לפעמים השם המוצמד למכונית מסגיר בדיוק את מה שאתה אמור לקבל. קחו לדוגמה את סיטרואן C3 איירקרוס. C3 היא מכונית הסופרמיני של היצרנית הצרפתית שמשתמשת בשם “איירקרוס” עבור דגמי הקרוסאובר שלה. לכן ברור ש-C3 איירקרוס הוא גרסת הקרוסאובר של ה-C3, והיחסיות הזו ממשיכה גם לדור החדש של שתי המכוניות שהוצג בתחילת השנה. אלא שהפעם הסיפור כאן קצת שונה.
לכאורה ה-C3 אייקרוס החדש ממשיך את הקו שהתווה קודמו בתפקיד. קרוסאובר קומפקטי בעיצוב עגלגל שחורג מהמקובל, עם דגש על נוחות (כי זו סיטרואן) ועל שימושיות ביחס לגודל. בדור החדש ניתן דגש על הגדלת השימושיות עוד יותר כשנוסף מרכיב נוסף למשוואה, והוא הניסיון להציע את כל החבילה הזו בתמחור עממי ואטרקטיבי. במילים אחרות, בסטלנטיס ראו את ההצלחה הגדולה שלה זוכה דאצ’יה באירופה ושולחים את סיטרואן כדי להוות אלטרנטיבה נגדית, עם קצת יותר ייחודיות ואופנתיות.
אז איך כל זה מתמזג יחד? מצד אחד הדור החדש מקבל את החזית העדכנית של סיטרואן המשווה לו מראה קצת יותר מחוספס בשילוב מכסה מנוע גבוה ורבוע ומעין כונס אוויר מובל בפגוש המדמה מיגון גחון. קצת פחות צעצועי מהדור הקודם העגלגל וקצת יותר “קרוסאובר”. לצד זאת נשמרו תפיחות הכנפיים ובתי הגלגלים המעוגלים, ויחד עם הגג הלבן וחישוקי הגלגלים הלא מוגזמים מתקבלת תוצאה ששונה מהמקובל בנוף העמוס ברכבי פנאי, ועדין מזוהה עם סיטרואן.

העיצוב מקנה התחושה של רכב גדול יחסית מכפי שהוא. זה תואם את העובדה שבפועל סיטרואן C3 איירקרוס החדש ארוך ב-24 ס”מ מקודמו, כשעם אורך של 439 ס”מ הוא ארוך ב-4 ס”מ מה-C4. הצמיחה המשמעותית נדרשה כדי שבסיטרואן יצליחו להציע אופציה לשורת מושבים שלישית באופן נדיר בקטגוריה. יחד עם הפרונטרה האחות מדובר בדגם ה-7 מקומות הזול ביותר בישראל כיום, אם כי המרווח בשורה השלישית זעום, מה שהופך את השימושיות שלה למוגבלת מאד למצב של רק אם באמת אין ברירה.
דווקא עבור חמישה נוסעים סיטרואן C3 איירקרוס החדש מפגין את גדולתו. עם בסיס גלגלים משפחתי של 267 ס”מ המרחב מאחור נדיב ואפשר אפילו לצופף מאחור שלושה מבוגרים לעת מצוא, כשתא המטען רחב עם מפתח טעינה גדול מעניקים שימושיות של מכונית סטיישן. אלו הופכים את ה-C3 איירקרוס לתחליף משפחתי שלא נופל בהרבה מקרוסאוברים גדולים ויקרים יותר.

כשעוברים לחלק הקדמי של תא הנוסעים פוגשים את הגישה המינימליסטית המדוברת של סיטרואן העכשווית. זה בא לידי ביטוי בקווים הישרים ומיקומו המוסווה של לוח המחוונים שהוא מסך צר הממוקם גבוה ורחוק באזור השמשה קדמית. הוא לא דורש הסטת מבט מהכביש, אך הוא בעל תצוגת מידע בסיסית מאד. יש מסך מולטימדיה מרכזי, אך הוא בעל ממשק מיושן ודל באפשרויות כהוא משמש בעיקר להגדרות בסיסיות ולתפעול מערכות הניווט/שמע עם הקישוריות הנדרשות. הפיקוד על בקרת האקלים נעשה באמצעות פאנל מתגים קל לשימוש, אך הוא ממוקם מעט נמוך מידי. תנוחת הנהיגה טובה, שילוב הדיפונים הבהירים נותן תחושה נעימה והמושבים נוחים גם בנסיעות ארוכות.
מצד שני, הניסיון לשמור על מחיר עממי הביא לכך שבסיטרואן הלכו קצת רחוק מידי עם רעיון החסכנות. התפעול שההגדרות השונות דרך גלגל ההגה ורק על מסך לוח המחוונים הזעיר עוד נסלח וכך גם השימוש בלא מעט פלסטיקה קשיחה ומגורענת. עם זאת, גם ברמת המחיר שבה נמכרת האיירקרוס קשה לקבל את זה שאין מפתח חכם ובקרת אקלים מפוצלת (פחות קריטי) ובקרת שיוט אדפטיבית (שהיא הרבה יורת חיונית), בטח לאור העושר באבזור שמציעות המתחרות הסיניות בטריטוריה זו.
על הדרישות הפרקטיות כאמור האיירקרוס מצליח לענות בדרכו, ומה לגבי הדרישות על הכביש?
לישראל מגיע סיטרואן C3 איירקרוס עם יחידת ההנעה העיקרית של סטלנטיס כיום, אותו מנוע 1.2 ליטר מוגדש בנפח 1.2 ליטר שמקבל תגבור היברידי קל ממנוע חשמלי שמחובר גם הוא לתיבת הילוכים כפולת מצמדים, עם יכולת להניע את הרכב פרקי זמן קצרים. עם הספק משולב של 145 כ”ס והסיוע של המנוע החשמלי מתקבל רכב המשדר תחושת זריזות עם זמינות כוח טובה ברוב תנאי הנהיגה, זאת למרות שתגובת תיבת ההילוכים איטית יחסית לתיבות כפולות מצמד, כשבאופן תמוה אין שם אפשרות לתפעול ידני. הדבר מורגש בעיקר כאשר משייטים בהילוך הגבוה והתיבה נדרשת להוריד שני הילוכים כאשר אין למנוע החשמלי די אנרגיה זמינה לפצות על ההשתהות. גם ביציאה מהירה מהמקום לעיתים מורגש שילוב לא חלק של תיבת ההילוכים.

המנוע החשמלי אכן מסוגל להניע את האיירקרוס לטווחים קצרים על חשמל בלבד עד לריקון הסוללה, והוא בעיר מסיע בתאוצה ובפעולה מעודנת יותר של דימום המנוע העצירה. כל המורכבות הזו אמורה לתרום לצריכת הדלק, אך למרות שבסטלנטיס לא מהססים להגדיר את השילוב הזה כהיברידי, צריכת דלק ממוצעת של 14 ק”מ לליטר שהתקבלה במהלך המבחן, שהיא טובה לכשעצמה, פחות תואמת את ההצהרות. ראינו היברידיות חסכוניות יותר.
לעומת זאת ההבטחה לנוחות הגבוהה מקוימת. כצפוי, מערכת המתלים של האיירקרוס באדיבות כריות הבולם ההידראוליות עושה עבודה טובה בשיכוך הזעזועים. מעטות המכוניות בגודל ובמחיר של האיירקרוס, אם בכלל, שמספקות שיכוך מוצלח כזה של מהמורות במהירויות עירוניות, כשגם צמיגים בחך 60 שפוי תורמים את שלהם למשוואה. במהירויות גבוהות יותר הרכות היתרה מלווה ביותר מידי נדנודי מרכב וגם זוויות הגלגול די בולטות תחת עומס בפניות. ההגה קל מאד במהירויות נמוכות וזה נחמד לתמרונים עירוניים, הוא מקבל יותר משקל כאשר עולה המהירות אך הוא מרגיש מלאכותי מידי ופחות משרה ביטחון. עם זאת ההתנהגות צפויה ותספק את מי שינהג ב-C3 איירקרוס באופן הראוי לו כרכב משפחתי.
סיטרואן C3 איירקרוס עבר תהליך התבגרות. הוא גדול, מרווח ושימושי יותר מהדור הקודם, כשהוא עדין שומר נוחות נסיעה גבוהה ומוסיף לכך מראה ייחודי ובעל נוכחות. יחידת ההנעה מספקת ביצועים טובים ומצליחה לממש את הסיוע ההיברידי, גם אם אופי הפעולה לא נמרץ כפי שמעיד דף הנתונים. את כל אלו מציעה סיטרואן בתמחור של 145 אלף שקלים לגרסת החמישה מושבים, מחיר שהוא לא גבוה בהרבה ממחירה של מכונית סופרמיני מאובזרת, הגם שכדי לשמור על רף המחיר מוותר ה-C3 איירקרוס על מספר פריטי אבזור חיוניים. עם זאת, בסופו של דבר מתקבל קרוסאובר שיכול להוות תחליף לרכב משפחתי גדול ויקר יותר, וזה בדיוק מה שרצו בסיטרואן להשיג.
סיטרואן C3 איירקרוס – תעודת זהות
מנוע: 1,199 סמ”ק טורבו-בנזין, תגבור היברידי
הספק משולב: 145 כ”ס
מומנט: 23.4 קג”מ ב-1,750 סל”ד
תמסורת: כפולת מצמדים, 6 הילוכים. הנעה קדמית
בסיס גלגלים: 267 ס”מ
משקל: 1,348 ק”ג
מ-0 ל-100 קמ”ש: 8.8 שניות
מהירות מרבית: 197 קמ”ש
צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 18.5 ק”מ לליטר
מחיר: 145 אלף שקלים
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו