קסם המזרח: הקוריאניות, הסיניות והיפניות כבשו את שוק הרכב ב-2023

שוק הרכב פתח את שנת 2023 בסערה ונבלם ברבעון האחרון בעקבות המלחמה. החשמליות רשמו שיא, הקוריאניות, הסיניות והיפניות היו הכי מבוקשות והציפיות לשיא חדש במכירות התחלפו בעליה זעירה של 0.7% ו-270,023 מכוניות חדשות שעלו לכביש

שנת 2023 היתה שנה נוספת בה הוכיחו רוכשי הרכב הישראלים שהם מאמצים טרנדים במהירות, ממשיכים להביע חוסר נאמנות למותגים, ובעיקר, ושלא כמו בעבר, פתוחים לרכישת רכב חדש ממותג שכנראה עד לאחרונה לא שמעו עליו בחייהם, למרות שמדובר ברכישה השניה הכי יקרה כיום למשקי בית בישראל (אחרי מקום מגורים). שנת 2023 נפתחה בסערה עם קצב מכירות שסימן את הדרך המהירה לשיא מכירות מקומי בענף הרכב, וזאת למרות המכשולים הרבים שהעיבו על החגיגה (התייקרות משמעותית של הרכבים, ריבית גבוהה שהקשתה על המימון, החקיקה המשפטית, האווירה הרעה ששררה כאן ועוד), אבל את הבלימה האמיתית במכירות הצליחה לעשות רק המלחמה הארורה שנכפתה עלינו מה-7 באוקטובר ופגעה משמעותית במכירות הרבעון האחרון של השנה. למרות הכל, סיים שוק הרכב המקומי את שנת 2023 עם נתונים טובים, עם 270,023 מכוניות חדשות שנמסרו כאן ועליה זעירה של 0.7% מול 2022.

עוד מ-wheel.co.il

המכוניות הפופולריות ב-2023

אם דיברנו על נאמנות למותגים, אז בשנה החולפת 3 מתוך 10 הדגמים הנמכרים ביותר בארץ היו של מותגים חדשים שעד לפני שנתיים פחות או יותר מרבית לקוחותיהם כנראה לא הכירו. BYD אטו 3 החשמלית היתה המכונית הנמכרת ביותר אשתקד עם 14,244 מסירות, ג’ילי גיאומטרי C המתחרה הפגיזה עם 7,129 מסירות ומקום רביעי וצ’רי טיגו 8 חביבת המשפחות ברוכות הילדים מסרה כ- 6,195 יחידות והתמקמה במקום ה-7. שאר המכוניות שכיכבו כאן היו: קיה נירו עם 9,129 מסירות (מקום 2), יונדאי אלנטרה עם 8,058 מסירות (מקום 3), טויוטה יאריס קרוס עם 6,826 מסירות (מקום 5), קיה פיקנטו עם 6,450 מסירות (מקום 6), יונדאי טוסון עם 5,929 מסירות (מקום 8), טויוטה קורולה עם 5,626 מסירות (מקום 9) ומאזדה 2 הוותיקה שסגרה את העשיריה הפותחת עם 5,302 מסירות.

מותגי הרכב שהובילו את השוק

בדירוג המותגים המשיכה יונדאי להתמקם זאת השנה ה-12 מתוך 13 השנים האחרונות במקום הראשון עם 41,790 מסירות וירידה זניחה של 1.8% מאשתקד. קיה עם צניחה של 14% במסירות ו-32,873 מכוניות נוספות שעלו לכביש, תפסה את המקום השני וסבלה בעיקר במחסור בקרוסאובר חשמלי עממי לקטגוריה הצומחת בשוק. טויוטה במקום השלישי צנחה גם היא ב-13.8% עם 31,865 מסירות, בשל מחסור משמעותי של מלאי זמין בדגמי מפתח במחצית הראשונה של השנה. BYD בשנת פעילות מלאה ראשונה בשוק הרשימה עם 15,145 מסירות, רובן מדגם האטו 3 שהיה גם לרכב הנמכר ביותר בארץ ב-2023 וגם הרכב החשמלי המוביל. סוגרת את החמישיה הפותחת סקודה, מותג הרכב האירופאי המוביל בישראל בשנים האחרונות, שסבל השנה הרבה פחות מבעיות מלאי, צמח ב-7.3% ומסר 14,543 מכוניות.

בהמשך הרשימה מאזדה שצנחה ב-26.6% ומסרה 13,780 מכוניות. את הירידה במכירות ניתן לייחס לפתרון בעיות המלאי של המתחרות השנה.  צ’רי הסינית במקום השביעי בשנת פעילות מלאה ראשונה, נהנתה גם היא ממכירות מרשימות עם 11,162 מסירות וללא דגם חשמלי אחד. אחריה מיצובישי שירדה ב-11.9% ומסרה עדיין נתון מכובד של 10,299 מכוניות, למרות שלא השיקה דגמים חדשים בשנה החולפת. סוזוקי עלתה ב-1.9% ל-8,851 מסירות, וסוגרת את העשיריה הפותחת ג’ילי שהצליחה לצמוח ב-4.6% למרות התחרות העולה ומסרה 7,129 מכוניות, כולן מדגם הגיאומטרי C שנהנה גם מגרסה מחודשת.

ראויים לציון גם מותגים שצמחו יפה כמו פיג’ו עם 6,844 מסירות (21.3%), רנו עם 4,581 מסירות (21.9%) ופולקסווגן עם 4,248 מסירות (16.4%). מנגד, סיטרואן מסרה 6,609 מכוניות (19.9%-), שברולט איבדה שליש מהמכירות עם 3,203 מסירות וניסאן ירדה ל-2,711 מסירות (23.7%-).

העשירים קנו פחות?

בשוק היוקרה רשמו מרבית המותגים המובילים ירידה במכירות. מרצדס הובילה גם השנה את השוק ובפער גדול מהמקום השני, ולמרות צניחה של 15.4% במכירות, מסרה 4,014 רכבים והקדימה את אאודי שהצליחה לצמוח ב-3.3% (בשל שיפור במלאי זמין) ומסרה 2,903 מכוניות. ב.מ.וו איבדה שליש מכוחה (34.2%-) והסתפקה ב-2,241 מסירות בלבד. וולוו ללא שינוי מסרה 1,679 מכוניות וסוגרת את החמישיה הפותחת לקסוס עם ירידה של 11.3% ו-1,636 מסירות. ראויים לציון ג’נסיס שהציגה את הצמיחה הגבוהה בשוק היוקרה עם עליה של 24.7% ו-819 מסירות ומנגד מותג ג’יפ שאכזב עם צניחה של 51.5% ו-1,135 מסירות. בקצה העליון של היוקרה נמכרו כאן בשנה החולפת גם 245 מדגמי פורשה (2.4%-), פרארי רשמה שיא מקומי במכירות עם 20 מכוניות (לעומת 19 אשתקד) בנטלי צנחה ב-31% ל-18 מסירות ואסטון מרטין צנחה ב-58.3% ל-5 מכוניות בלבד.

שיא במכירות הדגמים החשמליים

48,219 מכוניות 100% חשמליות (BEV) שעלו כאן לכבישים אשתקד רשמו זינוק של 75% מול 2022 ושיא בנתח השוק שהגיע ל-17.9% מסך מכירות הרכב החדש. מדובר גם בנתון שהיה צפוי להיות אפילו גבוה בכמה אלפי מכוניות אילולא המלחמה שהחלה באוקטובר והרסה ליבואנים את התכניות להגביר משמעותית את המכירות רגע לפני התייקרות המס. נתח השוק של החשמליות בשוק המקומי נחשב אפילו לחריג אם נשווה אותנו לחלק ממדינות אירופה המערבית שדוחפת הרבה יותר מכאן לרכישת רכבים ידידותיים לסביבה. BYD הסינית הובילה את השוק החשמלי עם 15,145 מסירות והקדימה את ג’ילי שמסרה כאן 7129 רכבים. טסלה התמקמה במקום השלישי והצליחה לצמוח ב-11.9% למרות התחרות העולה בשוק, ובעיקר הודות לגרסת ההנעה האחורית המוזלת של המודל Y והגרסה המחודשת של המודל 3 שהגיעה בסוף השנה. יונדאי הרשימה עם 4,424 מסירות, בעיקר בשל 2,348 מסירות של האיוניק 5 שהצליחה לצמוח השנה ב-32%. סוגרת את החמישיה הפותחת MG שמסרה 2,760 חשמליות ונהנתה מתנופת דגמים חדשים בארץ. סקודה אנייאק הינה החשמלית האירופאית המבוקשת בישראל וממנה נמסרו אשתקד כ-1,725 מכוניות.  את שוק החשמליות היוקרתיות הובילה מרצדס עם 892 מסירות והקדימה את ג’נסיס שמסרה 535 מכוניות ואאודי עם 383 חשמליות.

הסיניות מבוקשות יותר מהיפניות

אם חשבתם שהישראלי המצוי לא יחליף את המכונית היפנית או הקוריאנית שלו בשום דבר אחר, אז לאחר זינוק במכירות הסיניות בשנת 2022, הגיעה שנת 2023 ועימה הבהלה למכוניות חשמליות, שהזניקו את מכירות המותגים הסיניים אל המקום השני בדירוג מדינות המוצא. לא פחות מ-47,154 מכוניות שיוצרו בסין הגיעו לארץ בשנה החולפת, כאשר שלושה מותגים סיניים (מתוך 20 שכבר משווקים כאן) התברגו לעשרת מותגי הרכב המובילים בישראל (BYD, צ’רי וג’ילי). עקפה את סין רק דרום קוריאה ממנה יובאו לכאן 53,150 מכוניות, כאשר המכוניות היפניות הסתפקו במקום השלישי עם 35,242 מכוניות.

שוק הרכב פתח את שנת 2023 בסערה ונבלם ברבעון האחרון בעקבות המלחמה. החשמליות רשמו שיא, הקוריאניות, הסיניות והיפניות היו הכי מבוקשות והציפיות לשיא חדש במכירות התחלפו בעליה זעירה של 0.7% ו-270,023 מכוניות חדשות שעלו לכביש.

שנת 2023 היתה שנה נוספת בה הוכיחו רוכשי הרכב הישראלים שהם מאמצים טרנדים במהירות, ממשיכים להביע חוסר נאמנות למותגים, ובעיקר, ושלא כמו בעבר, פתוחים לרכישת רכב חדש ממותג שכנראה עד לאחרונה לא שמעו עליו בחייהם, למרות שמדובר ברכישה השניה הכי יקרה כיום למשקי בית בישראל (אחרי מקום מגורים). שנת 2023 נפתחה בסערה עם קצב מכירות שסימן את הדרך המהירה לשיא מכירות מקומי בענף הרכב, וזאת למרות המכשולים הרבים שהעיבו על החגיגה (התייקרות משמעותית של הרכבים, ריבית גבוהה שהקשתה על המימון, החקיקה המשפטית, האווירה הרעה ששררה כאן ועוד), אבל את הבלימה האמיתית במכירות הצליחה לעשות רק המלחמה הארורה שנכפתה עלינו מה-7 באוקטובר ופגעה משמעותית במכירות הרבעון האחרון של השנה. למרות הכל, סיים שוק הרכב המקומי את שנת 2023 עם נתונים טובים, עם 270,023 מכוניות חדשות שנמסרו כאן ועליה זעירה של 0.7% מול 2022.

המכוניות הפופולריות ב-2023

אם דיברנו על נאמנות למותגים, אז בשנה החולפת 3 מתוך 10 הדגמים הנמכרים ביותר בארץ היו של מותגים חדשים שעד לפני שנתיים פחות או יותר מרבית לקוחותיהם כנראה לא הכירו. BYD אטו 3 החשמלית היתה המכונית הנמכרת ביותר אשתקד עם 14,244 מסירות, ג’ילי גיאומטרי C המתחרה הפגיזה עם 7,129 מסירות ומקום רביעי וצ’רי טיגו 8 חביבת המשפחות ברוכות הילדים מסרה כ- 6,195 יחידות והתמקמה במקום ה-7. שאר המכוניות שכיכבו כאן היו: קיה נירו עם 9,129 מסירות (מקום 2), יונדאי אלנטרה עם 8,058 מסירות (מקום 3), טויוטה יאריס קרוס עם 6,826 מסירות (מקום 5), קיה פיקנטו עם 6,450 מסירות (מקום 6), יונדאי טוסון עם 5,929 מסירות (מקום 8), טויוטה קורולה עם 5,626 מסירות (מקום 9) ומאזדה 2 הוותיקה שסגרה את העשיריה הפותחת עם 5,302 מסירות.

מותגי הרכב שהובילו את השוק

בדירוג המותגים המשיכה יונדאי להתמקם זאת השנה ה-12 מתוך 13 השנים האחרונות במקום הראשון עם 41,790 מסירות וירידה זניחה של 1.8% מאשתקד. קיה עם צניחה של 14% במסירות ו-32,873 מכוניות נוספות שעלו לכביש, תפסה את המקום השני וסבלה בעיקר במחסור בקרוסאובר חשמלי עממי לקטגוריה הצומחת בשוק. טויוטה במקום השלישי צנחה גם היא ב-13.8% עם 31,865 מסירות, בשל מחסור משמעותי של מלאי זמין בדגמי מפתח במחצית הראשונה של השנה. BYD בשנת פעילות מלאה ראשונה בשוק הרשימה עם 15,145 מסירות, רובן מדגם האטו 3 שהיה גם לרכב הנמכר ביותר בארץ ב-2023 וגם הרכב החשמלי המוביל. סוגרת את החמישיה הפותחת סקודה, מותג הרכב האירופאי המוביל בישראל בשנים האחרונות, שסבל השנה הרבה פחות מבעיות מלאי, צמח ב-7.3% ומסר 14,543 מכוניות.

בהמשך הרשימה מאזדה שצנחה ב-26.6% ומסרה 13,780 מכוניות. את הירידה במכירות ניתן לייחס לפתרון בעיות המלאי של המתחרות השנה.  צ’רי הסינית במקום השביעי בשנת פעילות מלאה ראשונה, נהנתה גם היא ממכירות מרשימות עם 11,162 מסירות וללא דגם חשמלי אחד. אחריה מיצובישי שירדה ב-11.9% ומסרה עדיין נתון מכובד של 10,299 מכוניות, למרות שלא השיקה דגמים חדשים בשנה החולפת. סוזוקי עלתה ב-1.9% ל-8,851 מסירות, וסוגרת את העשיריה הפותחת ג’ילי שהצליחה לצמוח ב-4.6% למרות התחרות העולה ומסרה 7,129 מכוניות, כולן מדגם הגיאומטרי C שנהנה גם מגרסה מחודשת.

ראויים לציון גם מותגים שצמחו יפה כמו פיג’ו עם 6,844 מסירות (21.3%), רנו עם 4,581 מסירות (21.9%) ופולקסווגן עם 4,248 מסירות (16.4%). מנגד, סיטרואן מסרה 6,609 מכוניות (19.9%-), שברולט איבדה שליש מהמכירות עם 3,203 מסירות וניסאן ירדה ל-2,711 מסירות (23.7%-).

העשירים קנו פחות?

בשוק היוקרה רשמו מרבית המותגים המובילים ירידה במכירות. מרצדס הובילה גם השנה את השוק ובפער גדול מהמקום השני, ולמרות צניחה של 15.4% במכירות, מסרה 4,014 רכבים והקדימה את אאודי שהצליחה לצמוח ב-3.3% (בשל שיפור במלאי זמין) ומסרה 2,903 מכוניות. ב.מ.וו איבדה שליש מכוחה (34.2%-) והסתפקה ב-2,241 מסירות בלבד. וולוו ללא שינוי מסרה 1,679 מכוניות וסוגרת את החמישיה הפותחת לקסוס עם ירידה של 11.3% ו-1,636 מסירות. ראויים לציון ג’נסיס שהציגה את הצמיחה הגבוהה בשוק היוקרה עם עליה של 24.7% ו-819 מסירות ומנגד מותג ג’יפ שאכזב עם צניחה של 51.5% ו-1,135 מסירות. בקצה העליון של היוקרה נמכרו כאן בשנה החולפת גם 245 מדגמי פורשה (2.4%-), פרארי רשמה שיא מקומי במכירות עם 20 מכוניות (לעומת 19 אשתקד) בנטלי צנחה ב-31% ל-18 מסירות ואסטון מרטין צנחה ב-58.3% ל-5 מכוניות בלבד.

שיא במכירות הדגמים החשמליים

48,219 מכוניות 100% חשמליות (BEV) שעלו כאן לכבישים אשתקד רשמו זינוק של 75% מול 2022 ושיא בנתח השוק שהגיע ל-17.9% מסך מכירות הרכב החדש. מדובר גם בנתון שהיה צפוי להיות אפילו גבוה בכמה אלפי מכוניות אילולא המלחמה שהחלה באוקטובר והרסה ליבואנים את התכניות להגביר משמעותית את המכירות רגע לפני התייקרות המס. נתח השוק של החשמליות בשוק המקומי נחשב אפילו לחריג אם נשווה אותנו לחלק ממדינות אירופה המערבית שדוחפת הרבה יותר מכאן לרכישת רכבים ידידותיים לסביבה. BYD הסינית הובילה את השוק החשמלי עם 15,145 מסירות והקדימה את ג’ילי שמסרה כאן 7129 רכבים. טסלה התמקמה במקום השלישי והצליחה לצמוח ב-11.9% למרות התחרות העולה בשוק, ובעיקר הודות לגרסת ההנעה האחורית המוזלת של המודל Y והגרסה המחודשת של המודל 3 שהגיעה בסוף השנה. יונדאי הרשימה עם 4,424 מסירות, בעיקר בשל 2,348 מסירות של האיוניק 5 שהצליחה לצמוח השנה ב-32%. סוגרת את החמישיה הפותחת MG שמסרה 2,760 חשמליות ונהנתה מתנופת דגמים חדשים בארץ. סקודה אנייאק הינה החשמלית האירופאית המבוקשת בישראל וממנה נמסרו אשתקד כ-1,725 מכוניות.  את שוק החשמליות היוקרתיות הובילה מרצדס עם 892 מסירות והקדימה את ג’נסיס שמסרה 535 מכוניות ואאודי עם 383 חשמליות.

הסיניות מבוקשות יותר מהיפניות

אם חשבתם שהישראלי המצוי לא יחליף את המכונית היפנית או הקוריאנית שלו בשום דבר אחר, אז לאחר זינוק במכירות הסיניות בשנת 2022, הגיעה שנת 2023 ועימה הבהלה למכוניות חשמליות, שהזניקו את מכירות המותגים הסיניים אל המקום השני בדירוג מדינות המוצא. לא פחות מ-47,154 מכוניות שיוצרו בסין הגיעו לארץ בשנה החולפת, כאשר שלושה מותגים סיניים (מתוך 20 שכבר משווקים כאן) התברגו לעשרת מותגי הרכב המובילים בישראל (BYD, צ’רי וג’ילי). עקפה את סין רק דרום קוריאה ממנה יובאו לכאן 53,150 מכוניות, כאשר המכוניות היפניות הסתפקו במקום השלישי עם 35,242 מכוניות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר