בפעם הראשונה שראיתי את הדיפנדר החדש בתמונות לא התרשמתי יותר מדי ואפילו חשבתי שהוא נראה מאוד מגושם ולא יפה במיוחד. אבל שפגשתי אותו במציאות הבנתי שהוא בסך הכל בחור מאוד לא פוטוגני. הדיפנדר החדש הוא רכב מאוד, מאוד, נאה עם נוכחות בולטת על הכביש. כפי שדאגו להזכיר לי כמעט כל רמזור הנהגים מצדדי. הוא גדול ומרשים והעיצוב זכה ל”נגיעות” של הדיפנדר המקורי: קופסא, הרבה קווים ישרים, גופי תאורה עגולים, חלונות אלפינים ואפילו חיפויים על צדי מכסה המנוע. אגב הנגיעות והשם זה בעצם הקשר היחידי לדיפנדר הישן אבל עוד נחזור לזה.
מה חדש?
לאחר שנכנסתי לרכב לקח כי לי כמה רגעים להבין איפה אני נמצא. אצלי בראש יש צריבה מאוד מאוד ברורה מה זה דיפנדר בזכות הצבא, והבנתי שאני חייב להחליף מהר את הדיסקט. העיצוב הוא של רכב יוקרה מפנק, הכל עטוף בעור, יש מסך מגע סופר איכותי ונוח בגודל 10 אינץ’ שמציג בערך את כל המידע האפשרי לגבי הרכב, כולל סט מצלמות שמצלם 360 מעלות את הרכב ואפילו איפה כל גלגל נמצא ומה נמצא מתחת לגחון, מאוד מאוד שימושי בשטח ובתוך סמטאות העיר.

לוח מחוונים דיגיטלי לחלוטין בגודל של 12.3 אינץ’, מערכת שמע מאוד מרשימה של Meridian הכוללת 10 רמקולים וסאב-וופר, כסאות חשמליים, המון שקעי USB ו-12V ושקע 220, שליטה במזגן בכל שלושת שורות המושבים ועוד ועוד ועוד. לשם המראה המסוקס השאירו את כל ברגי האלן חשופים בדיפוני הדלת וכתבו באותיות גדולות דיפנדר גם על ההגה הגדול וגם מול מושב הנוסע, תוספת נחמדה אשר לא גורעת לרגע מהתחושה הסופר מפנקת ואיכותית כמו שמצופה מפרימיום בריטי במיטבו. אנחנו קיבלנו את גרסת ה-7מושבים שמורכבת מ-3 שורות. נפח תא המטען הוא 231 ל’ אם השורה השלישית מקופלת אז מקבלים נפח של 916 ל’.
מבחינת יחידות ההנעה יש 3 אפשרויות. שני מנועי טורבו דיזל, 4 צילינדרים 2.0 ל’ שמייצרים 200 ו-240 כ”ס או מנוע טורבו בנזין, 6 צילינדרים, 3.0 ל’ שמייצר 400 כ”ס. אנחנו קיבלנו למבחן את גרסת הדיזל 240 כ”ס. כל זה מתחבר לתיבת הילוכים של ZF בעלת 8 יחסי העברה. הדיזלים יגיעו מעמידה ל-100 קמ”ש ב-10.3 ו-9.1 שניות ואילו הבנזין יעשה את זה ב-6.1 שניות. כמובן שכל הכוח עובר דרך 4X4 קבוע, עם הילוך כוח ונעילות חשמליות, מרכזית ואחורית.

על הכביש
תמיד יש את המשפט הזה שאם אתה רוצה רכב טוב בשטח אז תסבול בכביש ולהפך. אז מתברר שלא. איך עושים את זה? בעזרת מערכת של כריות אוויר אשר משככת את רוב המהמורות והופכת את הנסיעה לקסומה, שלדה אחודה שמבוססת על השלדה של הדיסקברי, מתלים עצמאיים והרבה הרבה כישופי אלקטרוניקה. עוד יתרון בכריות שאפשר להגביה ולהנמיך את הרכב. אז כמו שהבנתם הוא מאוד נוח על הכביש וסופר מודרני ולמרות המשקל האדיר שלו הנטייה לגלגול של המרכב נשלטת יחסית, לא משהו שהייתם מצפים מרכב במימדים הללו.
בגלל העיצוב הקופסאתי של המרכב היו מעט רעשי רוח שחדרו לתא הנוסעים. המושבים מאוד נוחים ותומכים ותנוחת הישיבה היא גבוהה ומעניקה ראות טובה לנהג והמראה של מכסה המנוע המגודל מחוץ לשמשה אף מזכיר את התחושה של הדיפנדר הישן, אבל ממש ממש לרגע קט. המנוע ותיבת ההילוכים מגיבים מהר וכל המסה הזאת מתקדמת קדימה ללא היסוס, לא הרגשנו מחסור בכוח. כמובן שאתם מקבלים כל מערכת בטיחות מתקדמת שאתם רק מסוגלים לחשוב עליה בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב (לא הכי מוצלחת), התראת ערנות נהג ושטחים מתים כולל פתיחת דלת ועוד.

שטח, פה אמור להיות כל ההבדל, כאן הדיפנדר הרוויח את השם שלו ואת המעמד האלמותי של רכב שטח קשוח. אז בהתחלה השארתי את כל הגדרות השטח על אוטומט במערכת “טריין-ריספונס” שהוא יבחר מה טוב לו. וכך הוא עשה, כי כל אתגר שהצבתי בפניו הוא התמודד בהצלחה וללא שום עזרה ממני, אני שם רק לכוון את הרכב ולתופף על הדוושות. אומנם זה היה מרשים מאוד ואני תוך כדי הייתי עטוף בסביבה יוקרתית ונעימה אך הרגשתי יחסית מנותק מחווית הנהיגה בשטח. אני אנסח את זה כך, סבתא בת 80 בלי ניסיון בנהיגת שטח הייתה מפגינה ביצועים של טיגריס מחונן. אני לא אומר את זה לשלילה, עד כדי כך היכולות של הרכב הזה גבוהות רק צריך לסמוך על המעבדים והחיישנים ושאר המילים שלא אמורות להיות באותו משפט עם השם דיפנדר ולתת לו לזחול ולעבור כל מכשול בקלות מרגיזה.
בעיקר הרשימה היכולת לעבור מכשולי מים עד עומק של 90 ס”מ! יותר מכל המתחרים בשוק, ובמהלך צליחת התעלה תוכלו לצפות בגובה המים בזמן אמת במסך המולטימדיה ולראות עד כמה הסתבכתם, במקרה שלנו סביב ה-60 ס”מ. היכולת אפשרית בזכות הכריות אוויר שבעזרתן ניתן להרים את הדיפנדר בעוד 8 ס”מ ולהרוויח מרווח גחון של 29 ס”מ לצד זווית גישה (38) ונטישה (40) מצוינות אך כשהכריות מנופחות עד הסוף הנסיעה הופכה לנוקשה יותר. אומנם יכולות הכישוף האלקטרוני של לנד-רובר, מוכרת מכל כלי אחר שלה עם מערכת “טריין-ריספונס”, אך רציתי להאמין שדווקא בדיפנדר ישאירו לפחות משהו לנהג לעשות אולי אפילו את האופציה לנעול לבד את הדיפרנציאלים. משהו, שישאיר סיבה לתפוח על החזה בגאווה ג’יפאית ישנה.

שורה תחתונה
אין שום קשר לדיפנדר הישן, אלו שתי חיות נפרדות שפונות לשני קהלים שונים לגמרי. האנשים שאוהבים את הדיפנדר הישן לא ימצאו את מה שהם מחפשים ואוהבים. אבל מי שמחפש רכב סופר פרימיום מפנק עם נוכחות על הכביש ובעל יכולות שטח מעולות מבלי להקריב את נוחות הנסיעה זה הרכב בשבילו. נשמע טוב מדי נכון? הקאץ’ הוא במחיר, החל מ-498 אלף ש”ח ועד 668 אלף ש”ח. נכון יש מתחרים ראויים שעולים הרבה יותר כמו ה-G קלאס של מרצדס שמזמן עבר את המיליון, אך יש גם זולים יותר כמו הרוביקון רק ששם תצטרכו לעבוד יותר קשה. זה מותיר את הדיפנדר החדש כאופציה ליחידי סגולה שזוכרים את הדיפנדר המקורי בחיבה ויכולים להעריך את יכולתו של זה החדש.
לנד-רובר דיפנדר 110
מנוע: טורבו דיזל 2.0 לי
הספק:240 כ”ס ב-2,400 סל”ד
מומנט:43 קג”מ ב-1,300 סל”ד
בסיס גלגלים (ס”מ): 274.1
מהירות מירבית: 188 קמ”ש
0 ל 100: 9.1 שניות
צריכת דלק (מבחן): 8.84 ק”מ/ליטר
מחיר: 498,000-668,000 ש”ח
+ נסיעת כביש, יכולות שטח, אבזור, נוחות
– מחיר
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו