תרופות פסיכיאטריות, עלייה במשקל ועישון מאסיבי: נזקי השנה של הקורונה

סקר חדש של עמותת רופאים לזכויות אדם מגלה את סימני המצוקה הרגשית והנפשית של הישראלים • זינוק חד בתרופות נוגדות דיכאון וחרדה ובמשככי כאבים

עלייה בצריכת משככי כאבים // צילום אילוסטרציה: Getty Images // עלייה בצריכת משככי כאבים

שנה לקורונה: הציבור בישראל מראה סימני מצוקה רגשית ונפשית - עלייה בצריכה של תרופות נגד דיכאון וחרדה, משככי כאבים, עישון, אלכוהול ועלייה במשקל. כך עולה מסקר חדש של עמותת רופאים לזכויות אדם במלאות שנה לפרוץ מגפת הקורונה. הסקר נערך באופן מקוון על ידי חברת i-Panel בקרב מדגם מייצג של 610 אזרחי ישראל, ערבים ויהודים. מהנתונים עולה כי כל ישראלי עשירי נטל בשנה האחרונה כדורים נגד דיכאון או חרדה (ציפרלקס, פרוזק וכו'), 42% מתוכם נטלו את התרופה בפעם הראשונה או במינון גבוה יותר מבעבר. 

מבין אלו שצרכו בשנה האחרונה מינון גבוה יותר או שצרכו לראשונה תרופות נגד דיכאון וחרדה, נרשם שיעור גבוה יותר של גברים (53.6%) לעומת נשים (34.1%) ושיעור גבוה במיוחד בקרב ערבים (61.1%) לעומת יהודים (35.3%). 

גם בקרב המציינים כי נטלו משככי כאבים בשנה האחרונה נרשמה עלייה מדאיגה. מבין 30.2% שציינו כי נרשמו להם בשנה האחרונה משככי כאבים על ידי רופא, 37.5% ציינו כי נטלו כמות גבוהה יותר מבעבר או שנטלו לראשונה משככי כאבים. 

כמו כן, משבר הקורונה גרם לעלייה חדה בהיקפי העישון. כ־34% מבין המעשנים ציינו שבשנה האחרונה העלו את מכסת הסיגריות שהם צורכים, ורק 13% דיווחו שעישנו פחות. גם הרגלי התזונה והפעילות הגופנית של המשתתפים ספגו פגיעה קשה. כחמישית מבין הנשאלים (19.2%) ציינו כי התזונה שהם צורכים כיום פחות בריאה מאשר לפני שנה.

מעמותת רופאים לזכויות אדם נמסר כי "התמונה העולה מהסקר היא של מצוקה גדולה. אמנם בחלק מהמדדים אנחנו רואים פגיעה גדולה יותר בקרב האוכלוסייה הערבית, אבל סימני האזהרה קיימים בקרב כלל האוכלוסייה. העלייה בשימוש באלכוהול, בעישון, וגם בתרופות נגד חרדה ודיכאון ובמשככי כאבים, היא ביטוי לקושי הנפשי. לכך מתווספים הקושי הכלכלי וזה הבריאותי, שמביאים לכדי פגיעה דרמטית בבריאות הפיזית והנפשית של האוכלוסייה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר