מי שמסתובב ברחובות רומא לא יכול לפספס את העובדה שלצד המראות והמבנים ההיסטוריים מתרוצות אינספור מכוניות קטנות מכל סוג, מין ותצורת הנעה. האירופאים אוהבים מכוניות קטנות בערים הצפופות, ובפרט באיטליה. לכן היה זה טבעי ש-BYD תבחר דווקא בבירה האיטלקית כדי להשיק את מכונית המיני החשמלית שלה דולפין סרף.
הרבה מכוניות השיקה BYD באירופה ואצלנו בשנה האחרונה, אך לדולפין סרף ישנה חשיבות גדולה כיוון שהיא מנסה לבוא ולהוכיח לאירופאים שאפשר לייצר מכונית עירונית קטנה וחשמלית במחיר הגיוני. משימה שהם עדין מתקשים בה, אבל חייבים לבצע אם הם רוצים להגדיל את נתח השוק של המכוניות החשמליות כי שהרגולטורים רוצים.
למרות השם, דולפין סרף אינה גרסה מוקטנת של הדולפין שכבר מוכרת לנו, למרות שהיא משתמשת בטכנולוגיה ורכיבים משותפים מפלטפורמת 3.0 של BYD. זוהי הגרסה האירופאית של BYD סיגאל (Seagull) שנמכרת בהצלחה בשוק הסיני עם קרוב למיליון יחידות שנמכרו בשנתיים בלבד.

המהדורה האירופאית עברה מספר שינויים, בהם תוספת של 21 ס”מ לאורך על מנת להכיל מבנה מחוזק בקצוות תחת פגושים שונים ולעמוד בתקני הבטיחות הנדרשים, זאת לצד תוספת מערכות בטיחות חיוניות שהקפיצו את המחיר לעומת הסיגאל הסינית. עם זאת, המחיר ההתחלתי של דולפין סרף באירופה נמוך בהרבה מהאירופאיות המקבילות ומתחיל ב-19 אלף יורו. בישראל שבה החל שיווק הדולפין סרף במקביל להשקה האירופאית המחיר עומד על 115 אלף שקלים – אך עוד נגיע לכך.
דולפין סרף מיועדת להתחרות בקטגוריית מכוניות המיני מול קיה פיקנטו ודומותיה, אך היא ארוכה יותר עם 399 ס”מ מפגוש לפגוש שהן בגזרת קטגוריית הסופרמיני. למכונית בסיס גלגלים של 250 ס”מ וגובה של 158 ס”מ היוצרים פרופיל מעט מוזר שבו גלגלים עם חישוקי 16 אינץ’ נראים מעט קטנים. עם זאת האריזה וחלל הפנים מפתיע לטובה, בין היתר הודות לרצפה שטוחה לחלוטין, ויש מרחב טוב לארבעה נוסעים מבוגרים המורשים לנסוע ברכב. לתא המטען נפח של 308 ליטר.
מי שיגיע מדגמי BYD אחרים ירגיש בבית בתא הנוסעים של דולפין סרף, עם אותם קווים גליים לרוחב לוח המכשירים ושילוב של מסך קטן ורוחבי עבור לוח המחוונים ומסך מרכזית גדול יחסית, עם הממשק המוכר של BYD שכמובן בעל יכולת סיבוב. ישנה גם קונסולה מרכזית צפה בין המושבים עם משענת יד ומשטח טעינה אלחוטית מובנים. החומרים פשוטים יחסית, אבל רחוקים מלהעניק תחושה זולה. יש גם מתגים פיזיים להפעלת פונקציות חיוניות, אך צורתם המעוגלת הופכת אותם ללא נוחים ללחיצה. גם מיקום פתחי המיזוג נמוך מידי.

BYD מציעה את הדולפין סרף בגרסה הבסיסית עם טווח צנוע של 220 ק”מ, אך זו לא תגיע ארצה וטוב שכך. במקום זאת אנחנו נקבל את שתי הגרסאות שמעליה. עם הספקים של 88 או 156 כ”ס, כלשתיהן סוללת 43.2 קוט”ש שאמורה לספק טווח של 322 ו-310 ק”מ בהתאמה. לא הרבה, אבל אמור להספיק עבור רוב השימושים העירונים וגם מעבר לכך, כשישנו גיבוי של טעינה מהירה בקצב של 85 קילוואט וטעינה ביתית תלת פאזית.
אנחנו נהגנו במהלך ההשקה על הגרסה החזקה, שמשדרת תחושת זריזות המתורגמת ל-9.1 שניות בזינוק ל-100 קמ”ש. התגובה הראשונית למצערת חדה, ולא פעם הצמיגים מתקשים להתמודד עם הורדת הכוח לכביש. לצד התגובה הראשונית הנמרצת ישנו הגה מהיר יחסית ובסיס גלגלים קצר שתורמים לתחושה התזזיתית והיכולת להשתלב בתנועה הצפופה. המתלים מעט נוקשים, אך יכולת הספיגה טובה יחסית, כשגם במעבר על בורות עמוקים שטופלו פחות טוב הדולפין מרגישה מוצקה ולא מתרסקת. גם בידוד רעשי הכביש טוב תורם לתחושה המוצקה. לצד זאת היינו שמחים לקבל בלימה רגנטיבית מורגשת יותר.
לצערנו ההתרשמות נעשתה בכבישים עירוניים בלבד, כך שאי אפשר לספק תובנות לגבי היכולות הדינאמיות של דולפין סרף. אם כי אלו דברים שפחות יעניינו את קהל היעד העירוני אליו היא מכוונת.

BYD דולפין סרף נחתה בישראל במקביל להשקה האירופאית. היא מתומחרת בטווח שבין 115 אלף שקלים לגרסת הכניסה, שקצת יותר יקרה מקיה פיקנטו מאובזרת, ו-124 אלף שקלים לגרסה בה נהגנו, שכבר מגרדת את הרף התחתון של מכוניות הסופרמיני בעלות מנועי בנזין.
היא לא מתומחרת במחיר שובר שוק, אבל היא מציעה מראה נעים, תא נוסעים מרווח ושימושי, הרבה אבזור וגם טווח נסיעה סביר עבור רכב שני במשפחה או מי שגר ומתנייע בעיקר בעיר. עבור הקהל היעד שלה זוהי חבילה טובה ומגובשת, בטח לאור מיעטו המתחרות מסביב.
הכותב היה אורח חברת BYD ברומא
BYD דולפין סרף “קומפורט” – תעודת זהות
מנוע: חשמלי קדמי
הספק: 156 כ”ס
מומנט: 22.4 קג”מ
תמסורת: ישירה, הנעה קדמית
בסיס גלגלים: 250 ס”מ
משקל: 1,465 ק”ג
מ-0 ל-100 קמ”ש: 9.1 שניות
מהירות מרבית: 10 קמ”ש
צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 16 קילוואט ל-100 ק”מ
מחיר: 125 אלף שקלים
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
