מדובר במטוס הטוב ביותר מסוגו, שגורם למטוסים אחרים להחוויר לידו ול-F-35 להיראות כמו ילד נזוף בפינת גן הילדים. אחרי שנים רבות של בקשות מצד ישראל דווח כי ממשל טראמפ אישר למערכת הביטחון האמריקנית למכור לצה"ל את מטוס הקרב המתקדם F-22. אבל מה כל כך מיוחד בו, ומדוע למרות הדיווח המעודד כלל לא ברור כיצד נקבל את המטוס שאמור לשמר את יכולתנו האווירית במזרח התיכון למרות מכירת ה-F-35 לאיחוד האמירויות?
מטוס ה-F-22 הוא המטוס הטוב ביותר של צבא ארה"ב וגם אחד המסווגים ביותר שלו. עד כמה הוא טוב? בעבר בוצעו תרגילי לחימה של המטוס באלסקה ובמסגרתם רשמו 12 מטוסי ה-F-22 הפלות של כ-120 מטוסי קרב מתקדמים ללא אבידות.
אב הטיפוס הראשון של המטוס הוצג ב-1997 על ידי חברת לוקהיד מרטין וב-2005 הוא נכנס לפעילות בחיל האוויר האמריקני. רק 9 שנים מאוחר יותר, ב-2014, הוא השתתף בפעילות מבצעית במסגרת הקרבות מול דאעש.
למטוס יכולות תמרון אוויריות חסרות תקדים ביחס לכל כלי טיס אחר שקדם אליו, כשמצד אחד מבחינת כוח ניתנה למטוס יכולת להיות כמעט המטוס המהיר בעולם ובמקביל, באמצעות טכנולוגיית ניהוג ווקטורי, הוא מסוגל לבצע פניות חדות בצורה קיצונית, במהירות עצומה, תוך משיכת G גבוה. למטוס שני מנועי טורבו מניפה מהירים שמאפשרים לו לחצות את מהירות הקול ולבצע שיוט על קולי במהירות של 1.72 מאך.
מטוס ה-F-22 מהווה כלי טיס רב ממדי המשלב יכולות לחימה אוויריות ויכולות לחימה במטרות קרקע. אפשר לחמש את הכלי במגוון רחב של טילים, כמעט לכל משימת יירוט ותקיפה. על מנת למנוע פגיעה ביכולות החמקנות שלו, החימוש נישא בתוך המטוס ומשוגר בתוך פחות משניה באמצעות זרוע רובוטית. בנוסף נושא המטוס תותח וולקן משופר שמוטבע בתוך גוף המטוס. המטוס מסוגל לשאת חימוש נוסף על מתלים חיצוניים, אך אלו מגדילים את חתימת המכ"ם ומקטינים את יכולת התמרון שלו.
בכלי הטיס המתוחכם הוטמעו גם יכולות טכנולוגיה עצומות. המעבדים של המטוס, למשל, יודעים לתכנת את עצמם בעת קרב ולקחת פיקוד על מערכות שהמעבד שלהם נפגע מירי. בשל היכולת הזו המטוס מסוגל לשרוד פגיעה מערכתית קשה וטייס יוכל לשרוד במטוס פגוע זמן רב כדי להשיב אותו בשלום לבסיסו.
מכ"ם המטוס מסוגל לעקוב ולהינעל על מספר מטרות בו זמנית, בכל מזג אוויר. בנוסף, הוא מסוגל לסרוק גזרה אווירית בזמן אפסי, לעומת מכ"ם של ה-F-15 שלו נדרשים 14 שניות. המכ"ם משנה את תדריו יותר מ-1,000 פעמים בשנייה כדי להקשות על האויב לאתרו. המערכת מסוגלת לזהות לבדה נעילות טילים מסוגים רבים, לחשב את רמת הסיכון על המטוס ולהפעיל אמצעי הטעייה ללא מעורבות הטייס.

בריאיון לביטאון חיל האוויר הישראלי ב-2002 חשף פול מץ, ששימש כטייס הניסוי של המטוס, מעט ממה שמותר לספר עליו. "מעבר למערכות ולביצועים, הוא מסוגל לעבור הרבה התעללויות מצד הטייס ובכך הוא מוריד ממנו הרבה הפרעות. מטרתו תהיה לבצע את המשימה ולא להתמקד בדאגות אחרות", ציין. "היכולת של ה-F-22 ממש מדהימה. קשה לי לספר את הסיפור, בגלל שרוב נתוני הביצועים של המטוס מסווגים". הוא כן סיפר כי "אתה יכול להפיל מטוסי אויב בלי שהצד השני יידע בכלל מה פגע בו. בזכות החמקנות, מטוסי האויב לא יוכלו לאתר את ה-F-22 במכ"ם. קשה מאוד להתמודד מול מטרה שאתה לא יכול לראות. ה-F-22 נולד כדי להרוג את האויב מרחוק, לא לקרבות אוויר צמודים. המטוס הזה נולד להרוג, לא לאפשר לאויב התמודדות מכובדת".
המשוכות בדרך למטוסי F-22 כחול לבן
במשך עשרות שנים סירבו בארה"ב למכור את המטוס המתוחכם לישראל וליפן, שביקשה אותו גם היא. הסיבה לסירוב למכירת המטוס לצה"ל הייתה ככל הנראה מחשש שהיכולות המתקדמות שבו ייפלו לידי האויב בעת קרב, מה שיוביל לדליפה אפשרית שלהן לאיראן ומדינות עוינות נוספות. האיסור, עד כמה שידוע, הינו כרגע בהוראת הסנאט, כך שייתכן שתידרש חקיקה כדי לאפשר מכירה לישראל.
ממטוס ה-F-22 יוצרו בסך הכל 195 כלי טיס, מתוכם 186 מטוסים מבצעיים, ולאחר מכן נסגר פס הייצור בהוראת הסנאט, זאת בשל העלות האסטרונומית של הכלים. עלותו הראשונית של מטוס אחד נאמדה ב-338 מיליון דולר, וכיום עומד על 200 מיליון דולר, זאת לעומת מטוס F-35 שתג המחיר שלו עומד על 77.9 מיליון דולרים "בלבד". בנוסף, נטען, יכולותיו של ה-F-35, שכוללים חלק מהיכולות של ה-F-22 מספיקים ואין צורך להשקיע כסף רב בכלי מתקדם מדי.
לא ברור כיצד מתכוונים בארה"ב לספק לישראל את הכלים המתקדמים, אם הם אכן מתכוונים לעשות זאת. בהנחה שישראל תבקש להפעיל טייסת של F-22 מדובר בעשרות מטוסים בלבד, ולכן לא ישתלם לפתוח את קו הייצור מחדש.
גורם ביטחוני מעריך בשיחה עם "ישראל היום" כי ייתכן שאת המטוסים יעבירו מחיל האוויר האמריקני, ואת המחסור בארה"ב ישלימו מטוסים אחרים. "אם אתה רוצה להעביר 20 כלים מארה"ב לישראל זה אפשרי. הסיכוי שיפתחו את הפס בשביל 20 או 30 מטוסים הוא קטן מאוד. זה יותר מדי כסף, אבל רק כשדברים ייחתמו באמת נדע מה יקרה".

בנוסף, ישנה שאלה כיצד ישראל תתמרן מבחינת רכישות עתידיות כתוצאה מהדיווח המפתיע על הגביע הקדוש של מטוסי הקרב, שעד כה לא היה בכלל על השולחן. משרד הביטחון וצה"ל עדיין לא סיכמו סופית על רכישת מטוסי קרב חדשים, כשכרגע מדובר על רכישה של עשרה מטוסי F-35 נוספים. כמו כן, על השולחן נמצאת אפשרות לרכישת מטוסי F-15. "הטווח והמהירות של ה-F-22 זו אופרה אחרת לגמרי". גם עסקאות הנוגעות למסוק העתידי של ישראל ואספקת מטוסי תדלוק נמצאת על השולחן.
גם אם מחר בבוקר יוחלט על רכישת מטוסי קרב מסוג F-22 ייקח זמן עד שאלו בפועל יגיעו לישראל. "אם לוקחים את המטוסים מוכנים זה ייקח כשנה להערכתי", אומר הגורם הביטחוני. "למטוסי ה-F-35 לקח פחות זמן להיטמע, אבל לצה"ל היה זמן לבצע הכנות קודם לכן, מה שלא נכון במקרה הזה. אומנם מדובר בהערכה גסה בלבד, אך שנה היא טווח זמן מינימלי ככל הנראה להיערכות".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו