נהיגה ראשונה: אודי Q6 איטרון

הניסיון של אאודי לחזור להוביל  בז'אנר חשמלי יוקרתי עובר דרך שיתוף פעולה עם פורשה. התוצאה מרשימה, ויש לה גם מחיר

אאודי מספקת דוגמא מצוינת לקצב הפיתוח המסחרר בשוק הרכב החשמלי. ממש בסוף העשור הקודם הייתה אאודי מהחלוצות בין היצרניות האירופאיות להיכנס לעידן החשמלי עם האיטרון SUV (לימים Q8) שהרשים כאשר יצא לדרך כהצהרת כוונות טכנולוגית יקרה. אלא שתוך זמן קצר הוא הפך ללא רלוונטי עם טווח של 350 ק”מ מול גל של חשמליות מודרניות שהציעו יותר, בהרבה פחות כסף. גם כשאאודי הגידלו סוללה ויישרו קו, האיטרון הגדול הפך ליקר מידי ולא הצליח לרגש את חובבי החידושים.

עוד מאוברדרייב >>>

הניסיון השני של אאודי לייצר רכב פנאי חשמלי היה כבר בצד השני העממי יותר, עם ה-Q4 איטרון שהוא למעשה שכפול בעל סמל ארבעת הטבעות לדגמים המקבילים של סקודה (אניאק) ופולקסווגן (ID4/5). וכך ממי שהקדימה את המתחרות הפכה אאודי לכזו שצריכה להמציא את עצמה מחדש בז’אנר, ומהר. בטח אם היא רוצה להישאר נאמנה למנטרה הוותיקה “קדמה באמצעות טכנולוגיה”.

ואז הגיע ה-Q6 איטרון, חלק חשוב מתהליך ההתחדשות של אאודי שכלל בשנה האחרונה עם הצגתם ברצף של שלל דגמים:  בעלי מנועי בעירה פנימית והנעה היברידית (A5,A6, Q5)  ובעלי הנעה חשמלית מלאה (A6 איטרון). בדגמי הבעירה הפנימית אאודי לא איבדה את מעמדה הרם, אבל איך משחזרים זאת בשוק החשמליות שמתנהל בקצב שונה ותובעני הרבה יותר?

צילומים: אופיר דואק

הפתרון של אאודי נע בין אינגולשטאט לשטוטגארט. כחלק מהחלוקה הפנימית החדשה בקבוצת פולקסווגן אאודי “מסופחת” לפורשה כדי להוזיל עלויות פיתוח עבור דגמי המאסה. במילים אחרות זה אומר שאאודי ופורשה חולקות עכשיו פלטפורמה חשמלית ייעודית בשם PPE שפותחה במשותף ומשלבת את הטכנולוגיה הכי עדכנית שיש לגרמנים בתחום הסוללות, האלקטרוניקה והשלדה יחד עם ארכיטקטורת 800V לטעינה מהירה. כשמדובר ב-Q6 איטרון זה אומר שהיא אחות למקאן החשמלית החדשה (והיקרה יותר). אבל אל תזכירו את זה לאנשי אאודי הגאים כי מבחינתם היצירה שלהם עומדת בפני עצמה.

אאודי Q6 איטרון בהחלט עומד בפני עצמו. מצד אחד קל למצוא בו את הקווים המוכרים של אאודי, בלי יותר מידי התחכמויות. מצד שני הוא משלב את החזית העדכנית בעלת הפרדה בין סוגי יחידות התאורה, שבכה קדמית מודגשת מלפנים ופס לד אחורי עם תאורה דינמית מאחור. אאודי קלאסי ולא נועז מידי, אבל עדין מודרני ומובחן. תא הנוסעים הוא “העתק הדבק” לזה שכבר פגשנו בדגמי הדור החדש של אאודי. שילוב של צמד מסכים קעור הפונה כלפי הנהג, מסך נוסף להנאתו של הנוסע הקדמי ומראה נקי ממתגים הודות להתבססות על ממשק תפעול מבוסס מגע.

התפעול עצמו נוח יותר מממשקי מגע מקובלים הודות למיקומים קבועים לקיצורי דרך ותפעול בקרת האקלים כדי לחסוך נבירה בתפריטים. מצד שני עדין נדרשת הסחת דעת רבה כדי להגיע לתפעול מערכות המשנה. פתחי המיזוג מתכוונים באופן ידני וגם כיוון האורות והמראות שלא מתוך המסך הוא מבורך, אם כי הפד המשלב גם את מתגי החלונות והנעילה על דלת הנהג עמוס מידי. איכות חומרים וההרכבה אופייניים לאאודי, תאורת האווירה עשירה והמרחב טוב לכל הכיוונים גם במושב האחורי. לא שציפינו לפחות מזה.

אבל מה לגבי הטכניקה? בגרסה הבסיסית אותה בחנו יש ל-Q6 מנוע אחורי בהספק של 252 כ”ס וסוללת 75.8 קוט”ש. לא מספרים מרשימים במיוחד, בטח בטריטוריית המחיר שלה. מצד שני הנהג ההגיוני בקרוסאובר מגודל לא באמת זקוק לפחות מ-7 שניות בתאוצה ל-100, בפרט שיכולת אספקת הכוח לכביש חלקה ומופתית וזמינות הכוח מאפשר לא לאבד מומנטום גם תחת עומס בכבישים הררים. טווח מוצהר של 524 ק”מ הופך בפועל לכ-420 ק”מ. שוב, לא המספרים הכי הכי, אבל מספיק  לכל שימוש הגיוני שהוא לא נסיעה יום יומית על קו חיפה-באר שבע. ובכל זאת, עבור ממהרי הדרך ומרחיקי הלכת ישנן גרסאות חזקות ויקרות יותר.

לישראל מגיע ה-Q6 איטרון בגרסתו הסטנדרטית עם מתלי S בכיול ספורטיבי. מתלי אוויר אדפטיביים הם אופציה בחבילת ה-Tech שבה צויד רכב המבחן ועלותה היא 20 אלף שקלים זניחים יחסית עבור מכונית במחירה. מתלי האוויר מצליחים לספק נוחות ושיכוך טוב ברוב תנאי הדרך, במקביל ליכולת ריסון טובה של המרכב, כשרק במצב הרך מורגשים קצת יותר נדנודים בכביש גלי. פעול המתלים המדודה והמרוסנת ,בשילוב רמת האחיזה הגבוה והיגוי מדויק למדי משרים ביטחון על הנהג גם בקצב מהיר. הנהג לא מקבל תחושת חיבור דרך ההגה, אבל הוא כן מקבל מכונית שבניגוד ללא מעט חשמליות  לא מאבדת כיוון למרות משקלה, יכולה להיות מהירה לא רק בקו ישר ולעשות זאת בנינוחות.

אאודי Q6 איטרון מהווה קפיצת דרך משמעותית עבור אאודי בתחום החשמלי, כשהיא משלבת טכנולוגיה עדכנית תחת מראה מודרני, עם יכולות דינאמיות ברמה גבוהה ותחושת איכות שמתבקשת ממכונית שתג המחיר ההתחלתי שלה עומד על חצי מיליון שקלים. זו גם הבעיה היחסית של אאודי בשוק שמוצף במותגי יוקרה סינים שרוצים למכור פרימיום להמונים במחיר נמוך בעשרות אחוזים. זו לא המכונית עבור מי שמחפש דיל עם מקסימום כ”ס ואבזור. אבל זו כן אופציה מעולה עבור מי שיודע להעירך את האכויות שמעבר, וגם מוכן לשלם עבורן.

אאודי Q6 איטרון 45

מנוע: חשמלי אחורי

הספק: 252 כ”ס

מומנט: 45.9 קג”מ

תמסורת: אוטומטית ישירה, הנעה אחורית

בסיס גלגלים: 289 ס”מ

משקל: 2,125 ק”ג

מ-0 ל-100 קמ”ש: 7 שניות

מהירות מרבית: 210 קמ”ש

צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 16.3 קילוואט ל-100 ק”מ

מחיר (רכב מבחן): 502 אלף שקלים (522 אלף שקלים)

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר