשרת 70 מיליון נסיעות בשנה, כמו כל רכבת ישראל בבת אחת, מה שכמובן יקל על הפקקים ויאפשר לאוכלוסייה יותר נגישות ללכת לעבודה, למרכזי קניות, לבית, באופן יותר מהיר, אבל לא ממש יפתור את הפקקים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו