750 שקל לכל אזרח, 500 שקל לכל ילד עד לילד הרביעי: המתווה של נתניהו וכ"ץ

ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר הציגו תוכנית סיוע למשק בצל משבר הקורונה, הכוללת מענקים לעסקים ולמשקי בית, דמי אבטלה לעצמאים ותמרוץ להשבת מובטלים למעגל העבודה • "פועלים מול הקורונה הכלכלית"

נתניהו וכ"ץ // צילום ארכיון: עמית שאבי // נתניהו וכ"ץ

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ הציגו הערב (ראשון) תוכנית כלכלית לסיוע למשק במסיבת עיתונאים מיוחדת בכנסת.

נתניהו אמר: "אנחנו מביאים היום לישראל מיליוני חיסונים במסגרת המבצע הענק, 'חוזרים לחיים'. בקרוב נהיה המדינה הראשונה בעולם לצאת מהקורונה ולפתוח את הכלכלה שלנו. אנחנו נפתח אותה באחריות ובזהירות במסגרת תוכנית 'הדרכון הירוק', מי שקיבל את החיסון או מי שהחלים מהקורונה יקבל 'דרכון ירוק' לקניונים, לאירועים, לאירועי ספורט, אירועי תרבות ועוד ועוד. נציג את התכנית הזו בימים הקרובים. אבל עכשיו ממש לפני היציאה מהסגר הגענו לשלב מכריע, ובשלב הזה אנחנו חייבים לעשות שני דברים.

"הדבר הראשון, להמשיך לתת עוד עזרה לאלו שנפגעו, והדבר השני, להזניק את הכלכלה שלנו קדימה על ידי עידוד עסקים ועידוד הצריכה. אנחנו לא מורידים את הרגל המגז אפילו לרגע".

נתניהו הוסיף: "זוהי תוכנית כלכלית נמרצת שתסייע לכל אזרחי ישראל, בראש ובראשונה לעסקים קטנים ובינוניים ומבקשי העבודה. כפי שדאגנו לחיסונים לכל אזרח ואזרחית, כך נדאג לסייע כלכלית לכל מי שנפגע מהקורונה. אביא את התוכנית לאישור הממשלה על כל הסיעות בתוכה, ואביא לכנסת מה שדרוש חקיקה. כמובן שייתכנו שינויים פה ושם אבל התוכנית הבסיסית, אני מצפה מכולם לתמוך בה ומאמין שהרוב הגדול יתמוך בה בהתלהבות, אני בטוח שרוב השרים והח"כים יתייצבו לצד העסקים בישראל ולא ירצו לפגוע ברווחתם של אזרחי ישראל.

"אם התוכנית לא תאושר עכשיו היא תידחה בחודשים רבים עד שתוקם הממשלה הבאה, ואנשים לא יכולים לחכות. העסקים והעצמאיים לא יכולים לחכות. לכן אנחנו ממשיכים לעבוד גם עכשיו, כפי שעבדנו באחדות מול הקורונה הבריאותית נפעל גם מול הקורונה הכלכלית, לכל האזרחים, כולם בלי יוצא מן הכלל. נכנסנו יחד לקורונה, נצא ביחד מהקורונה, מאוחדים וחזקים יותר מאי פעם".

עיקרי התוכנית הכלכלית

מענק לעסקים: עסקים שנפגעו ומחזיקים במחזור של 300-18 אלף שקלים יקבלו מענק של 15,000-8,000 שקלים (לפי רמת הפגיעה). עסקים עם מחזור של 300 אלף שקלים ומעלה יזכו למענק של 30 אלף שקלים (ממוצע). עסקים חדשים שנפתחו במהלך 2020 יקבלו 8,000 שקלים.

מענק משקי בית: כל בוגר יקבל 750 שקלים, כל ילד (עד הילד הרביעי) יקבל מענק של 500 שקלים, מהילד החמישי ומעלה - 300 שקלים לכל ילד.

תמרוץ להחזרת מובטלי קורונה ותיקים לעבודה: יקבלו את המענק מי שקיבלו אבטלה במשך 80 יום מתחילת הקורונה ועד סוף 2020, לא הועסקו במשך 80 יום ברצף לפני 31 בדצמבר ויחזרו לעבודה לארבעה חודשים. אלה המענקים שיקבל חוזר לעבודה, בנוסף לשכרו: חודש 1 – מענק בשווי דמי אבטלה, חודש 2 – מענק השלמת שכר, חודש 3 – מענק השלמת שכר, חודש 4 – מענק בשווי דמי אבטלה, מעסיק שיחזיר מובטל ותיק לעבודה יקבל מענק מיוחד.

כמו כן, יינתנו דמי אבטלה לעצמאים שירצו בכך. סעיף זה יובא לאישור בוועדת העבודה והרווחה.

בין היתר, במסגרת התוכנית, נכים יקבלו תוספת מענק בשווי 500 מיליון שקלים, עסקים קטנים ובינוניים יזכו לפריסת מע"מ ל-6 חודשים, ובתוכנית צוין כי "כל בקשה תאושר". כמו כן, תינתן הקלה בהלוואות לעסקים על ידי "דחיית התשלום על הקרן בשנה נוספת, הארכת החזר הלוואות מ-5 ל-10 שנים, הגדלת הלוואות לעסקים בסיכון גבוה, והלוואות ייעודיות להשקעה ולהרחבת הפעילות העסקית".

סעיף נוסף עוסק בהפחתת רגולציה עסקית, והוא כולל הארכת פטור לרישוי עסקים חדשים לשנה, רישוי עסקים בהצהרה בלבד, והקפאת רגולציה חדשה לשנה.

הצעד התשיעי בתוכנית נוגע לרפורמות להגדלת השקעות, ולפיו יבוצעו רפורמות "שיזרימו הון עתק להייטק ולתשתיות". על פי התוכנית, קרנות הפנסיה והביטוח יוכלו להשקיע עד 50 מיליארד שקלים בהייטק, ועד 100 מיליארד שקלים בתשתיות. 

PDF icon
התוכנית הכלכלית.pdf

יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ הגיב לתוכנית הכלכלית של נתניהו וכ"ץ, ומסר כי היא "תצוגת יכולות של תחמנות. לתוכנית הכלכלית שישראל באמת צריכה יש שם: 'תקציב מדינה', שאותו נתניהו ושליחו מנעו בגופם. אחרי הבחירות נדאג לממשלה של אנשים ישרים שיהיה אפשר לסמוך עליהם שאכפת להם מהכלכלה גם לא בקמפיין בחירות".

מוקדם יותר היום, תיארו בכחול לבן את התוכנית כ"בלוף". בציוץ בדף הרשמי של המפלגה בטוויטר נכתב: "גם הממשלה וגם בכירי האוצר לא ראו את פרטי התוכנית, ומסיבה אחת: אין כזאת. ביבי מתחמן ולא מתכוון לממש כלום. עצוב מאוד שנתניהו שוב מבטיח, לא יקיים וישאיר לבד מאות אלפי ישראלים שמחכים לעזרה. אחרי הבחירות נוודא שתקום ממשלה שתורכב רק מאנשים ישרים שיעשו הכל לשקם את הכלכלה ואת הפילוג בעם".

כפי שדווח אמש, נתניהו הגיב על מכתבו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לשר האוצר כ"ץ, שבו התריע כי יש להימנע מכלכלת בחירות, ולא - אנשי משרדו ייאלצו להתערב בכך.

"אנו מצויים בתקופת הבחירות, הגוזרת על הממשלה, לרבות שריה ומשרדי הממשלה, חובת איפוק וריסון בכל הנוגע להחלטות", הבהיר מנדלבליט. הוא הביע נכונות לתמוך ביוזמות כלכליות שונות של הממשלה, אך הזהיר "מפני שימוש לא ראוי בכוח השלטוני ובמשאבי המדינה לתעמולה או להשגת יתרון לא הוגן למפלגה או למועמד".

בתגובה, הגדיר נתניהו בשיחות סגורות את דברי מנדלבליט כ"חוצפה". למקורביו אמר ראש הממשלה: "50 אלף עסקים הולכים להתמוטט. לא נעזור להם עכשיו כי יש בחירות? אולי גם החיסונים זה כלכלת בחירות? אולי לא נביא חיסונים עכשיו כי יש בחירות? אולי נחכה כמה חודשים עם החיסונים עד אחרי הבחירות כדי שלא יטען 'כלכלת בחירות'? זו חוצפה".

נתניהו הוסיף כי מנדלבליט "לא מחליט. הכנסת מחליטה. אני בא להציל את הכלכלה, נחכה כמה חודשים כי מנדלבליט קבע שלא נביא את זה בבחירות? זה מגוחך. נגבש מה שנרצה. אין לו סמכות. הוא יועץ. שילך לבג"ץ ושבג"ץ יעצור את העזרה לעסקים. לעצור את העזרה הכלכלית זה כמו לעצור את החיסונים".

יהודה שלזינגר השתתף בהכנת הידיעה

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר