מסענו החל במטה החברה בשנז’ן ובביקור במוזיאון BYD. להבין את הראש, לפני הכל. החברה, שהוקמה בשנת 1994, החלה את דרכה כיצרנית סוללות לטלפונים ניידים, בהמשך הדרך נכנסה לעולם סוללות הרכב, ומהר מאוד התקדמה לייצור כלי רכב שלמים. היום היא פועלת כמעט בכל תחום שקשור לניידות – מרכב פרטי, דרך אוטובוסים ועד פתרונות אנרגיה מתקדמים. זוהי חברה טכנולוגית שמעסיקה למעלה ממיליון עובדים, מתוכם 120,000 עובדי מחקר ופיתוח. והמספרים המרשימים ממשיכים. BYD מגישה בממוצע 65,000 בקשות פטנט בשנה, מה שהפך אותה לאחת החברות בעלות קצב הרישום הגבוה ביותר בעולם של פטנטים בתחום הרכב, ובכלל. זה גם מסביר איך היא הפכה ליצרנית הרכב הצומחת ביותר בסביבה ואחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם כיום.
סיבת ההגעה לכאן היא חשיפתו הרשמית של BYD סיליון 5. זהו דגם פלאג-אין היברידי, שמכוון ללב השוק הישראלי. כן למי שלא שם לב רכבי פנאי קומפקטיים למשפחה זוכים להצלחה גדולה בישראל השנה החולפת. הדגם הזה משלב את טכנולוגיית ההנעה ההיברידית המתקדמת ביותר של BYD, המשלבת מנוע בנזין עם יחידה חשמלית וסוללה גדולה המאפשרת נסיעה יומיומית בחשמל בלבד. עוד דרישה שצומחת מאוד בשוק שלנו. ולכבוד זה יש לו גם כמה הפתעות.

סיליון 5 DM-i מציג ממדים מכובדים עם אורך של 471 ס”מ ובסיס גלגלים של 271 ס”מ כשמטרתו הברורה היא להציע חלופה למשפחות המעוניינות ביתרונות של הנעת פלאג-אין היברידית (טווח חשמלי יומי ארוך + חסכון דלק). הוא ממוקם מתחת דגמי הסיל U מבחינת גודל ומחיר. לשם השוואה, ההבדל עומד על פחות מ-4 ס”מ מהסיל U, אך הוא ארוך יותר מהצ’רי טיגו 8 פרו לדוגמה. ליחידת הנעה של BYD סיליון 5 הספק משולב של 213 כ”ס, כש-95 כ”ס ו-12.5 קג”מ מגיעים ממנוע בעירה פנימית בנפח 1.5 ליטר והשאר מיוצר על ידי מנוע החשמלי בעל ההספק של 197 כ”ס ו-30.6 קג”מ. ישנן שתי רמות אבזור אשר משפיעות על גודל הסוללה. בגרסה הסטנדרטית היא מגיעה עם קיבולת של 12.9 קוט”ש ומעניקה כ-62 ק”מ של נסיעה חשמלית טהורה. בגרסת האבזור הבכירה הקיבולת עומדת על 18.3 קוט”ש עם טווח מוצהר של כ-86 ק”מ. טווח הנסיעה המשולב של הסוללה והמנוע אמורים לעבור את ה-1000 ק”מ (1016 ק”מ אם רוצים לדייק).

זה הזמן לציין שההתרשמות שלנו מהסיליון כללה שתי הקפות בלבד במסלול סגור, עם מדריך צמוד ורכב מוביל. לא בדיוק מבחן אפילו במונחי השקה. זו חשיפה ראשונה, טעימה ראשונה. במעט שכן אפשר היה להתרשם הסיליון 5 הרגיש מאוזן, שקט ונעים לנהיגה, עם תגובה זריזה של המנוע החשמלי במהירויות נמוכות. התחושה הכללית היא של רכב משפחתי מתורבת עם יכולת לספק גם ביצועים יעילים כשצריך. הטעם של “עוד” היה ברור – את המבחן האמיתי נעשה בישראל, כשנוכל לנסוע איתו בכבישים אמיתיים ובתנאים יומיומיים. זה אמור לקרות בקרוב היות והוא כבר משווק כאן במחיר נמוך ממתחריו שמתחיל ב-167,000 שקלים.

מעבר לרכב החשוב הזה עבור השוק המקומי, נחשפנו לעוד הפתעות של BYD. אחת הבשורות הטכנולוגיות החשובות שמגיעה מ-BYD היא בתחום עמדות הטעינה המהירות. במתחם ההדגמות הודגמה פעולתה של עמדת טעינה אולטרה-מהירה בעוצמה של 1,000 קילוואט – טכנולוגיה שמסוגלת להוסיף כ-2 ק”מ טווח בכל שנייה, או 400 ק”מ בתוך חמש דקות בלבד. BYD חשפה את הטכנולוגיה השנה כחלק מהמגמה של תעשיית הרכב הסינית להציע פתרונות לטעינה אולטרה מהירה, כדי לפתור את אחד החסמים הגדולים במעבר למכוניות חשמליות. כן, ההמתנה בעמדות הטעינה. הבשורה עבורנו היא שהטכנולוגיה צפויה להגיע לישראל במהלך 2026, בתנאי שיותקנו גם עמדות מתאימות ויגיעו ארצה רכבים מתאימים שתומכים בטכנולוגיה החדשה.

יש חידושים פחות משמעותיים אבל מעניינים. לדוגמה, הוצג בפנינו רחפן אישי של חברת DJI המשולב בגג הרכב, שמשדר בזמן אמת למסך המולטימדיה ויכול לעקוב אחרי הרכב או לפעול ידנית עם שלט. כמו בכל ביקור כאן, גם הפעם נחשפנו ל”מבחן המסמר” שבו הודגם אחד מיתרונות סוללת ה-Blade מתוצרת BYD. סוללה רגילה שנוקבה התפוצצה ועלתה בלהבות, בעוד שסוללת Blade נוקבה, אך לא התלקחה כלל. מרשים כרגיל.

באותה הזדמנות בה פגשנו את סיליון 5 ערכה עבורינו BYD היכרות גם עם מותגי הפרימיום שלה עם ארבעה דגמים, אך כולם בתקינה סינית כרגע. המותג הראשון הוא דנזה (Denza) שבו נהגנו על ה-Z9 GT המסקרנת. זוהי מכונית סאלון במרכב שוטינג ברייק מסוגנן, ומערכת הנעה חשמלית בעלת הספק משולב של 965 כ”ס. זהו הדגם היחיד מבין הארבעה שצפוי להגיע לישראל, והוא מרגיש כמו קלף חזק מאוד לפלח היוקרתי. לצד הדנזה התרשמנו גם בשלושה דגמים של תת המותג פאנג צ’נג באו שהוא תת מותג המתמקד ברכבי פנאי ושטח עם הגשה יוקרתית, שעשוי להגיע לאירופה תחת השם דנזה. הדגם הראשון וחשוב של המותג הוא ליאופרד 5, רכב שטח קשוח בגודל בינוני, עם אוריינטציה ברורה לשטח ויכולות עבירות מתקדמות. מעליו נמצא ליאופרד 8 שהוא גרסה גדולה ומפוארת יותר, המכוונת לשוק רכבי היוקרה המלאים, עם דגש על נוחות ואבזור.

לבסוף נהגנו בליאופרד 3 שהיה קומפקטי, עירוני, קליל, אבל עדיין הציג ביצועים מפתיעים יחסית לקטגוריה, ובתמחור נכון יכול לעורר הרבה עניין גם אצלנו. אם זה לא הספיק, המפגש ששמת את לנו את הלסת היה עם יאנג-וואנג U9. למי שלא מכיר מדובר במכונית העל החשמלית ממותג יוקרה נוסף של BYD. עם 1,306 כ”ס ומערכת מתלים אקטיבית, היא יודעת לרקוד, לקפוץ ולמחוק צמיגים כאשר היא מסתובבת סביב ציר כמו טנק. הטעימה ממנה, הייתה קצרה אפילו יותר. רק סיבוב קצרצר תחת השגחה על משטח אספלט קטן לזמן מדוד. כאמור, טעם של עוד.
BYD סיליון 5 ‘דיזיין’
מנוע: 1.5 ליטר, בנזין-היברידי
הספק משולב: 213 כ”ס
מומנט מנוע חשמלי: 30.6 קג”מ
תמסורת: אוטומטית ישירה
בסיס גלגלים: 271 ס”מ
משקל: 1,880 ק”ג מ-0 ל-100
קמ”ש: 8.1 שניות
מהירות מרבית: 170 קמ”ש
מחיר: 172,000 שקלים

