הותר לפרסום: טייס חיל האוויר וחניך בקורס טיס נהרגו בהתרסקות בדרום

השניים נספו בהתרסקות מטוס הסנונית ליד משמר הנגב • דובר צה"ל: "אירוע קשה וחמור, עדיין לא יודעים אם מדובר בטעות אנוש או בתקלה טכנית" • מפקד חיל האוויר כינס דיון מיוחד • נעצרו כל טיסות האימונים וההכשרה • גם חברת האחזקה של המטוס, אלביט, תתוחקר

זירת ההתרסקות בדרום ומטוס מדגם "סנונית" // צילומים: דודו גרינשפן, T Reinert // זירת ההתרסקות בדרום ומטוס מדגם "סנונית"

ההרוגים בהתרסקות המטוס היום (שלישי) ליד משמר הנגב הם מדריך טיסה וצוער בקורס טיס, כך מסר היום דובר צה"ל תא''ל הדי זילברמן.

אסון ההתרסקות בנגב: הזירה דקות אחדות לאחר האירוע // צילום: אנשי הדממה

השניים נהרגו בהתרסקות המטוס מסוג "סנונית". לפי דובר צה"ל, "בסביבות השעה 11:35 מטוס מסוג סנונית של בית הספר לטיסה התרסק בשטח פתוח ליד קיבוץ משמר הנגב. מדובר בטיסת אימונים במסגרת ההכשרה של קורס טיס. בהתרסקות נהרג מדריך הטיסה, רס"ן במילואים שהשתחרר לא מזמן ובמקביל שימש כמוביל רביעייה בטייסת F16. ההרוג השני הוא חניך בקורס טיס מזה ארבעה חודשים".

השניים ביצעו את הטיסה במסגרת שלב היערכות, "צ'ק 15", שבו נבחנות יכולות הטייסים באוויר. השלב, שאורך ארבעה שבועות, כולל 15 טיסות אימון ב"סנונית", מטוס דו-מושבי שנקלט בחיל האוויר ב-2002 והחליף את ה"צוקית". מסלול הטיסות נפתח בבסיס חצרים ומשם ממשי לרוב לכיוון מזרח וחזרה. מקום ההתרסקות קרוב מאוד למסלול הטיסה של חניכי קורס הטיס. "לא היה פה תרגול יוצא דופן", אמר תא"ל זילברמן. "מדובר בדפוס טיסה שגרתי ורגיל, במזג אוויר טוב". 

לזירת ההתרסקות הוקפצו כוחות של יחידה 669, מד"א וכבאות והצלה, ובראשם עמד מפקד יחידה 669. "זהו אירוע קשה וחמור", אמר דובר צה"ל. "כל כלי הטיס של חיל האוויר כשירים לטיסה ומתוחזקים באופן שוטף, ואנו מוודאים שכל כלי שטס עובר בדיקות. לא ידוע לנו כעת מה קרה שם, ואם זו טעות אנוש או עניין טכני. העניין בבדיקה. עוד אין תחקיר מומחים".

הוא הוסיף: "למיטב ידיעתנו בשלב הזה לא היה שיח בין המטס למגדל. תנאי מזג האוויר היו טובים. תחזוקת ה'סנונית' מבוצעת על ידי חברת אלביט, שתהיה בתחקיר".

זירת התרסקות המטוס // צילום: דודו גרינשפן
זירת התרסקות המטוס // צילום: דודו גרינשפן

בהמשך ציין תא"ל זילברמן כי מפקד חיל האוויר כינס את כל הגורמים הקשורים לאירוע, והוחלט לעצור את טיסות האימונים וההכשרה החל מהיום בשעה 16:00 ועד להודעה חדשה. כמו כן, מפקד חיל האוויר החליט למנות צוות מומחים בפיקוד אלוף משנה, שיתחקר את האירוע. "הפעילות המבצעית של חיל האוויר ושל צה"ל כסדרה", הבהיר דובר צה"ל.  

בהמשך הבהיר תא"ל זילברמן כי בצה"ל ובחיל האוויר "ימשיכו להפיק לקחים. כל תקלת בטיחות היא אירוע קשה שאנו מתחקרים עד תום. מקצוע הטיסה כרוך בסיכון ומורכבות. זה אירוע שלא צריך היה לקרות. אנו עסוקים בעדכון המשפחות השכולות ובשיחות פיקודיות עם כל הצוערים בבית הספר לטיסה".

לאחר ההתרסקות, כוחות כיבוי של תחנת באר שבע ורהט הגיעו לזירה וכיבו את השריפה. רב רשף אריק אלימלך שהיה בזירת התאונה סיפר: "קיבלנו הודעה על התרסקות מסוק באזור נחל גרר והזנקנו מספר צוותי כיבוי. ראינו מסוק קל על הקרקע כשהוא בוער. לצערי, במקום היו כבר שני הרוגים. ראינו שאריות של המטוס מפוזרות על הקרקע, חלקן בערו".

חן ורמוס, סגן מנהל בית הספר לפרמדיקים במד"א ורפי שבע, פרמדיק מוטס של מד"א, שהגיעו לזירה סיפרו: "קיבלנו קריאה למטוס קל שהתרסק בשדות. הוזנקנו משדה תימן. המסוק שלנו מוצב לא רחוק משם. הגענו למקום בתוך חמש דקות וזיהינו מלמעלה את ההריסות. כוחות הכיבוי כבר היו במקום והחלו לכבות את האש".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר