כיצד ייראו בעתיד הערים של ישראל? במדור זה נסקור בכל פעם עיר אחרת במסע בזמן. התכנון כבר כאן, נותר לראות רק מה יעשה העתיד, בסטיות קלות.
נתחיל בעיר שאוחדה לה יחדיו, בירתנו הנצחית ירושלים, ונבדוק מה צפוי לקרות לה בעשר השנים הבאות, עד יולי 2030.
ראש העיר משה ליאון מסר ל-24/7: "החל מיום כניסתי לתפקיד אני עובד על קידומה ופיתוחה של העיר במספר היבטים. צימצום פערי הבינוי הוא אחד הנושאים המרכזיים בתהליך, יחד עם התחבורה, החינוך, התרבות והתעסוקה. תחום ההתחדשות העירונית מקודם באופן משמעותי בכל רחבי העיר, וכך גם התשתיות. אין ספק שבעוד מספר שנים, כשהתוכניות הללו ייראו לכל, ירושלים תהפוך לעיר המובילה בישראל".
תחבורה: מהפכה בצומת בר אילן
צומת בר אילן הוא הצומת המרכזי בצפון ירושלים ומהעמוסים בעיר. הוא מוקף באזור עסקים צפוף אוכלוסייה וסובל מעומסי תנועה כבדים ומזיהום אוויר.
עיריית ירושלים, באמצעות צוות תוכנית אב לתחבורה וחברת מוריה, יחד עם משרד התחבורה, פועלים לבנות מערך תחבורה חדש לצפון ירושלים, שישנה עד ללא הכר את המצב באזור. המערך כולל את הקו הירוק של הרכבת הקלה החוצה את הצומת, במקביל לקו רכבת תת קרקעי נוסף.
קו הרכבת ישפר ללא היכר את שירות התחבורה לתושבים ויפחית משמעותית את עומסי התנועה וזיהום האוויר.
לו"ז: צפי לסיום בסוף שנת 2023.
התחדשות עירונית: רחוב נורית
תוכנית ההתחדשות העירונית ברחוב הנורית היא תוכנית הדגל של עיריית ירושלים בתחום פינוי-בינוי. בנוסף צפויות להיבנות בעיר עוד אלפי יחידות דיור בתוכניות פינוי-בינוי.
במסגרת התוכנית יפונו 646 יחידות דיור וייבנו 1,760 דירות חדשות, לצד הרחבת כבישים ומדרכות, פיתוח פארק מרכזי, חיזוק המסחר, הקמת בית ספר חדש ומוסדות ציבור מגוונים. דיירי הפרויקט ייהנו מכביש גישה חדש.
על פי התכנון, מדובר במתחם המגורים החדשני ביותר בירושלים. האשפה תפונה במערכת תת קרקעית, ללא צורך בחדרי אשפה בבניינים. ישולבו בתכנון אלמנטים אשר ישפרו את תחזוקת המגדלים לטווח הארוך.
לו"ז: הפרויקט ייצא לדרך ב-2022 ויסתיים בעשור הקרוב.

הפרדה מפלסית. מנהרות באורך 3.5 ק"מ // הדמיה: מור דגן, באדיבות מוריה
טבע עירוני: פארק זימרי
ירושלים הצטרפה לתוכנית הבינלאומית LAB (Local Action for BioDiversity), פורום ערים המתחייבות לקידום הטבע העירוני ולשמירה על מגוון החי והצומח בסביבה העירונית. בהתאם לכך מקודמות מגוון פעולות לשמירה וטיפוח הטבע העירוני בשולי העיר ובתוכה, כשאחת מהן היא קידום פארק טבע עירוני-קהילתי חדש בנחל זימרי.
הפרויקט מתוכנן כפארק לכלל תושבי העיר, הן לשכונות הצפוניות והן לכלל המטרופולין הצפוני של ירושלים. מתוכננים אזורים קולטי קהל, שבילי הליכה, טיילות, מתחמי ספורט, פנאי ונופש, לצד אזורי ליבה מוגנים לטובת שמירה על השטח הטבעי והמשך תפקוד המערכת האקולוגית.
הפרויקט יוכל לתרום לחשיפת הציבור בצורה מנוהלת ומבוקרת לערכי טבע הקיימים במרחק הליכה מהשכונה, ולמנף את המאמץ ההסברתי והחינוכי לשמירה על השטחים הפתוחים במרחב העירוני ובכלל. הפרויקט יכלול מאמצי שמירה של בעלי חיים רבים, בהם הצבי הארץ ישראלי.
לו"ז: הפרויקט ייצא לדרך ב-2023 ויסתיים בעשור הקרוב.
רובע הכניסה לעיר: פרויקט הדגל
מדובר במגה פרויקט שמנהלת ומבצעת חברת מוריה. הוא כולל פיתוח והקמת רובע העסקים החדש בכניסה לירושלים, שיהפוך בשנים הקרובות לאחד הבולטים בארץ, בהשקעה של 1.4 מיליארד שקל.
שטח הפרויקט כ-211 דונם, פי חמישה ממגדלי עזריאלי.
רובע העסקים יוסיף 50 אלף מקומות עבודה חדשים בירושלים. במסגרת הפרויקט מבצעת מוריה את כריית החניון התת קרקעי וכן את ההפרדה המפלסית מתחת לרחוב שז"ר.
לו"ז: עבודות התשתית והפיתוח של מוריה יסתיימו במהלך 2024.

הכניסה לעיר. 50 אלף מקומות עבודה חדשים // הדמיה: באדיבות מוריה
בנייני האומה: הכי גדול במזרח התיכון
את בנייני האומה כולנו מכירים. המתחם משתרע על 43 דונם בכניסה לעיר עוד משנת 1950. המקום צפוי לשנות את פניו לחלוטין.
פרויקט בנייני האומה 2030, בהשקעה כספית של קרוב ל-800 מיליון שקל, מתיימר להפוך למרכז הקונגרסים הבינלאומי הגדול ביותר במזרח התיכון.
הפרויקט כולל בניית מרכז קונגרסים בינלאומי בשטח 55,000 מ"ר, עם מתחמי תערוכות ואולמות תצוגה רב תכליתיים - EXPO בשטח 9,000 מ"ר בגובה 12 מטר. יוקמו 3 בתי מלון 4 ו-5 כוכבים, עם 800 חדרים בשטח 70,000 מ"ר, 2 מגדלי משרדים עם 120,000 עד 130,000 מ"ר ומתחם דיור מוגן בשטח 25,000 מ"ר.
מירה אלטמן מנכ"לית בנייני האומה: "תוכנית הפיתוח של בנייני האומה תציב את העיר בקדמת הבמה העולמית בכל מה שקשור לאירוח תערוכות וקונגרסים בינלאומיים".
לו"ז: צפי לסיום ב-2030.
צומת הגבעה הצרפתית: הפרדה מפלסית
מדובר בפרויקט התחבורתי הגדול והמשמעותי ביותר המקודם בשנים האחרונות בצפון ירושלים, המנוהל ומבוצע על חברת מוריה. הפרויקט כולל הפרדה מפלסית מתחת לשלושה צמתים ראשיים - צומת הגבעה הצרפתית, צומת הקברים וצומת קוקה קולה.
ההפרדה המפלסית תתבצע באמצעות 4 מנהרות באורך כולל של 3.5 קילומטרים, 2 מנהרות דו-מסלוליות ממזרח למערב ובחזרה לכיוון מעלה אדומים, וצמד מנהרות נוסף חד-מסלוליות מכיוון רמות לפסגת זאב ונווה יעקב ובחזרה. ההשקעה בפרויקט היא כמיליארד שקל.
לו"ז: צפי לסיום ב-2024.
פיתוח שכונות: מורדות ארנונה
שכונת מורדות ארנונה כוללת 1,800 יחידות דיור בקרבת שכונת ארנונה הוותיקה וקיבוץ רמת רחל. התוכנית, שמבוצעת על ידי חברת מוריה, שמה דגש מיוחד על תכנון מרחב ציבורי איכותי על אף תנאי קרקע מורכבים וטופוגרפיה תלולה. בלב התוכנית פארק נרחב המשמר ומנגיש לציבור אתר ארכיאולוגי בשם הרוגם, וכן קטע מאמת המים התחתונה שהובילה מים לעיר מדרום בתקופה החשמונאית.
לו"ז: צפי לסיום ב-2026.
מזרח העיר: הכביש האמריקאי
הפרויקט התחבורתי הגדול ביותר במזרח העיר, של עיריית ירושלים ומשרד התחבורה, בביצוע חברת מוריה, כולל כביש אורך מרכזי שיחבר בין השכונות במזרח העיר מצפון לדרום ומדרום לצפון.
הכביש יביא להקלה משמעותית בעומסי התנועה בדרך חברון ובדרך בית לחם ויגדיל את הנגישות לשכונות במזרח ירושלים.
הכביש האמריקאי מהווה כביש עוקף לעורקי התנועה במערב העיר, כדוגמת דרך חברון, ומייצר כניסה חדשה לשכונות מזרח העיר. אורכו מצומת מזמוריה (אזור צור באהר) ועד למנהרת נעמי שמר כ-10 ק"מ. ההשקעה בכביש על כל מקטעיו כ-1.3 מיליארד שקל.
לו"ז: המקטע הצפוני אמור להיכנס לביצוע ברבעון הראשון של 2021 ולהסתיים לאחר 4 שנים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו