מניעים שינוי: ההיי-טק הישראלי כיכב באקומושן 2023

כנס אקומושן 2023 שנערך בשבוע שעבר בתל אביב הראה שעולם ההיי-טק הישראלי ממשיך ליצור עניין בתעשיית הרכב העולמית • בכנס הוצגו שלל רעיונות ופיתוחים שיכולים לשנות את איך שתיראה המכונית הבאה שלכם

כנס אקו מושן 2023. צילום: אסף קליגר

גם השנה נערך בתל אביב כנס EcoMotion, המהווה מזה כעשור כבמה העיקרית של חברות הסטארט-אפ הישראליות להציג את פיתוחיהן בתחום הרכב והתחבורה החכמה. למעלה מ-100 חברות ומיזמים הציגו השנה בכנס אל מול מאות אנשי מקצוע מתעשיית הרכב העולמית, בהם בכירים בחברות כמו יונדאי, פורד, פולקסווגן ו-JLR שבאו לחפש את הדבר הגדול הבא. אז מיהן החברות שהתבלטו בכנס השנה?

בתחום טכנולוגיות הרדאר וההדמיה הייתה זו חברת Arbe אשר פיתחה טכנולוגיית רדאר ברזולוציה גבוהה הפועלת בכל מזג אוויר ומסוגלת לזהות רוכבי דו-גלגלי ועצמים דוממים לטווח של עד 300 מטרים. השבבים של "ארבה" נבחרו על ידי ארבע יצרניות מובילות בתחום הרכב (חברות Tier 1): Veoneer, Valeo, Hirain, Weifu  ונמצאת בשלבי בחינת הטכנולוגיה עם מעל ל-30 יצרניות רכב, חברות תחבורה חכמה ומשאיות.

אכנולוגיה שמזהה אופנועים ממרחק, צילום: צילום: תומר פדר



פיתוח מעניין בתחום הבטיחות מגיע מחברת Athena שלוקחת את תחום ההתרעה מפני שכחת ילדים צעד אחד קדימה. בניגוד למערכות קיימות המתבססות על חיישני משקל במושב האחורי, מצלמה או התרעה הקיימת על סמך פתיחה של הדלת האחורית, Athena מציעה מערכת זיהוי המבוססת על חיישן המנטר את רמת ה-CO2 ברכב הנעול, ולאחר שמתגלה שינוי שכזה כעבור פרק זמן קצר נשלחת התראה לטלפון הסלולרי של בעל הרכב. לדברי אנשי החברה המוצר כבר נרשם כפטנט ועומד לצאת לשוק בשנה הבאה.

מתנדבי "ידידים" מחלצים ילד שננעל במכונית, צילום: דוברות ידידים


ולנס סמיקונדקטור (Valens) היא חברת שבבים ומוליכים למחצה בעלת טכנולוגיה פורצת דרך לתקשורת מהירה בתחומי האודיו-וידאו והרכב. הטכנולוגיה של ולנס מאפשרת העברת מידע בקצב מהיר ובאיכות גבוהה , מה שהכרח עבור תעשיית הרכב כאשר הרכב הופך לבעל מאפייני "מחשב-על" המצויד ביותר סנסורים, מכשירים אלקטרוניים, מצלמות, מסכים  והתקנים. אלו מחייבים קצב העברת מידע גבוה בהרבה מהקיים כיום, ללא השהייה ואובדן מידע.

כנס אקומושן 2023,

בתחום ניהול התחבורה אחת החברות הבולטות היא NoTraffic. הטכנולוגיה של החברה משרתת כבר היום מליוני כלי רכב במדינות וערים מרכזיות בארה״ב ובהן טקסס, קליפורניה, פיניקס ופנסילבניה. הפיתוח של NoTraffic מאפשר לחבר תוך פחות משעה צמתים לענן, ומאפשרת לרמזורים לפעול בצורה אוטונומית, בזמן אמת, על בסיס הגדרות המדיניות שניתנות לביצוע בלחיצת כפתור. הטכנולוגיה של החברה יודעת לזהות, לקטלג ולמפות את כל משתמשי הדרך ונתיבי הנסיעה הצפויים שלהם. היא מפחיתה עומס בכבישים תוך הגברת הבטיחות, ומצמצמת פליטות מזהמים. כמו כן, הפלטפורמה מאפשרת תקשורת בין התשתית לכלי הרכב (V2X) כבר היום, ומאפשרת עידן החדש של רכבים מחוברים ואוטונומיים.

תוכנה שמאפשרת לכוון רמזורים בזמן אמת בשעות לחץ, צילום: דודו גרינשפן



UVeye (Under Vehicle Eye) היא חברה שפתחה מצלמות הסורקות כלי רכב דיגיטלית ובודקות באופן מדויק את צמיגי הרכב, הגחון ואביזרים נלווים תוך איתור פגמים, חלקים חסרים וליקויי בטיחות, ועושה זאת במהירות חסרת תקדים של מספר שניות. כבר כיום החברה היא ספקית מערכות בדיקה לג'נרל מוטורס ופורד.

בתחום הבינה המלאכותית התבלטה חברת סיפיה, שהיא חברת אוטו-טק המפתחת, מייצרת ומשווקת טכנולוגיות ומערכות מתקדמות לניטור נהג ופנים הרכב ליצרני רכבים ולציי רכב. המערכת של סיפיה עושה שימוש בעיבוד תמונה ובינה מלאכותית לצורך ניטור נהג ופנים הרכב, כולל מכשיר ייעודי לניטור נהג המיועד לציי רכב. טכנולוגיית הראייה הממוחשבת והבינה המלאכותית שבבסיס המערכת מנתחת תמונות אינפרא-אדום (IR) על מנת להעריך את התנהגות הנהג באמצעות מעקב אחר תווי פניו והופעתו של הנהג (זיהוי סממנים חזותיים, כגון: עפעפיים, אישונים, כיוון מבט ועוד), ותרגום שלהם למשמעות הפיזיולוגית של מצב הנהג (עייפות, הסחות דעת, דיבור בטלפון ועוד), ובכך מסייעת לשיפור הבטיחות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר