אומרים שלקראת הקץ, אדם מריץ במוחו את תמונות חייו. היות ואנו קרובים למותו של מנוע הבעירה הפנימית יותר מאי-פעם, הרכב הזה גרם לנו להריץ בראש, את תמונות חייה של המכונית. היות וזהו רכב-פנאי, התמונה הראשונה שקופצת לראש היא של רכב שטח, מאלו שהיו פעם, כאלו שיועדו באמת לנסיעה בשטח. הוא היה לא פחות מסיוט בנהיגה על הכביש, אבל זרח במקומות אליהם הוא יועד. עם השנים, הוצגו פירושים שונים, שהציעו גם יכולת שטח וגם יכולת משופרת על האספלט. עד שהאופנה והדרישה לנוחות הביאה לנו שלל רכבי כאילו-שטח, שמיועדים רק לכביש. את זכר היכולת ההיא, מקיימים במקרה הטוב, פגושי פלסטיק מודגשים.
תמונה אחרת שקופצת לראש עכשיו, היא של מכונית פאר גדולה, עם סמל כוכב זקוף מעל הסבכה הקדמית. התמונה מתבהרת, זו S קלאס, הפאר הגדולה של מרצדס, תרתי משמע. אבן דרך משמעותית בחייה של המכונית. תמונות של מנועי V12 מרצדים עכשיו, כאלו שהניעו פעם את הגרסאות הבכירות ביותר שלה. התמונות רצות מהר יותר, תמונה של A קלאס הראשונה, הניסיון המסחרי הראשון של מרצדס בסגמנט זר לה. ברקע מבליחות כמה נביחות מדגמי ה-AMG ואז תא נוסעים עדכני של החברה, נוחות מופלגת ונוף מרוח, לא ברור. נראה חשוך למדי, אבל האלומה שיוצאת מהפנסים הקדמיים מסמנת את הדרך בהחלטיות.
כיוון ברור
מתוך בליל התמונות האלו, עולה מחשבה. מרצדס לא עשתה את שמה מיצירת מכוניות קטנות. מרצדס, עשתה את שמה בקצה העליון של עולם הרכב, במכוניות פאר שהיוו מגדלור של איכות, טכנולוגיה ונוחות. זה המקום בו היא מרגיש נוח. זה המקום, שבו היא יכולה להרשים ולשכנע בקלות. כך גם עשתה תמיד. עם השנים, מרצדס הפעה להיות עוד ועוד דברים. היא מייצרת היום כ-30 דגמים שונים של מכוניות נוסעים, בתוכם עוד עשרות תתי-דגמים. כולם מרשימים מאוד. אבל זה לא תמיד היה כך. הדוגמה הטובה ביותר, היא ה-A קלאס הראשונה. כניסה לא מוצלחת למרצדס לתחום הקטנות, שנמחקה לחלוטין רק עם ה-A הנוכחית. זה לקח לא מעט זמן, עד שהקטנה של מרצדס, הרגישה כמו שמרצדס צריכה להרגיש.

עכשיו, כללי המשחק מתאפסים שוב. שחקנים חדשים מלהטטים מכוניות חשמליות מרהיבות חדשות לבקרים, והענקית הזו, צריכה לעשות צעד, שיישמר את המעמד שלה. לצעד הזה קוראים EQS. זו מכונית פאר, עם פלטפורמה חשמלית ייעודית שתגיע לכאן בקרוב. היא האחת, שאמורה להותיר את העולם פעור פה. היא עוד מעט תגיע אלינו וכבר על הנייר ובתמונות היא עושה רושם כמי שתמוקם בחלק העליון ביותר, בכל הקשור לרכבים מונעי חשמל. אם לא בפסגה. אחריה הפלטפורמות החשמליות הייעודיות של החברה, יחלחלו לכל סגמנט.
עד אז, מרצדס נמצאת בעיצומו של מהפך חשמלי, כזה שיכלול שישה דגמים אצלנו בתקופה הקרובה. חלקם הגדול מבוססים על דגמים קיימם ולא נבנו כרכבים חשמליים מבסיסם. הראשון שהגיע והרשים האו ה-EQC. כעת נוחת כאן ה-EQA המבוסס על הפנאי הקומפקטי של מרצדס, ה-GLA.
לא אותה הגברת
אז תחילתה של המכונית הזו בבסיס מוכר שנע כבר על כבישי ישראל. ולמרות זאת השינויים שמקבל ה-EQA מצליחים לתת לו חזות עצמאית. לא מדובר בתוצאה עתידנית, אבל בהחלט שונה. הסבכה כאן אטומה לחלוטין, מסיבות מובנות, בין הפנסים הקדמיים מתוח קו תאורה נוסף וגשר תאורה כזה מחבר גם בין הפנסים האחוריים. תא הנוסעים, נראה עתידני לחלוטין. הוא שונה במעט מ-GLA אחרות. בדיוק כמו ב-GLA זהו תא נוסעים שמציג את שפת העיצוב הסופר טכנולוגית הנוכחית של מרצדס. רק שכאן, הוא מגיע ברמה הגבוהה ביותר שלו, שהיא לא מנת חלקן של כל גרסאות הבנזין.

השינוי העיקרי מסתתר מתחת לאדרת המהודרת הזו. בתחתית המרכב אפשר למצוא סוללה, בחזית מנוע חשמלי. הנתונים מתארים 188 כ”ס שנשלחים אל הגלגלים הקדמיים, סוללה המפיקה 66.5 קוט”ש וטווח מוצהר של 414 ק”מ. זמן הטעינה בעמדה ביתית רגילה אורכת כ-6 שעות ועמדה מהירה תביא את הסוללה ל-80 אחוזים תוך חצי שעה. זו יחידת ההנעה היחידה של ה-EQA נכון להיום כשבעתיד צפויות להיחשף גרסאות כפולות מנועים, עם יותר משיכה, כוח וטווח. אחד הדברים הבולטים ביותר בד הנתונים הוא נתון המשקל הלא מבוטל. זו לא מכונית גדולה באופן יוצא דופן, למרות שהתארכה וגבהה במעט לעומת המכונית שתרמה לה את בסיסה. רכב פנאי קומפקטי אם כן, אבל אחד ששוקל קצת יותר משני טון. מאות ק”ג יותר מ-GLA מונעת בנזין.
עוד בשלב דף הנתונים אפשר למצוא כאן מפרט בטיחותי מלא, כזה שמספק גם יכולת אוטונומית מסויימת, עד כמה שמאפשרות התקנות נכון לימים אלו. רמת האבזור גבוהה מאוד כבר מגרסת הבסיס וכוללת לדוגמה מושבים מתכווננים חשמלית, בקרת אקלים מפוצלת, גג זכוכית ענק, מפתח חכם ועוד. גרסת המבחן, היא היקרה ביותר (אלקטריק ארט AMG) וכוללת מערכת שמע של בורמייסטר, מצלמות 360 היקפיות וחימום למושבים. היא מקבלת גם הגה שונה ובעיקר חישוקי AMG בקוטר 20 אינץ’.
בשקט בשקט
כשצועדים אליה לראשונה מצליחה ה-EQA להיראות כמכונית בפני עצמה, מרצדס הצליחו, במעט מאוד שינויים, לגרום לה להיראות שונה ממכונית המקור גם אם לא לעצור את נשימת הצופה. מבפנים, וזה לא מפסיק להפתיע, כניסה לתא הנוסעים מרגישה כמו מאורע, לא פחות. מעבר לסופרלטיבים על העיצוב, המסכים, ההרכבה, יש כאן תוספות תאורה משובצות בחלקים שונים, ורמת אבזור גבוהה מאוד, כזו שנותנת מענה לכל צורך. גם התפעול הכל-כך ברור של שלל האפשרויות נרשם לטובה. מסך המולטימדיה הוא מסך מגע, עליו אפשר לשלוט גם ממשטח מגע בין המושבים הקדמיים. אפשר לשלוט בו כמובן גם מההגה, עם שלל כפתורים ושני משטחים מגע קטנים ואינטואיטיביים. זה עלול להיראות עמוס בשנייה הראשונה, אבל ההיגיון שם, עם הנדסת אנוש מצוינת.

תא הנוסעים מרווח למדי מלפנים, המושבים נוחים ותנוחת הנהיגה גובה שנדרש בז’אנר. מאחור, עם סוללת שהגביהה במעט את הרצפה, המושב מרגיש נמוך לבוגרים. גם כאן המרווח טוב ואפשר לציין את יכול הקיפול הוורסטילית של המושבים האחוריים וגם את פתחי המזגן. תא המטען מאבר כמה עשרות ל’ (רציתם חשמל לא?) ומציג סף מעט גבוה עם פתח טעינה רחב. בחזרה למושבים הקדמיים ולעוד כמה פרטים מתוך אינסוף שיש כאן. על התא שולטים שני מסכי 10.25 אינץ’ גדולים, אחד משמש כלוח המחוונים והשני מופקד על מערכת המולטימדיה. תאורת האווירה (64 גוונים לבחירה) עוטפת הכול בצורה נעימה, וכל תשומת הלב שבעולם ניתנת לכל רכיב קל שבקלים. חשמלית, או לא, אין תאי נוסעים ברמה הזו, בסביבת המחיר של ה-EQA.
המנוע, המצופה, מייצר תנועה חרישית. שלא כמצופה, הוא מרגיש כוחני מאוד. נתון התאוצה הרשמי לא מלהיב על הנייר. על הכביש, יחידת ההנעה הזו מפתיעה. ה-EQA צוברת מהירות בצורה החלטית מאוד. כמה החלטית, לחיצה הגונה על הדוושה מעמידה תעביד את בקרת המשיכה שעות נוספת. כיבוי של זו האחרונה יניב צרחות מצמד הצמיגים הקדמיים. בנסיעה במהירות חוקית על אספלט עירוני, גם תאוצת ביניים עם פקודה החלטית של הנהג, תגרום לקדמיים לפרפר באופן ממושך. יש כאן כוח אמיתי וזמין.
המשקל הגבוה, מחייב כיול נוקשה יחסית של המתלים. יחד עם החישוקים הענקיים של מכונית המבחן, הנוחות והבידוד על כביש עירוני משובש לא זרחו. ה-EQA לא מצליחה לבודד את אלו לחלוטין וגם רעשי כביש של אלו, חודרים אל התא. על כבישים כאלו, היא לא מרגישה כמו שמרצדס צריכה להרגיש. חישוקים במידות סבירות יותר, כמו בגרסאות האחרות, ישפרו את התפקוד על אספלט שבור. המשקל משפיע גם על ההתנהגות. ההגה כאן קל למדי, זוויות הגלגול תחת עומס מורגשות וה-EQA מזכירה לנהג שהיא רכב פנאי חשמלי יוקרתי. ככזו היא שמה דגש על מהיר, בטוח, אוחז ופחות על מגיב ומשחק. ואם נגענו כבר בנקודה הזו, מערכות הבטיחות המתקדמות מרשימות כאן מאוד, כמו בכל הדורות האחרונים של מרצדס. היא יודעת להוביל את עצמה בתנאים מסוימים והתגובה, ההתראות והשילוב בין בקרת השיוט האדפטיבית ושמירת הנתיב, מצוינות. צריכת החשמל במבחן משקפת טווח של כ-367 ק”מ. יותר ממספק לשימוש יום-יומי מחד ומצריך לחשוב איפה מטעינים אם מחליטים לקפוץ לאילת, מאידך.

דרך חדשה
קיצו של מנוע הבערה הפנימית מתקרב ומקדם את הדרך החדשה, החשמלית, אליה צועד עולם הרכב. אחת מהתחנות בדרך הזו, הן מכוניות כמו ה-EQA. חשמליות, אבל כאלו שמבוססות על דגם קיים ולא תוכננו ככאלו מדף חלק. המזל של מרצדס, ואת זה הרגשנו גם ב-EQC, שהיא מגיע למצב הזה מוכנה למדי. גם לפני העידן החשמלי, מרצדס הציבה את עצמה במקום סופר-טכנולוגי, שונה במופגן מכל יצרנית אחרת. את זה מרגישים בתא נוסעים של כל מרצדס, בלי קשר ליחידת ההנעה. וזה מקום שממנו קל לבצע מספר שינויים קלים יחסית ולהציג מכונית שנראית מגובשת מאוד. אנחנו היינו הולכים על גרסת הכניסה שזולה יותר בעשרות אלפי שקלים, מציעה את אותם הנתונים, רק טיפה פחות אבזור ובעיקר חישוקי 18 אינץ’ שישפרו את הנוחות.
עד שיגיעו הדגמים שתוכננו למשימה החשמלית מאפס, דגמים כמו ה-EQA ימשיכו לתת מענה לדרישות העדכניות של הקהל. ואם נדרש לדוגמה שלפנינו, נראה שמרצדס פרצה כאן נישה משל עצמה. בזמן שרוב יצרניות היוקרה מציעות אצלנו דגמים חשמליים גדולים ויקרים יחסית, הפנאי החשמלי הזה, פונה לתוך ואקום. כרגע, אין עוד פנאי חשמלי יוקרתי שיודע להחניף לנוהג בו כמו המרצדס הזה. לא בממדים האלו או ברמת המחיר הזו. בקשר לתחרות מבית, מציע ה-EQA אופציה עדיפה על אחיו במחיר הדומה, בעיקר בכל הקשור באבזור ובעיקר בפרידה לשלום מתחנות הדלק. כאילו בא להודיע, על סופו של עידן אחד, ותחילתו של אחר.
מרצדס EQA אלקטריק ארט AMG
מנוע: חשמלי
הספק: 188 כ”ס
מומנט: 38.2 קג”מ
גיר: אוטומטי, הילוך בודד
הנעה: קדמית
בסיס גלגלים: 273 ס”מ
משקל: 2,040 ק”ג
תאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש: 8.9 ש’
מהירות מרבית: 160 קמ”ש
טווח נסיעה (מבחן): 367 ק”מ
מחיר (בסיס): 380,000 שקלים (300,000 שקלים)
בעד: איכותי, חשמלי
נגד: כיול קשיח
שורה תחתונה: לבד בקטגוריה, בינתיים
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו