חברת מאיר, יבואנית וולוו, הצטרפה אמש לעידן החשמל גם בשוק המשאיות והשיקה צמד משאיות חשמליות ראשונות בישראל.
השקת המשאיות החשמליות מהווה צעד נוסף במאמץ להפחתת פליטות גזי חממה במסגרת המלחמה בשינויי האקלים העולמיים, אלא שבשעה שבעולם הרחב אמור ענף המשאיות לצמצם את פליטת ה-CO2 ב-50% עד שנת 2030, בארץ, בשל היעדר תשתיות מתאימות ותמיכה ממשלתית לעת עתה, נקבע יעד דומה רק לשנת 2035.
הניסיון החשמלי בתחום המשאיות של וולוו החל כבר בשנת 2010 עם הצגת המשאית ההיברידית הראשונה של היצרן. בשנת 2019 החלה וולוו בייצור משאית חלוקה חשמלית ראשונה ומאז התרחבה משפחת המשאיות החשמליות שלה שכוללת כיום גם משאיות חלוקה בין-עירוניות ומשאיות להובלה כבדה. במהלך השנה האחרונה מכרה וולוו ברחבי העולם כ- 4000 משאיות חשמליות, רובן לעבודה עירונית וחלקן לשימושים בין-עירוניים.
היצע הדגמים החשמליים של היצרן בארץ מתחיל עם סדרת ה-FL הכוללת משאיות קלות לחלוקה עירונית, וסדרת ה-FH הכוללת משאיות גדולות להובלה כבדה, שיוצעו כאן עם 2 או שלושה מנועים חשמליים ומגוון סוללות לבחירה. בהמשך צפויות להגיע לכאן סדרה שלמה של דגמי 15 טון ומעלה. לטענת אנשי וולוו, המשאיות מציעות איכות נהיגה טובה משמעותית ממשאיות דיזל עבור הנהגים, ובעלות חיסכון ניכר למפעילים שלהן, הן בעלות הנסיעה לק"מ הנמוכה דרמטית מול דגמי דיזל, והן בהוצאות הטיפולים הנמוכות יותר ב-30%.
בסעיף השלילה, עם סוללות בקיבולת עד 540 קוט"ש, טווח הנסיעה הרשמי שלהן נמוך משמעותית מהמקובל ועומד על כ-200 ק"מ במשאיות החלוקה העירוניות ועד 300 ק"מ במשאיות הכבדות. נתונים אלו יכולים להיות מושפעים דרמטית בהתחשב בסוג המשקל שיועמס על המשאיות, מסלול הנהיגה ומזג האוויר המשפיע על טווח הנסיעה. אל אלו מצטרפים לעת עתה גם היעדר תשתיות טעינה ציבוריות לרכב כבד, כאשר חברות אשר יבקשו לעבוד למשאיות חשמליות יצטרכו להשקיע כסף רב גם בהקמת עמדות טעינה.
במאיר היבואנית מודעים לקשיי החדירה לשוק בתחילת הדרך ומסתפקים לעת עתה בתחזיות מכירה צנועות, המדברות על מכירת משאית אחת בממוצע לחודש בשנת השיווק הראשונה, אך מעריכים שככל שיכנסו מתחרים נוספים לשוק, תשתית הטעינה תתפתח והממשלה תחל לעודד גם רכישת משאיות חשמליות, השוק יתפתח במהירות ויזכה לפופלריות גבוהה יותר.
מחירי המשאיות אינם זולים ומגיעים כיום עד ל-200,000 יורו יותר ממשאית דיזל מקבילה, אך החזר ההשקעה עליהן מהיר יותר ממשאית דיזל. הדגמים ישווקו בעסקאות ליסינג הכוללות גם חבילות שירות ו-2 משאיות ראשונות כבר החלו לנוע על הכביש בזכות חברת חשמל ותנובה שיצאו ראשונות לפיילוט.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו