"רוב בני הנוער כלל לא מודעים לנזקי העישון"

לפי נתוני משרד הבריאות, חל זינוק דרמטי בשיעור בני הנוער המעשנים • מכון אברהמסון יוצא ביוזמה חברתית, שבמסגרתה יציע סדנאות חינמיות לבני נוער

"ממשיכים לעשן גם בבגרותם" // צילום אילוסטרציה: GettyImages

על רקע השיעור הגבוה של בני נוער שמעשנים סיגריות, נרגילות או סיגריה אלקטרונית, ובהיעדר תוכנית גמילה המיועדת לצעירים ולבני נוער, מטעם משרדי הבריאות והחינוך או קופות החולים, מכון הגמילה אברהמסון יוזם תוכנית לגמילה מעישון ללא תשלום מעישון לבני נוער. 

על פי נתונים עדכניים של משרד הבריאות, למעלה ממחצית מבני הנוער בישראל מתנסים לראשונה בעישון סיגריה בגיל 13 ואף קודם לכן, ו-28% מהמתגייסים לצה"ל מעשנים. 

לפי נתונים משנת 2014, שהם העדכניים ביותר שבידי משרד הבריאות, 12.4% מתלמידי כיתה י' אמרו שהם מעשנים סיגריות לפחות פעם בשבוע, ו-8.5% אמרו שהם מעשנים לפחות פעם אחת ביום. 21% מהתלמידים דיווחו שהתנסו אי פעם בעישון נרגילה ו-4% עושים זאת לפחות פעם ביום. 

עוד על פי הנתונים, 12% מתלמידי יא' ו-יב' אמרו כי הם מעשנים לפחות 10 ימים בחודש, וערב הגיוס לצבא, למעלה מרבע מבני הנוער (28%) הודו כי הם מעשנים. חשוב לציין כי הנתונים מתייחסים לשנים שבהן עדיין לא שווקו בישראל הסיגריות האלקטרוניות ומוצרי העישון החדשים שאהודים בקרב בני נוער, ובעיקר בארצות הברית, שם נרשם "זינוק מטאורי" (78%) בצריכתם בקרב בני הנוער בשנה החולפת.

למעלה ממחצית בני הנוער מתחילים לעשן בגיל 13 // צילום: יהושע יוסף

גם בדו"ח מבקר המדינה בנושא העישון שפורסם ב-2018, צוין כי כעשירית מתלמידי החטיבות העליונות עישנו, אך "יישום התוכניות של משרד החינוך למניעת עישון בבתי הספר הוא חלקי ואינו נותן מענה מלא לצורך להיאבק בנחישות בתופעת העישון". עד כה, רק ברבע מבתי הספר בארץ הופצו ערכות הדרכה בנושא נזקי העישון.

"עלייה דרמטית בעישון בקרב הנוער"

על רקע הנתונים הללו הכריז מכון אברהמסון על יוזמה חברתית, במסגרתה יזמין בני נוער המעשנים סיגריות, נרגילות, סיגריות אלקטרוניות ומריחואנה, להיגמל במכון ללא תשלום. מטפלי המכון יפעלו למען בני נוער מעשנים בהתנדבות בכל שמונת סניפי המכון בישראל.

"אנחנו מוטרדים מאוד מהעלייה הדרמטית בעישון אצל בני נוער, שאינם מודעים לכך שכל מוצרי הטבק, ללא יוצא מן הכלל, מזיקים לבריאות", אמר אהוד אברהמסון, מייסד מכון הגמילה. "סיגריות אלקטרוניות אינן מומלצות לשימוש, ונרגילות וטבק לגלגול גורמים לנזקים זהים לאלו שגורמות סיגריות". 

אברהמסון הוסיף כי "רוב הצעירים שמעשנים, ממשיכים לעשן גם בבגרותם, ומתקשים להיגמל מההרגל הרע. מחקרים ודו"חות רבים מעידים, כי הצעירים שמשתמשים בסיגריות האלקטרוניות, ומעולם לא עישנו קודם לכן, היו בסיכון גבוה להתחיל לעשן סיגריות רגילות, ביניהם דווקא בני נוער שסווגו כבעלי סיכון נמוך להתמכר. לכן, מתוך תחושת שליחות וידיעה, כי בידינו הזכות למנוע שנים ארוכות של התמכרות ופגיעה בבריאות, וכחלק מחזון המכון, בחרנו להעניק לבני הנוער בישראל הזדמנות לחיים בריאים יותר". 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר