השבוע הציגה סיטי-טרנספורמר את הגלגול האחרון של המכונית החכמה שלהם. מדובר ברכב קטן למדי, המיועד להסעת שני נוסעים בוגרים ומונע בחשמל. את עיקר העניין מושכת קבוצת פטנטים המאפשרת לרכב לשנות את מפשקי הגלגלים (תוך כדי נסיעה). המטרה ברורה, להציע רכב עירוני, זול ופשוט. כזה שלא מזהם, קל לחנייה ומתאים לתנועה הצפופה.
אב הטיפוס העדכני, הורכב בגרמניה, ע”י חברת רודניק, המתמחה בין השאר גם בפרויקטים כאלו. התוכנית של סיטי-טרנספורמר כוללת עמידה בתקן אירופי ותחילת נסיעות מבחן עוד השנה. תחזיות הייצור מדברות על 2024 כשנת יעד ובחברה מסמנים את אירופה כשוק יעד עיקרי. יש אפילו מחיר בסיס (כ-45,000 שקלים לפני מיסים ואגרות) מקומי. בחברה מספרים גם על 2,000 כלי רכב שנשמרו לשוק הישראלי ומציעה אותם לקהל המקומי במכירה מוקדמת.
בעיקר בעיר
כאמור הסיטי-טרנספורמר יכול לשנות את מפשק הגלגלים, בכדי להתאים את עצמו למקומות צרים במיוחד. הגלגלים מוצאים את מקומם בתוך גוף המכונית והרוחב הכולל במצב הזה עומד על מטר בודד. עם גלגליו אסופים, יכול הרכב לנוע במהירות של כ-45 קמ”ש לפי החברה. במקומות פתוחים יותר, הגלגלים נפרשים לצדדים, הרוחב הכללי עולה ל-140 ס”מ והמהירות האפשרית עומדת על כ-90 קמ”ש לפי החברה.

הרכב הזה, אמור למלא את החלל שבין אופנוע למכונית סטנדרטית. ככזה, הוא אמור להנות מכל העולמות. מצד אחד יכולת השתחלות וחנייה משופרות ומצד שני הגנה מפגעי הטבע, מזגן, מוזיקה ובטיחות. על פרטי יחידת ההנעה לא מרחיבים בחברה. מנוע חשמלי, סוללת 16 קוט”ש, אפשרות טעינה מהירה וטווח נסיעה שנע בין 120 ל-180 ק”מ (לפי מידת השימוש במזגן).
סידור הישיבה בסיטי-טרנספורמר מושיב את הנוסע מאחורי הנהג. המבנה מאפשר לדברי החברה גם הסעת שני ילדים קטנים מאחור, או לוותר על המושב האחורי לטובת 1,000 ל’. אותו אזור יכול להיות שימושי מאוד עבור שליחים, רכבי הצלה שונים ועוד.
יש מקום?
לאורך השנים הוצגו (ולא צלחו) לא מעט פתרונות כאלו. רעיונות שהתיימרו להציע ממדים קטנים ‘כשל דו”ג’ ואת הנוחות והבטיחות של המכונית. החל מאמצע המאה הקודמת ועד לניסיונות עדכניים יותר, ע”י חברות קטנות ויצרניות מובילות. הדוגמה המיידית שעולה לראש היא הרנו זואי שלא זכתה להצלחה יתרה.
קשה שלא לצפות עתיד דומה גם למכונית החכמה הזו. הסיבות ברורות למדי. יוצריה מקווים שהיא תקל על התנועה ותשנה את פני התחבורה אבל קשה למצוא בסיס לתקווה הזו. בואו נצא לסיבוב וירטואלי במכונית שגודלה כשל הסיטי-טרנספורמר. אם אנו עומדים בפקק מצוי, רוחבה (והחוק) לא יאפשר לנו לנוע בין הנתיבים כקטנוע. ואם נחפש חנייה נגלה שגם מכונית קטנה עדיין צריכה פתח נדיר בין הרכבים החונים. ואם נצא אל הכביש המהיר, נוותר עם רכב איטי יחסית, ללא היכולת והבטיחות שמציעה סופרמיני משומשת במחיר דומה.
עוד לפני כל אלו, בפני החברה לעבור מכשולים רבים. אבות הטיפוס שיתחילו לנוע על הכביש הם רק צעד אחד. המכשול האמיתי יהיה למצוא את הדרך לייצר את המכונית הזו. אם בשותפות עם יצרן קיים או באופן עצמאי, לא מדובר בעניין של מה בכך. קוויי ייצור, שרשראות אספקה, עמידה בתקנים – הדרך עוד ארוכה. אפשר לשער, שבחברה בונים על גיוס הון משמעותי בכדי לטפל בחלק מהאתגרים האלו. כך או כך, עושה רושם שהרעיון הזה, לא יהווה פתרון אמיתי בטח שלא מידי, לבעיות התחבורה המוכרות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו